|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۱۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
یک حسگر جدید زیستی توسط محققان آمریکایی تولید شده که می‌تواند به سادگی شرایطی همچون استرس، خستگی عضلانی و کم شدن آب بدن را تشخیص دهد.
 یک حسگر جدید زیستی توسط محققان آمریکایی تولید شده که می‌تواند به سادگی شرایطی همچون استرس، خستگی عضلانی و کم شدن آب بدن را تشخیص دهد.

این حسگر زیستی پوشیدنی بادوام از گنجینه اطلاعات پزشکی موجود در عرق انسان بهره می‌برد و این شرایط را از روی آن تشخیص می‌دهد.

به گفته محققان، زمانی که بدن انسان تحت تمرینات شدید است، عملکرد ماهیچه هوازی به بی‌هوازی تبدیل می‌شود. در این مرحله، ماده لاکتات با سرعت بیشتری نسبت به مصرف آن تولید می‌شود. اطلاع داشتن از میزان این ماده می‌تواند نشانگری برای شرایط مشکل‌زایی همچون استرس و کم شدن آب بدن یا حتی خستگی عضلانی باشد.

آنچه این تحقیق را از سایر انواع مشابه آن مجزا کرده، استفاده از فناوری زیستی کاملا سبز است.

محققان شرکت CFDRC با همکاری دانشگاه نیومکزیکو یک حسگر مبتنی بر آنزیم ساختند که نیروی آن توسط یک سلول سوختی زیستی تامین می‌شود و منبع انرژی ایمن و تجزیه‌پذیر را ارائه می‌کند.

محققان نیروی این سلول را با سوختی مبتنی بر گلوکز تامین کردند. این فناوری آنزیمی که در آن، آنزیم‌ها به ترکیب سوخت با اکسیژن و تولید انرژی می‌پردازند، در الکترود کاربردی حسگر استفاده می‌شود که تشخیص لاکتات در عرق انسان را امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، جنبه دیگر جدید این دستاورد، استفاده از فرآیندهای الکتروشیمیایی برای تشخیص دقیق یک ترکیب در واسط بسیار پیچیده‌ای مانند عرق است.

محققان معتقدند که این دستگاه می‌تواند به عنوان یک دستگاه کمکی ورزشی برای ارزیابی تغییرات لاکتات به شیوه مشابه بررسی سرعت ضربان قلب ورزشکاران استفاده شود.

این تحقیق در مجله " Solid State Science and Technology" منتشر شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین