|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۱۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
حال نکته جالب اینجاست این جماعت امروز نمک می‌خورد و نمکدان می‌شکند و مدعی می شود دغدغه دولت روحانی صرفا پهنای باند است. حتی آقایان وقاحت را به حد اعلا می رسانند و تمام مدیران دولتی را به پهنای باند فعلی تنبل می دانند!
آفتاب یزد در سرمقاله خود به قلم سید علیرضا کریمی نوشت:پیش بینی‌ها در مورد نطق تلویزیونی آقای رییس جمهور اشتباه بود. موافقان و مخالفان منتظر یک طوفان از جانب روحانی بودند تا تحرکات اخیر دلواپسان تلافی شود. اما اینطور نشد. به نظر می‌رسید رییس جمهور تلاش داشت تا فضا و جو را آرام نگه دارد.

بهرحال حسن روحانی سه شنبه شب آرام بود و صرفا با آمار سخن می گفت.

اما گذشته از این رویکرد حسن روحانی که مخالف و موافقانی داشت، او در خــلال سخنان خود به نکته ای اشـــاره نمود که جالب توجه بود.رییس جمهور وقتی صحبت از فیش‌های حقوقی شد به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در این موضوع اشاره کرد و گفت این فضا بر افشای این تخلفات - هرچند معدود- چه تاثیر فوق العاده ای داشت.او یک روز پیش تر نیز در یک سخنرانی به همه یادآوری کرده بود که دولت وی برای عدم ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی متحمل فشار‌های بسیاری شده است و به نوعی باز بودن نسبی این فضا مرهون مقاوت‌های پاستور است.چه بسا این تلاش‌ها نبود اکنون تلگرام و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر به این آسانی در دسترس نبودند و مردم بایستی به روش زیرزمینی و غیرقانونی از آنها سود می بردند.درست مثل شبکه اجتماعی توئیتر که اکنون فیلتر و غیر مجاز است اما از محسن رضایی گرفته تا ظریف وبسیاری از مردم از آن به صورت غیرقانونی استفاده می کنند!

بنابراین در وهله نخست رییس جمهور سخن حق و دقیقی گفته است و واقعا فشارهایی در جریان بوده است.یک نمونه آن که خیلی علنی شد در ماجرای قتل ستایش رخ داد. مخالفان، این حادثه را ابزاری کرده و ادعا نمودند قتل به خاطر تحریک قاتل توسط تلگرام رخ داده است! این درحالی بود که ارتباط دادن حادثه رخ داده با شبکه اجتماعی تلگرام به نوعی سفسطه بود.یعنی شرایط جامعه کنونی و دنیای ارتباطات به شکلی است که چه تلگرام فیلتر باشد و چه نباشد افراد به راحتی و با استفاده از فیلترشکن‌های ساده و ماهواره به آنچه بخواهند دسترسی دارند. بنابراین شایسته نیست فشار بر دولت در این زمینه نادیده گرفته شود.

اما در وهله دوم و بعدی یک نکته مهم در سخن رییس جمهور نهفته است. او در لفافه می خواست بگوید اینکه مخالفان دولت توانستند روی موضوع چند فیش حقوقی مانور دهند و در جامعه یک جریان ضددولتی راه بیندازند به واسطه ابزاری (تلگرام) بوده که توسط همین دولت در اختیارشان قرار گرفته است.
به عبارت دیگر دلواپسان به لطف حضور دولت روحانی و مساعدت آن توانستند از نمد فیش حقوقی برای خود کلاهی ببافند و اگر این دولت نبود و گردش آزاد اطلاعات صورت نمی گرفت کسی جز عده ای محدود از ماجرای تخلف چند مدیر با خبر نمی‌شدند.

حال نکته جالب اینجاست این جماعت امروز نمک می‌خورد و نمکدان می‌شکند و مدعی می شود دغدغه دولت روحانی صرفا پهنای باند است. حتی آقایان وقاحت را به حد اعلا می رسانند و تمام مدیران دولتی را به پهنای باند فعلی تنبل می دانند! قطع به یقین اگر در اتمسفر دولت قبل بودیم موضوع چند فیش به چنین جوی منجر نمی شد کمااینکه در زمان دولت احمدی‌نژاد فسادهای بزرگ و تاریخی رخ داد و در روز روشن دکل گم شد اما به اندازه این چند فیش بازتاب نداشت.

شبکه‌های اجتماعی چاقویی دو لبه هستند. یک روز به کار دولت می آیند و حماسه هفت اسفند را رقم می‌زنند تا مجلسی متفاوت شکل بگیرد و روز دیگر عاملی می شوند تا تخلف چند مدیر دست چندم دولتی به جریانی در جامعه تبدیل ‌گردد که به نوعی کلیت دولت زیرسوال ‌رود. با این همه اگر تیم اطلاع رسانی دولت، فنی و خبره باشد می‌تواند همواره از این فضا به نفع خود سود ببرد و حتی حمله‌های مخالفان را به فرصت و ضد حمله تبدیل کند. حسن روحانی از این نکته غافل نماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین