|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۰
دولت ترکیه سفیر آلمان در این کشور را به دلیل اقدام پارلمان آلمان درباره برسمیت شناختن کشتار ارامنه در ترکیه در زمان جنگ جهانی اول را با محدودیت تردد و ملاقات با وزیر امور خارجه ترکیه مواجه کرد.
 دولت ترکیه سفیر آلمان در این کشور را به دلیل اقدام پارلمان آلمان درباره برسمیت شناختن کشتار ارامنه در ترکیه در زمان جنگ جهانی اول را با محدودیت تردد و ملاقات با وزیر امور خارجه ترکیه مواجه کرد.

از هنگامی که پارلمان فدرال آلمان کشتار ارامنه در ترکیه را "نسل‌کشی" خواند، دولت ترکیه سفیر آلمان را به حضور نمی‌پذیرد. ترکیه پیش از این هم از سفر هیئت پارلمانی آلمان به پایگاه هوایی اینجرلیک جلوگیری کرده بود.

از دوم ژوئن (13 خرداد) به مارتین اِردمان، سفیر آلمان در ترکیه، در وزارت خارجه ترکیه یا دیگر نهادهای دولتی وقت ملاقات داده نشده است. بر این اساس، درخواست‌های سفیر آلمان برای وقت ملاقات بی‌پاسخ مانده‌اند.

به دیپلمات‌های آلمانی که مقام‌شان پایین‌تر از سفیر است، به ندرت وقت ملاقات داده شده است. همه تقاضاها باید به تأیید شخص مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه، برسند.

دوم ژوئن روزی بود که پارلمان سراسری آلمان – بوندس‌تاگ – کشتار ارامنه در ترکیه در زمان جنگ جهانی اول را نسل‌کشی خواند.

این تصمیم با واکنش منفی ترکیه روبه‌رو شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد که "آلمان ممکن است یک دوست مهم را از دست بدهد". اردوغان پیش از صدور قطعنامه هم به طرح کشتار ارامنه در پارلمان آلمان واکنش منفی نشان داده بود.

واکنش ترکیه به قطعنامه پارلمان آلمان به موضع‌گیری‌های سیاسی محدود نماند. اندکی پس از تصویب قطعنامه، گروهی از روزنامه‌نگاران که قرار بود به همراه وزیر دفاع آلمان به پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب غربی ترکیه سفر کنند، از همراهی با خانم اورزولا فُن در لاین منع شدند. مسائل امنیتی دلیل این امر اعلام شد.

20روز پس از تصمیم پارلمان آلمان (2 تیرماه) هم اعلام شد که دولت ترکیه اجازه دیدار هیئت پارلمانی آلمان با سربازان این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک را نداده است.

شمار ارامنه‌ای که در زمان جنگ جهانی اول در شرق امپراتوری عثمانی کشته شدند، تا 5/ 1 میلیون نفر ذکر می‌شود. ترکیه شمار قربانیان را به مراتب کمتر می‌داند و "اجرای برنامه‌ریزی‌شده‌ی کشتار گروهی ارامنه" را رد می‌کند. به همین دلیل با کاربرد عبارت "نسل‌کشی" مخالف است.

ترکیه پیش از این از سخنان رهبر کاتولیک‌های جهان هم انتقاد کرده بود. پاپ بندیکت شانزدهم اخیرا در سفری به ارمنستان بار دیگر از نسل‌کشی ارامنه در امپراتوری عثمانی سخن گفت.

منبع: دویچه وله
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین