|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۱۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر معاون پژوهش و فناوری کشور گفت: فاصله میان توانمندی‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تا عقد قرارداد بسیار طولانی است و این مسئله باعث از دست رفتن نیروهای انسانی می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: نیازمند برنامه بلندمدت، متمرکز و واحدی برای کشور هستیم که با گردش‌های سیاسی تغییر نکند.

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست‌خبری که صبح امروز به مناسبت سی و ششمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد، ضمن اشاره به عملکرد جهاد دانشگاهی طی یک سال گذشته، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در دوران مدیریت جدید برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد که تهیه برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی بر مبنای فعالیت واحده‌ای جهاد دانشگاهی در راستای رفع نیازهای بومی و منطقه‌ای از جمله این برنامه‌ها بود.

وی با اشاره به منابع مالی موجود در جهاد دانشگاهی تصریح کرد: استفاده از منابع معاونت علمی و حساب مشترک جهاد دانشگاهی و معاونت علمی، استفاده از منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداران، معاونت پژوهشی و بودجه جهاددانشگاهی که 20 درصد از ظرفیت موجود را تامین خواهد کرد از منابع مالی موجود در جهاددانشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به سه برنامه این نهاد توسعه و پیشرفت کشور گفت: برنامه توسعه جهاد دانشگاهی که یک برنامه عرضه‌محور است مطابق با نیازهای ملی آماده شده و در حال تهیه منابع برای اجرای این برنامه هستیم.

طیبی به تدوین سند نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و افزود: براساس فرمایش مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی باید نقش خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور مشخص کرده و سپس برای اجرای این ماموریت‌ها با دولت مذاکره کند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: سند نقش جهاد دانشگاهی اجرای نقشه جامع علمی کشور با واگذاری 7 ماموریت به جهاد تصویب شده و باید مشخص شود، چه نهادی باید این ماموریت‌ها را به جهاد محول کند. البته باید دو سازمان در این زمینه تشکیل شود و اساسنامه این سازمان‌ها را نیز تدوین کنیم.

وی همچنین به سومین برنامه این نهاد انقلابی اشاره کرد و گفت: تشکیل 5 مجتمع برای ایجاد 5 برند ملی پیرامون فناوری‌های داخلی به عنوان برنامه سوم جهاد دانشگاهی است و برای ایجاد 5 مجتمع تحت عنوان 5 برند فناوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

طیبی در همین زمینه افزود: این 5 مجتمع در حوزه‌های الکترونیک قدرت، الکترومکانیک، فناوری اطلاعات و شیمی، پتروشیمی و داروهای نوترکیب گیاهی، شیمیایی و آب‌شیرین‌کن‌ها، تجهیزات مهم آبیاری و کشاورزی با تمرکز کشت بافت، هیبریدی برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشاشن کرد: برای راه‌اندازی نخستین مجتمع با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مذاکراتی داشتیم تا نخستین مجتمع را به مهم‌ترین پروژه کشور یعنی صنعت و حمل و نقل ریلی اختصاص دهیم. با توجه به نیاز کشور به 10 هزار واگن مترو راه‌اندازی یک مجتمع در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی برای تامین حداقل سیستم رانش واگن‌های مترو ضروری است که در این زمینه با معاون اول ریاست جمهوری مذاکراتی صورت گرفته است.

*موانع پیشروی جهاد دانشگاهی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر معاون پژوهش و فناوری کشور گفت: فاصله میان توانمندی‌ها در  دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تا عقد قرارداد بسیار طولانی است و این مسئله باعث از دست رفتن نیروهای انسانی می‌شود.

وی تاخیر در اجرای پروژه و  عدم پرداخت‌های مناسب را از دیگر مشکلات کشور در حوزه علمی دانست.

طیبی تاکید کرد: ورود نتیجه و پروژه به جامعه و کشور مهمترین مشکل کشور در این زمینه است و نسبت به مشکلات دیگر سخت‌تر به شمار می‌رود.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به آماری درباره تعداد نیروی انسانی شاغل در این نهاد گفت: نیروی انسانی شاغل در حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی نسبت به سال 93 بیش از 3 درصد افزایش داشته است و در سال 94 تعداد هزار و 567 طرح در دست اجرا داشتیم که 905 طرح کارفرمایی و بقیه داخلی بودند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت:  از نظر منابع مالی قراردادهای ما در سال 94 نسبت به سال 93 بیش از 90 درصد افزایش داشته و از  71 میلیارد تومان به 131 میلیارد تومان رسیده است. در زمینه مقالات و کتب علمی تخصصی نیز یک هزار و 695 مقاله توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی در سال 94 تولید شد. 99 مقاله چاپ شده در ISI داشتیم که نسبت به سال 93 حدود 9 و نیم درصد افزایش داشته است.

*طرح‌ها و پروژه‌های جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به اینکه بخشی از طرح‌ها و پروژه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه دفاعی است که از سوی نهادهای سفارش دهنده در صورت صلاحدید اعلام می‌شود، گفت: ساخت دستگاه لوله مغزی سیار در حوزه نفت،  تولید مواد شیمیایی به سفارش پایانه‌های نفتی، ساخت مته‌‌های سه دندانه‌ای به سفارش شرکت‌ ملی حفاری، سیستم خنک کننده در حوزه مخابرات به سفارش صدا و سیما و تولید داروی ضد سکته قلب توسط پژوهشگاه رویان از جمله طرح‌های جهاد در سال گذشته بود که به بهره‌بری و تولید انبوه رسیده است.

طیبی  با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های جدید جهاد دانشگاهی که در سال جدید تعریف شده است، گفت: یکی از دستاوردها در بخش پزشکی دارویی است که در درمان آلزایمر کاربرد دارد.این دارو به صورت کپسول تهیه شده و آزمایش های بالینی آن نیز به پایان رسیده است و مجوز تولید را  نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی دریافت شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: داروی دیگر در درمان بیماری‌های گوارشی کاربرد دارد و این دارو تا پایان شهریورماه به صورت صنعتی تولید می‌شود.تولید کیت تشخیص شروع شیمی درمانی تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی در بیماری سیستیک فیبروزیک از طرح‌های در دست اقدام جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی است.

وی با اشاره به طرح‌های مهندسی جهاد دانشگاهی در سال جدید نیز گفت: سامانه کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط، دستگاه استخراج فلزات با ارزش از کاتالیزهای مستعمل است که در آینده رونمایی می‌شود.

طیبی تاکید کرد: نرم‌افزار تشخیص متون باز استفاده شده در تولید مقالات و پایان‌نامه‌ها که مشخص می‌کند در یک مقاله و یا پایان‌نامه به چه میزان از سایر منابع علمی و پژوهشی استفاده شده است و در مسابقات سرقت ادبی نیز استفاده شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در بخش پژوهش‌های علوم انسانی 8طرح با مبلغ 31 میلیارد تومان به تصویب رسیده است، گفت: طرح‌های پژوهشی بخش علوم انسانی شامل پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های گردشگری در ایران، تدوین برنامه جامع هدایت شغلی دانش‌آموختگان و دانشجویان، آسیب‌شناسی و شناسایی فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی در 20 رشته تحصیلی، علوم انسانی، پیمایش ملی خانواده، طرح سنجش و فضای سرمایه‌گذاری در ایران و پیمایش اخلاق در ایران است.

طیبی افزود: تا به حال 10 طرح در حوزه حساب مشترک با معاونت علمی ریاست‌جمهوری مصوب شده که براساس حساب مشترک با این معاونت به مدت سه سال هر سال 10 میلیارد تومان از سوی جهاد و 10 میلیارد تومان از سوی معاونت واریز می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به گزارشی از فعالیت‌‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت نسبت به سال 93 شاهد رشدی 15 درصدر نسبت به سال 94 بودیم. با وجود کاهش دانشجویان دانشگاه‌ها تعداد جذب دانشجو در واحدهای جهاد دانشگاهی در سال 93 حدود 56 درصد و در سال 94 حدود 67 درصد بود و مجوز جذب دانشجوی دکترا را در سه گروه پزشکی دریافت کردیم.

طیبی ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز مرکز رشد فناوری‌های قرآنی را ایجاد کردیم و مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن نیز راه‌اندازی شد، همچنین در این حوزه افکارسنجی طرح سنجش سواد سلامت ایرانیان و بررسی میدانی انتخابات مهم کشور را نیز صورت دادیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و فرهنگ مشکلات جدی نداریم، گفت: در حوزه فرهنگ مشکلات کشور متاثر از حوزه سیاسی و اقتصادی است که اگر این مشکلات حل شود مسائل فرهنگی نیز رفع می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هنوز اولویت‌های صنعتی توسعه در کشور مشخص نشده است، ادامه داد: بحث‌های واردات بی‌رویه نیز وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی تشکیل دو حزب سیاسی مقتدر را باعث کم شدن مشکلات کشور دانست و افزود: نیازمند برنامه بلندمدت، متمرکز و واحدی برای کشور هستیم که با گردش‌های سیاسی تغییر نکند، لذا باید دو حزب قوی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب از سوی عقلای معتدل این دو حزب تشکیل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با انتقاد از نبود احزاب قوی در کشور گفت: عملکرد احزاب به علت حضور مستمر در صحنه کشور مورد قضاوت مردم است و مردم در این شرایط به عملکرد‌ها رای می‌دهند، بنابراین احزاب مجبور می‌شوند برای انتخاب شدن از سوی مردم عملکرد خوبی ارائه دهند.

طیبی ادامه داد: در احزاب مقتدر مدیر تربیت می‌شود، کشور برای تحقق برنامه‌های کشور نیاز به مدیر دارد، ما در کشور ولی‌فقیه داریم و اساس تفکر ولی‌فقیه توسعه و پیشرفت کشور است. در مقطع فعلی تفکرات ایشان بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی است که برای این منظور باید برنامه‌ریزی قوی داشته باشیم.

طیبی با اشاره به اینکه با ایجاد احزاب قوی سیستم نظارتی دقیقی از سوی رقبا شکل می‌گیرد، تصریح کرد: از طریق این احزاب  سیستم نظارتی غیرمستقیم قوی در کشور ایجاد می‌شود و نخبگان و مردم نیز نظارت غیرمستقیم بر فعالیت‌ احزاب می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ما به عنوان یک نهاد علمی به پیشرفت و توسعه  کشور می‌اندیشیم و در این مسیر نیاز‌مند وفاق سیاسی هستیم و این وفاق سیاسی در گرو تشکیل احزاب مقتدر است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه نیازمند مشخص کردن تکلیف خود در ارتباط و تعامل با دنیا هستیم، اضافه کرد: به دلیل ماهیت و نگرش انقلابی خود نمی‌توانیم در نظام بین‌المللی هضم شویم، از طرفی نمی‌توانیم از پیشرفت‌های دنیا غافل شویم، بنابراین در این زمینه باید با برنامه‌ریزی کامل دقیق و روشنی ورود کنیم.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین