|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
به گفته سازمان عفو بین‌الملل قطر با ایجاد شرایط بد و غیراستاندارد کاری و اقامتی کارگران خارجی را استثمار می‌کند.
قطر میزبان جام‌جهانی 2022 خواهد بود و سازمان عفو بین‌الملل از فدراسیون جهانی فوتبال خواست جلوی بهره‌کشی و استثمار کارگران را در قطر بگیرد؛ کارگرانی که عمدتا از جنوب آسیا هستند.

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد در بخش عمرانی قطر از کارگران به طرز فجیعی بهره‌کشی می‌کنند. وظیفه فیفا این است که در پیامی عمومی اعلام کند که بهره‌کشی از انسان‌ها را به‌ خصوص در بخش پروژه‌های ساخت ورزشگاه‌های جام‌جهانی تحمل نمی‌کند. این اتفاق در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان نابخشودنی است. بهره‌کشی ظالمانه از کارگران، نپرداختن حقوق آنها و تلاش برای ادامه زندگی در محیطی نامناسب به دور از انصاف است. شرکت‌های عمرانی و مقام‌های قطر نسبت به کارگران مهاجر مسئولند. هیچ یک از این دو نسبت به حقوق اولیه کارگران مهاجر کوچک‌ترین توجهی نشان نداده‌اند. بسیاری از آنها از این موقعیت برای اهمال در وظایف خود استفاده و تا جایی که توانسته‌ند از کارگران بهره‌کشی کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل آخرین مسئول رسیدگی به اوضاع کارگران مهاجر در قطر است که در مصاحبه با روزنامه‌های انگلیسی گزارش‌های کوبنده‌ای را در این رابطه ارائه کرده است. نمایندگان این سازمان در دو سفر خود در اکتبر 2012 و 2013 به قطر با 210 کارگر مصاحبه کرده‌ و همچنین با 22 شرکت ساختمانی و مسئولان دولتی در چندین مراسم دیدار داشته است.

گزارش‌ها حاکی است که این بهره‌کشی نه فقط از جنبه بیگاری از این کارگران در شرایط خطرناک کاری بوده که نپرداختن حقوق آنها و استاندارد نبودن مکان اقامتشان نیز جز این استثمار محسوب می‌شود. در مصاحبه‌ای که با کارگران 10 ساختمان صورت گرفته، آنها گفتند حتی از بازگشت‌ به کشورشان هم ممانعت به عمل آمده است. کارگران نپالی گفتند که همچون "مرغ و خروس" با آنها رفتار می‌شده و مجبور بودند، هفت روز هفته، روزی دوازده ساعت در گرمای طاقت‌فرسای قطر کار کنند.

در این گزارش‌ها ذکر شده که تعداد زیادی کارگر در محیطی کوچک و کثیف زندگی می‌کردند که تهویه هوای مناسبی نداشته و احتمال بالا زدن فاضلاب در این مکان ها هم وجود داشته است. یازده کارگر مقابل سازمان مربوط تظاهر به امضای سند مبنی بر دریافت حقوق خود کردند تا با این حقوق گذرنامه‌های خود را بگیرند و به کشورشان بازگردند.

فیفا در واکنش به این بیانیه گفت که احترام به حقوق بشر بخشی از فعالیت‌های اصلی این سازمان است. یکی از مسئولان فیفا در بیانیه‌ای گفت: فیفا شدیدا معتقد است که برگزاری جام‌جهانی در قطر و خاورمیانه فرصت مناسبی برای ایجاد تغییراتی اجتماعی مثبت از جمله بهبود حقوق و شرایط کارگران مهاجر خواهد بود. خواسته فیفا این است که کشورهای میزبان جام جهانی سلامت و امنیت و شرایط مطلوب را برای همه ملت‌ها، خارجی‌ها و کارگران ایجاد کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین