|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۰
بعد از اینکه دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از روسیه خواست ایمیل‌های ناپدید شده هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش را پیدا و منتشر کند، بسیاری از کاربران امریکایی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی شخصیت‌های این کشور وی را به خیانت متهم کردند.
 بعد از اینکه دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از روسیه خواست ایمیل‌های ناپدید شده هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش را پیدا و منتشر کند، بسیاری از کاربران امریکایی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی شخصیت‌های این کشور وی را به خیانت متهم کردند.

کاربران در واکنش به این اظهارات ترامپ حتی خواستار اقدام قانونی و دادگاهی شدن وی شده‌اند چرا که وفاداری‌ او به امریکا زیر سوال است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، با مشخص شدن نامزدهای قطعی دو حزب اصلی آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری، مبارزات انتخاباتی وارد مرحله جدیدی شده و در چنین شرایطی، ترامپ از  یک کشور خارجی خواسته است حمله سایبری جاسوسی علیه رقیبش انجام دهد.

ترامپ روز چهارشنبه در نشستی خبری با اشاره به هک سرور ایمیل‌های هیلاری کلینتون گفت: «اگر روسیه می‌شنود امیدوارم بتواند 30 هزار ایمیل ناپدید شده را پیدا کند. آنها (روسیه) احتمالا این ایمیل‌ها را در اختیار دارند. مایلم آنها منتشر شوند.»

ترامپ در پیامی توئیتری نیز نوشت: «اگر روسیه یا هر کشور یا فرد دیگری 33 هزار ایمیل هیلاری کلینتون که به طور غیر قانونی حذف شده‌اند را در اختیار دارد، شاید باید آنها را در اختیار اف بی آی قرار دهد.»

به گزارش انتخاب به نقل از پرس تی وی،این نامزد جنجالی جمهوریخواهان در پاسخ به این سوال که آیا او نگران  تشویق روسیه برای جاسوسی از یک حزب سیاسی امریکا نیست؟ افزود: «اگر روسیه یا چین یا هر کشور دیگری آن ایمیل‌ها را در اختیار دارد، صادقانه بگویم، مایلم آنها (ایمیل‌ها) را ببینم.»

در پی این اظهارات ترامپ، کریستین کوئین، تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت این اظهارات ترامپ مصداق «خیانت» است.

لئون پانه‌تا، رئیس سابق سازمان سیا نیز به سی‌ان‌ان گفت: «آقای ترامپ سوالات زیادی را درباره وفاداری‌اش به امریکا برانگیخته است.»

پانه‌تا افزود: «شما در حال حاضر یک نامزد ریاست جمهوری را می‌بینید که در واقع از روس‌ها می‌خواهد وارد سیاست (داخلی) امریکا شود. من فکر می‌کنم که این غیرقابل قبول است.»

رئیس سابق سازمان سیا افزود: «من فکر می کنم این نوع اظهارات تنها نشان دهنده این واقعیت است که او (ترامپ) واقعا برای ریاست جمهوری امریکا واجد شرایط نیست.»

جنجال بر سر هک سرور ایمیل‌های کلینتون از چند روز پیش آغاز شد؛ زمانی که تارنمای افشاگرِ ویکی‌لیکس از هزاران ایمیلی پرده برداشت که نشانگر توطئۀ مقامات حزب دموکرات برای شکست ستاد انتخاباتی برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون، جهت کسب نامزدیِ نهاییِ این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا بود.

این ایمیل‌ها فاش کردند کمیتۀ ملی حزب دموکرات از کلینتون جانبداری کرده و بین وی و سندرز تبعیض قائل شده‌اند.

در پی این افشاگری، دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیتۀ ملی حزب دموکرات امریکا، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون روسیه را مسئول افشای ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات معرفی کرده بود اما روسیه هرگونه مداخله در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را رد کرده است.

با این حال، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ادعای دست داشتن رئیس جمهور روسیه در افشای ایمیل‌های کمیتۀ ملی حزب دموکرات امریکا را رد نکرده است.

اوباما روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکۀ خبریِ ان.بی.سیِ امریکا در پاسخ به سوالی درباره دست داشتن روسیه در هک ایمیل‌ها و دخالت در انتخابات امریکا افزود: «هر چیزی امکان‌پذیر است. دونالد ترامپ بارها ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) را تحسین کرده است و من فکر می‎کنم ترامپ در روسیه توجه زیادی را به خود جلب کرده است.»

روسیه ضمن بی اساس خواندن اتهامات مربوط دست داشتن این کشور در افشای ایمیل‌های حزب دموکرات امریکا اعلام کرد این کشور هرگز در مبارزات انتخاباتی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز چهارشنبه گفت چنین اتهاماتی علیه مسکو «پوچ و بی‌معنا» است و ممکن است روابط دو کشور را به مخاطره بیاندازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین