|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
خود من به شخصه مواردی را از سوءاستفاده در این آپارتمان‌ها سراغ دارم اما جزئی و محدود است و نمی‌توان به خاطر یک فرد بی‌نماز در مسجد را بست. آپارتمان مبله، نشد ده ها راه دیگر برای ارتکاب جرم وجود دارد پس به جای مبارزه با معلول باید با علت‌ها جنگید
بهای پرداختی برای اجاره آپارتمان‌های مبله با توجه به مکان و تعداد اتاق‌ها از روزی 200 هزار تومان آغاز می‌شود و تا یک میلیون تومان می‌رسد. برای نمونه اجاره یک روز آپارتمان مبله یک‌خوابه در منطقه مجیدیه 250 هزار تومان، هفت‌تیر و بهشتی 300 هزارتومان و در پارک‌وی تا 850 هزار تومان می‌رسد

خود من به شخصه مواردی را از سوءاستفاده در این آپارتمان‌ها سراغ دارم اما جزئی و محدود است و نمی‌توان به خاطر یک فرد بی‌نماز در مسجد را بست. آپارتمان مبله، نشد ده ها راه دیگر برای ارتکاب جرم وجود دارد پس به جای مبارزه با معلول باید با علت‌ها جنگید

آفتاب یزد-سارا علایی: درست از روزی که پای اجاره آپارتمان‌های مبله به بازار اجاره ملک در ایران باز شد حواشی مربوط به آن نیز مورد توجه قرار گرفت. حواشی که گاه به مرز هشدار از سوی مسئولان در خصوص رواج اینگونه خانه ها در کشور رسید و عده‌ای این خانه‌ها را گسترش دهنده فساد و فحشا در جامعه دانستند و خواستار رسیدگی جدی دراین حوزه شدند. یک سرچ کوتاه در اینترنت، لیستی بلند و بالا از انواع و اقسام اجاره آپارتمان‌های مبله در تهران و سایر شهرها را پیش چشم قرار می‌دهد؛ خانه‌هایی با متراژهای مختلف، بهای متفاوت و مدت اجاره کوتاه‌مدت و بلندمدت. فرقی هم ندارد شمال شهر باشد یا جنوب و مرکز در هر منطقه ای از تهران که خواهان باشید و در عرض چند ساعت می‌توانید آپارتمان مبله‌ای را برای اجاره پیدا کنید. مدت اجاره هم هیچ محدودیتی ندارد حتی اگر طالب اجاره یک‌ساعته این آپارتمان‌ها باشید صاحب خانه با کمال میل و بی‌آنکه علت این زمان کم را جویا شود خانه را اجاره می‌دهد. تماس خبرنگار آفتاب یزد با یکی از صاحبان این‌گونه آپارتمان‌ها نشان می‌دهد برای آنها مجرد یا متاهل بودن یا نوع رابطه افراد اجاره گیرنده هیچ اهمیتی ندارد و صرفا تعداد مستاجران و بهای پرداختی مهم است. بهای پرداختی هم متناسب با مکان و تعداد اتاق‌ها از روزی 200 تومان آغاز می‌شود و تا یک میلیون تومان می‌رسد. برای نمونه اجاره یک روز آپارتمان مبله یک‌خوابه در منطقه مجیدیه 250 هزار تومان، هفت‌تیر و بهشتی 300 هزارتومان و در پارک‌وی تا 850 هزار تومان می‌رسد. البته در صورت اجاره تعداد روزهای بیشتر تخفیفی هم برای مستاجر در نظر گرفته می‌شود.

درست همین امکانات نانوشته آپارتمان‌های مبله است که باعث شده سوءاستفاده‌هایی از این موضوع صورت گیرد و این مسئله را به مرز هشدار برساند.به ویژه اینکه بسیاری این آپارتمان‌های مبله را هم ردیف خانه های مجردی و حتی دسترسی به آن را راحت‌تر دانسته‌اند. از این رو این روزها این آپارتمان‌ها بستری مناسب برای سوءاستفاده‌هایی شده که گاه رنگ و بوی فساد و برگزاری پارتی‌های شبانه به خود می‌گیرد و گاه وارد حیطه جرایم کلاهبرداری می‌شود.

افزایش فساد در جامعه و وجود بسترهای مناسب برای گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه که احتمالا یکی از مصادیق این بسترها اجاره ساعتی و روزانه آپارتمان‌های مبله است از یک سو و افزایش کلاهبرداری‌ها در جامعه و امکان اجاره کوتاه‌مدت آپارتمان‌های مبله برای تاسیس شرکت‌های صوری از سوی دیگر موجب شده با اجاره ساعتی و روزانه خانه های مبله برخورد شود؛ اقدامی که روز گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور خبر از آن داد و بر ورود پلیس امنیت و اماکن به این موضوع تاکید کرد.

بی‌شک یکی از دلایل آسیب‌زا شدن موضوع اجاره ساعتی آپارتمان‌های مبله نبود نظارت بر این بازار آشفته است که این روزها به منبع درآمد خوبی برای برخی مشاوران املاک و صاحبان این دست خانه‌ها تبدیل شده است. حال آنکه به اعتقاد یک آسیب‌شناس در صورت وجود نظارت کافی در این حوزه می‌توان از اینگونه آپارتمان‌ها بهره‌برداری‌های مفیدی کرد. اما متاسفانه خلا نظارت در این حوزه حتی موجب جرم‌زایی به جای جرم‌زدایی هم شده است.

جرم‌زایی به جای جرم‌زدایی

سعید خراطها در واکنش به نگاه ‌تماما منفی که به آپارتمان‌های مبله در کشور می‌شود به آفتاب یزد می‌گوید: در تمام شهرهای توریستی اجاره کوتاه‌مدت آپارتمان‌های مبله امری عادی است؛ هم به لحاظ صرفه اقتصادی و هم به لحاظ نداشتن محدودیت های موجود در هتل‌ها. این آسیب‌شناس تاکید می‌کند: مسلما سوءاستفاده‌هایی نیز از این آپارتمان‌ها می‌شود اما لزوما همه کسانی که این آپارتمان‌ها را اجاره می‌کنند یا همه آپارتمان‌های مبله با هدف فساد و فحشا نیست. وی می‌افزاید: دختر و پسری که نامزد کرده و شرعا محرم یکدیگرند وقتی به مسافرت می‌روند و هیچ هتلی آنها را به دلیل ثبت نشدن ازدواج در شناسنامه پذیرش نمی‌کنند شب را باید در خیابان‌ بگذرانند؟ یا خانواده‌ای که هزینه اقامت در هتل‌های یک شهر را ندارند و نمی‌خواهند غذای حاضری مصرف کنند و ترجیح می‌دهند به خانه‌ای مجهز به آشپزخانه و با هزینه پایین دسترسی داشته باشند چه باید بکنند؟ یا تکلیف افرادی که برای بحث درمان به شهرهای دیگر سفر می‌کنند اما هزینه اقامت در هتل را ندارند، چیست؟ آیا همه این افراد که اینگونه آپارتمان‌ها را اجاره می‌کنند فاسد هستند؟! اگر از این بعد به این قضیه نگاه شود اتفاقا وجود چنین آپارتمان‌هایی در شهرهای مهم مثل تهران ضروری هم به نظر می‌رسد به شرط آنکه بحث نظارت و ساماندهی هم مطرح باشد.

خراطها با تاکید بر اینکه فاسد دانستن هرکسی که آپارتمان‌های مبله را به صورت کوتاه‌مدت اجاره می‌کند همه را با یک چوب راندن است، می‌گوید: در این میان اگر فسادی هم رخ داده به دلیل ضعف دستگاه‌های نظارتی است. مسئولان در جامعه باید به فکر جرم‌زدایی باشند نه اینکه دائما جرایم جدیدی را اضافه کرده و به شمار پرونده‌های بیشمار در دادگاه‌ها بیفزایند. وی همچنین پیشنهاد می‌دهد: برای ساماندهی به بحث اجاره آپارتمان‌های مبله لازم است ضوابطی مشخص شود و حتی بر سردر اینگونه خانه‌ها تابلوهایی نصب یا کدگذاری شوند تا هم امکان گسترش فساد از بین برود و هم امکان کلاهبرداری.در غیر این صورت جمع‌آوری این آپارتمان‌ها صرفا آنها را زیرزمینی می‌کند.درست مثل اتفاقی که اکنون افتاده است.

به خاطر یک فرد بی‌نماز در مسجد را نمی‌بندند

یک جامعه‌شناس نیز هیچ هشداری را متوجه اجاره آپارتمان‌های مبله نمی‌داند و سوءاستفاده از این آپارتمان‌ها را محدود توصیف می‌کند. جعفر بای در گفتگو با آفتاب یزد در این زمینه می‌گوید: حتی اگر این آپارتمان‌ها گسترش‌دهنده فساد باشند باید با علت فساد مبارزه کرد نه با معلول. اتفاقا با برخورد و ممانعت از فعالیت، این آپارتمان‌ها و صاحبانشان فقط زیرزمینی می‌شود. وی با بیان اینکه این‌گونه آپارتمان‌ها ممکن است مصادیقی از روز جرم باشد، اما همه آپارتمان‌های مبله فاحشه‌خانه نیست، اظهار می‌کند: دلایل نیاز به اقامت کوتاه‌مدت در آپارتمان‌های مبله آنقدر زیاد است که انجام اعمال منافی عفت و فساد جزو دلایل رده آخر باشد.
از این رو این موضوع به مرحله هشدار نرسیده است. این جامعه‌شناس همچنین تاکید می‌کند: اتفاقا هشدارهای پیاپی و تاکید بر فسادآور بودن اینگونه آپارتمان‌ها موجب می‌شود عده‌ای را نسبت به این موضوعات هوشیار کند. به عبارت دیگر باعث شود عده‌ای از جوانان تازه متوجه شوند که می‌شود با اجاره اینگونه آپارتمان‌ها دست به اعمال خلاف یا فسادآور زد.

بای تاکید می‌کند: خود من به شخصه مواردی را از سوءاستفاده در این آپارتمان‌ها سراغ دارم اما جزئی و محدود است و نمی‌توان به خاطر یک فرد بی‌نماز در مسجد را بست. آپارتمان مبله، نشد ده ها راه دیگر برای ارتکاب جرم وجود دارد پس به جای مبارزه با معلول باید با علت‌ها جنگید.

اگر با خانه‌های عفاف که سال‌ها پیش مشکل‌ساز شده بود به درستی مبارزه می‌شد امروز آپارتمان‌های مبله فسادآور نمی‌شد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه بعد از سال‌ها شکست به دنبال مبارزه سلبی با آسیب‌های اجتماعی همچنان مسئولان دست از این مدل مبارزه برنداشته‌اند، می‌گوید: برخورد با اجاره آپارتمان‌های مبله هم مبارزه سلبی با معلول است، اظهار می‌کند: راه حل اصلی در این حوزه کنترل و نظارت مستمر است نه اینکه مدتی به حال خود رها شود و وقتی به مرحله بحرانی رسید با برخورد سلبی سعی در حذف آن داشته باشیم. هرچه برخوردها سلبی‌ شود جرایم زیرزمینی شده و مجرمان موفق‌تر می‌شوند.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین