|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۱۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
ریو، شهری که موقعیتش را به عنوان پایتخت برزیل در سال 1960 از دست داد و از آن زمان رو به زوال بود، اکنون بار دیگر متولد شده و غرورش را بازیافته است.
به نوشته بی‌بی‌سی، به رغم همه مشکلات، برزیل امیدوار است برای دومین بار در دو سال اخیر بتواند به جهان ثابت کند آمادگی برگزاری یک ابررویداد ورزشی را دارد.

  بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: ریو، شهری که موقعیتش را به عنوان پایتخت برزیل در سال 1960 از دست داد و از آن زمان رو به زوال بود، اکنون بار دیگر متولد شده و غرورش را بازیافته است.


«ادواردو پائیس،» شهردار جنجالی و پرهیاهوی ریو، معتقد است اگر انگیزه برگزاری مسابقات نبود، این شهر بار دیگر احیا نمی‌شد. در سال‌های اخیر موزه‌های جدید، راه‌آهن قطار سبک شهری و ورزشگاه‌ها برای استقبال از المپیک در این شهر احداث شد. گرچه تعدادی از پروژه‌ها پیش از المپیک--که قرار است روز جمعه افتتاح شود--به پایان نرسید، بیشتر کارها انجام شده و این شهر آماده پذیرایی از بیش از 500 هزار گردشگر است.

    با توجه به استقرار 85 هزار نیرو در خیابان‌های ریو نگرانی چندانی درباره سطح بالای جرم و جنایت در این شهر وجود ندارد. خط متروی جدیدی که محل هتل‌ها را به پارک المپیک متصل می‌کند به تازگی راه‌اندازی شده است و در زمان مسابقات برای استفاده مقامات المپیک، خبرنگاران و افرادی که بلیط مسابقات را دارند آماده خواهد بود. به نظر همه شرایط برای برگزاری مسابقات المپیک محیاست؛ اما برای مردم برزیل شرایط چگونه است؟


«کریستوفر گافنی،» استاد دانشگاه زوریخ، و بسیاری دیگر از منتقدان برگزاری این مسابقات در برزیل معتقدند این اقدامات سرپیچی مجرمانه از وظایف است. گافنی در همین زمینه گفت: میلیون‌ها نفر از ساکنان ریو در محله‌های فقیر زندگی می‌کنند که مدتهاست تغییری در آن‌ها ایجاد نشده است. بنابراین صرف مبلغی معادل 15 میلیارد دلار برای بازی‌های المپیک به نظر منطقی نیست. این پول باید صرف تأمین نیازهای اولیه زندگی ساکنان ریو می‌شد.

بی‌بی‌سی: آیا برزیل برای برگزاری المپیک 2016 آماده است؟+ تصاویر

حامیان برگزاری این مسابقات در برزیل مانند شهردار ریو پاسخ سریعی برای این انتقادها دارند. محکم‌ترین دلیلی که آن‌ها می‌آورند این است که ریو در مقایسه با لندن یا پکن برای برگزاری این مسابقات بسیار کمتر هزینه کرده است.

«تانیا براگا،» مدیر نظارت بر محیط زیست مناطقی که در آنها بازی های المپیک برگزار خواهد شد، اعتقاد دارد شرایط زندگی مردم بهتر شده است. او در همین خصوص گفت: در «دئودورو،» منطقه‌ای که قرار است تعدادی از بازی‌ها در آنجا برگزار شود، مردم اکنون به آب پاک، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بهتر و بسیاری از امکاناتی که تا پیش از این وجود نداشت دسترسی دارند.

بنابر این گزارش، ناتوانی دولت برزیل در پاکسازی خلیج «گوانابارا» در کنار کوتاهی‌های دیگر در قبال مردم، مسئله‌ای است که قابل انکار نیست و حتی بعضی از مسئولان این کشور به آن اذعان دارند. با این حال و به گفته مسئولان برگزاری مسابقات، به نظر همه چیز آماده پذیرایی از این رویداد مهم ورزشی است. به رغم همه مشکلات این کشور، برزیل امیدوار است برای دومین بار در دو سال اخیر بتواند به جهان نشان دهد آمادگی برگزاری یک ابررویداد ورزشی را دارد.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین