|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۱۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
چنین سوءبرداشت هایی از سوی مخالفان دولت روحانی اگر به عمد نباشد، ناشی از کم دانشی آنها در حوزه اقتصادی است که حتی تفاوت مفاهیم چون "میانگین رشد اقتصادی در یک دوره ده ساله" را با "رقم مطلق رشد اقتصادی در یک سال" تشخیص نمی دهند.
یک خبرگزاری اصولگرا با سوءبرداشت عمدی(؟!) از اظهارات وزیر اقتصاد تلاش کرد تا وانمود کند دولت تدبیر و امید در مورد رشد اقتصادی سال 91 دروغ گفته است!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی طیب نیا وزیر اقتصاد در سی امین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی گفت: بعد از یک دوره چند ساله تجربه رشد پایینِ اقتصادی، امسال در شرایط ویژه ای قرار گرفته و می توانیم با تعامل مناسب دولت و بخش خصوصی زمینه رشد اقتصادی مناسب را برای کشور فراهم کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که در 10 سال اخیر نرخ میانگین رشد اقتصادی کشور حدود 2 درصد بوده است، اظهار داشت: ایجاد تغییر در وضعیت اقتصادی کشور، یک الزام و ضرورت است و نمی توان با این میزان رشد، شرایط بهبود زندگی مردم را فراهم و برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم .
 
حال این اظهارات وزیر اقتصاد در خبرگزاری فارس این گونه بازتاب داده شده است: "وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به رشد 4.5 درصدی اقتصاد در دهه‌های گذشته عنوان کرد: در چند سال اخیر شاهد کاهش رشد اقتصادی از 3.1 درصد به 0.2 درصد بوده‌ایم که با این میزان رشد نمی‌توانیم بهبودی در فرایند زندگی مردم داشته باشیم."


خبر فارس درباره اظهارات وزیر اقتصاد در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد

این خبرگزاری سپس در یکی از کانال های تلگرامی خود، با انتشار عکسی ضمن بازنشر همین بخش از خبر خود نوشت که "این یعنی سه سال ادعا درباره رشد منفی شش درصد در دولت نهم و دهم دروغ بود!"


فتوتیتری که در یکی از کانال های تلگرامی خبرگزاری فارس منتشر شد

 واقعیت ماجرا ساده است؛ اولا وزیر اقتصاد از یک دوره ده ساله صحبت کرده و "میانگین" رشد اقتصادی را دو درصد اعلام کرده است؛ با این حال خبرگزاری مذکور تلاش کرده است تا رقم رشد 3.1 درصدی را به سال آغاز فعالیت دولت یازدهم نسبت دهد!

در ثانی، خبرگزاری فارس رقم 2 درصد اعلام شده توسط وزیر اقتصاد را 0.2 درصد عنوان کرده(!) و همین رقم را هم رشد اقتصادی فعلی در نظر گرفته در حالی که به وضوح طیب نیا از "میانگین" رشد اقتصادی سخن به میان آورده بود!

سوم اینکه طیب نیا به صراحت از "یک دوره چند ساله تجربه رشد پایینِ اقتصادی" سخن به میان آورده که با توجه به اظهاراتش در مورد دوره ده ساله، به دولت سابق اشاره داشته است؛ این بدان معناست که وزیر اقتصاد از رشد پایین اقتصادی در دولت سابق صحبت کرده؛ با این حال خبرگزاری فارس تلاش کرده است تا این بخش از اظهارات وزیر اقتصاد را هم به فعالیت سه ساله دولت تدبیر و امید نسبت دهد.

مجموع این تحریف ها در خبرگزاری مذکور، باعث شده تا اظهارات وزیر اقتصاد را یک "اعتراف" در مورد عملکرد دولت تدبیر و امید و "دروغ" درباره رشد اقتصادی در دولت سابق قلمداد کند در حالی که طیب نیا از دوران بد اقتصادی گذشته و فراهم شدن زمینه رشد اقتصادی مناسب در این سه سال سخن گفته است!

گفتنی است دولت سابق کشور را با رشد اقتصادی 7 درصد در سال 84 تحویل گرفت و با رشد اقتصادی منفی یک درصد در سال 92 تحویل داد؛ اتفاقا همین عملکرد و کارنامه دولت سابق باعث شد تا میانگین رشد اقتصادی در ده سال گذشته به فقط 2 درصد کاهش یابد. با این حال، ظاهرا برخی رسانه های مخالف دولت که هیچ هدفی جز تخریب دولت یازدهم با هر وسیله ممکن ندارند، ضمن آنکه از یادآوری دوران 8 ساله مذکور فراری اند، تلاش می کنند تا با تحریف اظهارات مسئولان دولت، به زعم خود از زبان آنها "اعتراف" بیرون بکشند.

چنین سوءبرداشت هایی از سوی مخالفان دولت روحانی اگر به عمد نباشد، ناشی از کم دانشی آنها در حوزه اقتصادی است که حتی تفاوت مفاهیم چون "میانگین رشد اقتصادی در یک دوره ده ساله" را با "رقم مطلق رشد اقتصادی در یک سال" تشخیص نمی دهند و ضمن تخریب دولت، از آن برای ماله کشی فاجعه اقتصادی دولت سابق نیز استفاده می کنند!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین