|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
به باور ناظران سیاسی، غرب را باید به حق همدست عربستان در جنایات جنگی در یمن دانست؛ زیرا تامین کننده اصلی هواپیماهای جنگی سعودی ها برای بمباران هوایی یمن است.
به باور ناظران سیاسی، غرب را باید به حق همدست عربستان در جنایات جنگی در یمن دانست؛ زیرا تامین کننده اصلی هواپیماهای جنگی سعودی ها برای بمباران هوایی یمن است.

اکونومیست در گزارشی نوشت: 90 سال قبل هواپیماهای انگلیسی دست به بمباران اهداف قبائل سرکش در شبه جزیره عربستان زدند، تا بدین وسیله حاکمیت 'عبدالعزیز ابن سعود' بنیانگذار کشور عربستان سعودی را در منطقه تثبیت کنند.

حال 90 سال سپری و زمانه دگرگون شده است، اما هیچ چیز در این شبه جزیره تغییر نکرده است .

امروز هم انگلیس با همدستی آمریکا و فرانسه صدها هواپیما را در اختیار سعودی ها قرار می دهند و آنها را مسلح می کنند و به این هواپیماها خدمت رسانی می کنند تا بروند و یمن را بمباران کنند.

جنگ یمن از نگاه تیزبین افکار عمومی جهان و یا پارلمانهای کشورهای جهان دور مانده است، اما حقیقت این است که وسعت عملیات بمباران هوایی سعودی ها در یمن آنقدر زیاد است که حتی از عملیاتهای هوایی روسیه در سوریه هم تجاوز کرده است .

شرکت های تسلیحاتی غرب با کسب مجوز از دولتهای متبوعشان بقدری انواع پشتیبانی های اطلاعاتی، لجستیکی و سوخت رسانی در هوا برای هواپیماهای سعودی انجام می دادند تا این ادوات جنگی را قادر سازند هر اندازه در توان دارند پرواز روزانه انجام دهند.

تعداد این پروازهای روزانه هواپیماها حتی بسیار بیش از پروازهای روزانه ای است که روسها در سوریه امکان انجام آن را دارند.

البته در مقام مقایسه، عملیات های هوایی در یمن و سوریه، واجد تفاوت هایی هم هست.

در سوریه خلبانان روسی ماموریتهای جنگی انجام می دهند، اما در یمن خلبانان غربی متخصص در ماموریت های رزمی، در خدمت ائتلاف به رهبری سعودی نیستند. ضمن آنکه هیچیک از دولتهای متبوع این خلبانان هم در این ائتلاف مشارکت ندارند.

غربی ها می گویند که حضور آنها در عملیات یمن، منحصر به حضور در اتاق فرماندهی عملیات جنگی است که در ریاض مستقر است؛ ضمن آنکه غرب تسلیحات هدایت شونده دقیق در اختیار سعودی ها قرار می دهد، تا اطمینان حاصل شود قوانین جنگی و لزوم حفظ جان غیر نظامیان در جنگ رعایت می شود .

اما مطالعات میدانی که پیرامون اوضاع جنگ یمن صورت گرفته است، این مدعا را کاملا باطل می شمرد.

سازمان عفو بین الملل طی گزارشی در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرد 'حملات هوایی مسئول کشته شدن بیش از نیمی از هزاران غیر نظامی است که در عرض 16ماهی که از عملیات هوایی یمن می گذرد، از بین رفته اند'.

عفو بین الملل مستنداتی ارائه داده است که صراحت دارد در این حملات از بمبهای خوشه ای انگلیسی استفاده شده است.

عفو بین الملل با همکاری سایر سازمانهای نظارتی جهانی شامل شورای حقوق بشر سازمان ملل، دیده بان حقوق بشر و سازمان آکسفام، مستنداتی را گردآوری کرده است که تصدیق می کند در جنگ یمن از تسلیحات و ادوات جنگی غربی برای در هم کوبیدن شمار انبوهی از مراکز غیرنظامی اعم از بازار، مراکز درمانی، انبار گمرکات و آذوقه، کارخانه ها و مساجد استفاده شده است .

یک ناظر سیاسی بیان کرده است که استفاده از تسلیحات غربی در این عملیات هوایی در حقیقت بنوعی همدستی غرب در جنایات جنگی در یمن را تصدیق می کند.

جنگ یمن یقینا فوق العاده پرهزینه بوده است.

طبق آمار و ارقام دولت انگلیس که آن را سازمان دیده بان مبارزه علیه تجارت سلاح گرد آورده است؛ از مارس 2015 که عملیات هوایی در یمن شروع شده است تاکنون عربستان 2.8 میلیارد پوند (معادل 3.8 میلیارد دلار) تسلیحات از انگلیس خریداری کرده است و با این خریدها به بزرگترین خریدار بازار تسلیحات انگلیس بدل شده است.

و اما سهم آمریکا در تامین این تسلیحات برای عربستان بسیار بیشتر است.

شاید غرب به این دلیل در صف پشتیبانی تسلیحاتی از عربستان در عملیات هوایی یمن درآمده است، تا بنوعی خشم ریاض را از بابت توافق هسته ای ایران فرو بنشاند.

این توافق بار تحریمها را از گرده ایران برداشته است، اما نکته اینجاست که این پشتیبانی تسلیحاتی، سوخت ستیزه ای دیگر را در خاورمیانه تامین کرده است.

جنگ زمینی عربستان در یمن که همراه شده است با محاصره این کشور به دستور سعودی ها، سبب شده است تا تمام زیرساختهای یمن بکلی نابود شود. همه این مصائب در حالی عارض می شود که یمن فقیرترین کشور جهان عرب است .

** هشدار سازمانهای کمک رسان جهانی: سیل پناهجویان یمنی در راه است

این جنگ تاکنون دومیلیون آواره تولید کرده است و یک چهارم از جمعیت 26 میلیون نفری یمن را تا آستانه قطحی و گرسنگی فروبرده است. سازمانهای امداد رسان بین المللی هشدار می دهند که با ادامه یافتن جنگ در یمن، در آینده ای نزدیک سیلی جدید از مهاجرت به سوی دریای سرخ و دریای مدیترانه در راه خواهد بود.

مذاکرات برای خاتمه دادن به این جنگ از 16 ژوییه (26 تیر) در کویت آغاز شد و کویت به هر دو طرف اخطار کرد که چنانچه ظرف دو هفته به توافق نرسند، نمایندگانش را از مذاکرات خارج می سازد.

عبد ربو منصور هادی رئیس جمهوری در تبعید یمن که امیدوار است به کشور بازگردد و دولتش را اعاده کند، پیشنهاد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را برای تشکیل یک دولت آشتی ملی رد کرده است. او تیم خود را برای تشکیل دولت ترتیب داده است که همگی متشکل از تندروها هستند.

و اما تحلیلگران سیاسی ابدا به بهبود اوضاع یمن خوشبین نیستند. این کشور در دهه 1960 هم درگیر یک جنگ داخلی بود که هشت سال به درازا کشید.

یمن کشوری است تکه پاره شده و همین ویژگی، کار را برای تمام میانجیگران صلح در این کشور دشوار می کند.

جنوب یمن خواستار استقلال با مرکزیت شهر ساحلی عدن است.

در شرق این کشور کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری امارات مواضع القاعده را در حضر موت هدف حملات خود قرار داده اند. القاعده در این استحکامات سرگرم آماده کردن خود برای انجام عملیات بود. هراس کشورهای حاشیه خلیج فارس از این است که القاعده از این کانون به سرتاسر منطقه منتشر شود.

این کشورها دارای جمعیت قابل توجهی از اتباع یمنی هستند. بمب گذاری های اخیر در تعدادی از شهرهای عربستان شامل مدینه، جده و قطیف ثابت کرد که جهادی ها تا چه وسعت قابلیت انتشار دارند.

به هر شکل باید جنگ یمن را جنگی دانست که عواقب آن برای سالیان سال ملموس خواهد بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین