|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۱۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
اطلاعات فاش شده از گزارش 2002 کنگره آمریکا در مورد حملات یازده سپتامبر موسوم به 28 صفحه، از ارتباط غیرمستقیم شاهزاده بندر بن سلطان با این حملات پرده برداشت.
  اطلاعات فاش شده از گزارش 2002 کنگره آمریکا در مورد حملات یازده سپتامبر موسوم به 28 صفحه، از ارتباط غیرمستقیم شاهزاده بندر بن سلطان با این حملات پرده برداشت.

روزنامه هندوستان تایمز به نقل از سی ان ان گزارش داد: ارتباط ادعایی بین «ابوزبیده» عنصر القاده و شرکتی مرتبط با شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در آمریکا و عضو مهم خاندان سلطنتی این کشور، پیش از این مخفی نگه داشته شده بود.

قضیه از این قرار است که دفترچه تلفنی از ابوزبیده پیدا شد که حاوی تعدادی شماره تلفن مرتبط با آمریکا شامل شماره شرکتی بود که مسئولیت هماهنگی اقامت بندر بن سلطان در کلرادوی آمریکا را برعهده داشت.

در این دفترچه همچنین یک شماره از محافظی پیدا شد که در سفارت سعودی در واشنگتن کار می کرد.

سناتور «باب گراهام» یکی از روسای کمیسیون تحقیق کنگره که مسئولیت تهیه و تدوین گزارش 28 صفحه ای را برعهده دارد، گفت: این دو شماره تلفن منتشر نشده بود، از اینرو باید از طریق شخصی که می دانست این شماره ها چه بوده است، به دفترچه تلفن ابوزبیده منتقل شده باشد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پلیس فدرال این کشور (اف بی آی) پیشتر گفته بودند که سندی دال بر حمایت خاندان سلطنتی سعودی از حملات یازده سپتامبر وجود ندارد.

اما گراهام گفت که ارتباط غیرمستقیم بین این حملات با سفیر سابق سعودی در واشنگتن یکی از حیرت انگیزترین بخش های تحقیقات در این زمینه بود و ارزش تحقیقات بیشتر را داشت.

براساس این گزارش، شاهزاده بندر از سال 1983 تا 2005 در دوره های ریاست جمهوری رونالد ریگان، جرج بوش پدر، بیل کلینتون و جرج بوش پسر، سفیر عربستان در آمریکا بود.

وی سپس در منصب دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان و رئیس ریاست اطلاعات عمومی این کشور که نهادی برابر با سیای آمریکا است، ایفای نقش کرد.

معروف است که بندر نزدیکترین رابطه را با جرج بوش پدر داشت و دلیل آن حمله عراق به کویت در سال 1990 عنوان شده است.

عربستان تجاوز عراق به کویت را تهدیدی تلقی و از اقدام نظامی متعاقب آمریکا حمایت کرد.

در همین حال، اطلاعات غیرمحرمانه ای که به تازگی منتشر شده، جزئیاتی از شماری شهروند سعودی ساکن آمریکا را به دست می دهد که ممکن است به هواپیماربایان یازده سپتامبر کمک کرده باشند.

گزارش 28 صفحه ای پرسش هایی در مورد ارتباط احتمالی شاهزاده بندر با «اسامه باسنان» شهروند سعودی را مطرح می کند. باسنان در تاریخ یازده سپتامبر در آمریکا بود و برای تعیین احتمال کمک وی به دو هواپیماهاربا مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفت.

اطلاعات فاش شده از مقادیر پولی که بندر و همسرش برای خانواده این فرد فرستاده بودند، پرده بر می دارد.

هنوز اف بی آی و سفارت سعودی در واشنگتن در مورد گزارش سی ان ان اظهارنظری نکرده اند، اما بروس ریدل تحلیل گر سابق سیا از شاهزاده بندر دفاع کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین