|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۱۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مدیر اطلاعات ملی آمریکا هشدار داد، تصفیه ارتش ترکیه بعد از کودتای نافرجام این کشور باعث اخلال در همکاری‌های دو طرف برای جنگ با گروه تروریستی داعش شده است.
 مدیر اطلاعات ملی آمریکا هشدار داد، تصفیه ارتش ترکیه بعد از کودتای نافرجام این کشور باعث اخلال در همکاری‌های دو طرف برای جنگ با گروه تروریستی داعش شده است.

جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا و ژنرال جوزف وتل فرمانده واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در یک اجلاس امنیتی در شهر اسپن ایالت کلرادو گفتند که تصفیه اخیر گروهی از افسران ارتش ترکیه سبب شده بسیاری از افسران ترکیه‌ای که با آمریکا در خصوص عملیات مبارزه با داعش تعامل و همکاری داشتند کنار گذاشته شوند و حتی برخی از این افسران به زندان افتاده‌اند.

این اظهارات بعد از آن مطرح شدند که ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو را دارد در پی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه دست به اخراج‌های گسترده در ارتش خود زد. تاکنون گفته شده که ۱۷۰۰ پرسنل ارتش ترکیه به اتهام دست داشتن در کودتا انفصال خدمت شده‌اند که حدود ۴۰ درصد ژنرال‌ها و دریاداران را شامل می‌شود. حدود یک سوم از مجموع ۳۶۰ ژنرال ارتش ترکیه نیز دستگیر شده و بیش از ۱۰۰ تن از آنها با اتهام روبرو شده و در انتظار محاکمه هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه میزبان نیروهای آمریکایی و جنگنده‌های آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک بوده و آمریکا از مبدأ این پایگاه جنگنده‌هایش را برای حمله به اهداف داعش در عراق و سوریه به پرواز درمی‌آورد اما در پی کودتا این عملیات‌های هوایی موقتا متوقف شده‌اند.

کلاپر در خصوص تاثیر این تحولات ترکیه بر جنگ با داعش گفت: این تحولات بر این مساله تاثیر می‌گذارند زیرا موجب تاثیر بر همه بخش‌های دستگاه امنیت ملی ترکیه شده‌اند.

وی افزود: بسیاری از نظامیان مخاطب ما در ترکیه اخراج یا دستگیر شدند. جای هیچ تردیدی نیست که همکاری‌های ما کاهش پیدا کرده و ما برای همکاری با ترکیه مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

کلاپر نسبت به پاکسازی ارتش در پی کودتای نافرجام در ترکیه هشدار داد و گفت:‌ این اقدام همکاری با ترکیه را در جنگ علیه داعش با مانع روبه‌رو می‌سازد.

در همین حال ژنرال وتل نیز در پاسخ به اینکه آیا نظامیان ترکیه‌ای همکاری کننده با آمریکا در جریان تحولات اخیر ترکیه به زندان افتاده‌اند، گفت: آری من فکر می‌کنم که برخی از آنها اکنون در زندان هستند.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه عملیات‌های عادی در پایگاه اینجرلیک از سر گرفته شده‌اند اما نگران تاثیرات بلندمدت این کودتای نافرجام بر عملیات‌های مبارزه با تروریسم است.

وی اظهار کرد: مطمئنا ما روابطی با تعداد زیادی از رهبران ترکیه به ویژه رهبران ارتش این کشور داشتیم. من نگران هستم که ما در ادامه مسیر با چه تاثیری بر این روابط روبرو خواهیم شد.

وتل همچنین گفت: علاوه بر مساله پایگاه اینجرلیک اختلافات دیگری نیز در روابط ترکیه آمریکا وجود دارد که بر عملیات‌های آمریکا تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در حال حاضر ما راه‌هایی برای مدیریت و کاهش این مسائل داریم و در حال انجام این کار هستیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین