|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
اصلاح‌طلبان تجربه دو انتخابات سال 84 و 92 ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارند؛ در انتخابات سال 84 به خاطر تفرقه و چند صدایی، سبد رأی 60 درصدی اصلاح‌طلبان تلف و نتیجه‌اش آمدن احمدی‌نژاد شد اما در انتخابات سال 92، با‌وجود نا امیدی ناشی از رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سایر موضوعات، با کار ائتلافی توانستند سرنوشت انتخابات را به نفع کشور، نظام، انقلاب و مردم تغییر دهند.
پرونده انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، دو ماه است که بسته شده، اما چراغ شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنان روشن است، نهادی که برای ساماندهی نامزدها و سازماندهی آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس دهم تشکیل شده بود، با خاتمه یافتن انتخابات به کار خود پایان نداد و این شورا همچنان محل حل و عقد امور تشکیلاتی اصلاح‌طلبان است. هر چند اتفاقاتی که بعد از آغاز به کار پارلمان دهم بویژه انتخاب هیأت رئیسه مجلس افتاد، باعث شد شماری از «ائتلافی»‌ها نشانی این نهاد را به فراموشی بسپارند.شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، نهاد انتخاباتی این جریان سیاسی بود که در آستانه انتخابات مجلس اخیر به توصیه و حمایت معنوی رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد.

ائتلافی‌ها دایره شمول را چنان وسیع گرفتند که شماری از اعضا و احزاب غیر اصلاح‌طلب - که در حمایت از دولت با اصلاح‌طلبان همسو بودند- را به میان خود راه دادند و البته نتیجه این انعطاف را با پیروزی 30 به هیچ بر ائتلاف رقیب دیدند. با پایان یافتن انتخابات، طیفی از غیر اصلاح‌طلب‌هایی که با شناسنامه ائتلاف «امید» وارد پارلمان شده بودند، پیمان خود را پایان یافته تلقی کرده و راه جداگانه‌ای از اصلاح‌طلبان مجلس پیش گرفتند و طبعاً دیگر در جلسات شورای سیاستگذاری شرکت نمی‌کنند، اما آن گونه که محمود میر لوحی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید این نهاد نه تنها شاکله و شیرازه خود را حفظ کرده است بلکه تلاش می‌کند در آستانه انتخابات‌ ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا - که سال آینده به صورت توأمان برگزار می‌شود، دوباره از صفر شروع نکند. گفت‌و‌گوی کوتاه روزنامه ایران با معاون وزیر کشور در دوران اصلاحات را می‌خوانید.

 هفته گذشته آقای محمدرضا عارف در سخنانی تأکید کردند شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیاز به آسیب شناسی دارد؛ پیش از ورود به این موضوع می‌فرمایید فلسفه تشکیل این نهاد با وجود تشکیلاتی نظیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چه بود؟

اصلاح‌طلبان تجربه دو انتخابات سال 84 و 92 ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارند؛ در انتخابات سال 84 به خاطر تفرقه و چند صدایی، سبد رأی 60 درصدی اصلاح‌طلبان تلف و نتیجه‌اش آمدن احمدی‌نژاد شد اما در انتخابات سال 92، با‌وجود نا امیدی ناشی از رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سایر موضوعات، با کار ائتلافی توانستند سرنوشت انتخابات را به نفع کشور، نظام، انقلاب و مردم تغییر دهند. از همان سال علاوه بر حفظ انسجام جریان اصلاح‌طلب، فراگیری جریان اصلاحات در دستور کار قرار گرفت. در آن ایام شورای راهبردی به زعامت آقای موسوی لاری، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و مجموعه بنیاد امید ایرانیان آقای عارف فعالیت داشتند. با نزدیک شدن به انتخابات، این تشکیلات به هم ملحق شده و در نهایت جمع 40 نفره‌ای متشکل از اعضای شورای راهبردی، دبیران کل احزاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نماینده 4 حزب نوپدید، حزب اعتدال و توسعه و همچنین یک نفر از احزاب خارج از شورای هماهنگی، شورای سیاستگذاری را تشکیل دادند. شورا همواره از راهنمایی رئیس دولت اصلاحات برخوردار بود و با راهبردهای معین و سه کارگروه تعامل و رایزنی، استان‌ها، راهبردها و سیاست‌ها فعالیتش را ادامه داد و در روزهای منتهی به انتخابات با حامیان دولت و اصولگرایان معتدل نزدیک به آقای لاریجانی ائتلاف کرده و نتایج خوبی به دست آورد.

 با پایان یافتن انتخابات شورای سیاستگذاری هنوز هم جلسه دارد؟

بله، به صورت منظم جلسه دارد.

 هفتگی است؟

به فراخور جلسات را برگزار می‌کنند.

همان گونه که خود اشاره کردید ‌شأن نزول این تشکیلات ،انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم بود اما حالا که پرونده انتخابات بسته شده است، شورا چه خواهد کرد؟

یکی از بحث‌هایی که امروز در مجموعه اصلاح‌طلبان و شورای سیاستگذاری مطرح می‌شود همین موضوع است که این نهاد در آینده چه خواهد کرد.

 پاسخی هم برای آن یافته اید؟

سه گزینه مطرح است؛گزینه اول این است که فعالیت شورای سیاستگذاری متوقف شود. هم اصلاح‌طلبان عضو شورا در تهران و هم شاخه‌های استانی با این تصمیم موافق نیستند و معتقدند ساختار معتبری شکل گرفته که توقف فعالیت‌هایش به نفع اصلاح‌طلبان نیست و نباید نیروهایی که سامان پیدا کرده‌اند، پراکنده شوند. گزینه دوم این است که عین همان ساختار ادامه پیدا کند که با توجه به مجموعه شرایط امکانپذیر نیست. گزینه سوم - که روی آن به نسبت اتفاق نظر وجود دارد - این است که شورای سیاستگذاری هم در بعد ساختار و هم شرح وظایف و راهبردها اصلاح و تکمیل شود. پنجشنبه گذشته نیروهای اصلاح‌طلبی که از استان‌ها آمده بودند نیز چنین درخواستی داشتند.

به نظر می‌رسد بعد از پیگیری‌ها و ارائه گزارش به رئیس دولت اصلاحات یعنی تا آخر مرداد ماه نسخه تکمیل شده شورای سیاستگذاری ارائه شود.

 نسخه تکمیل شده چه شکل و شمایلی دارد؟

شاید مناسب‌ترین  کار این باشد که نیروهای اصلاح‌طلب به صورت حزب فراگیر مجتمع شوند اما چون در قوانین ما احزاب همانند کشورهای توسعه یافته نیستند، به نظر می‌آید کار به صورت جبهه فراگیر ادامه پیدا کند.

 فعالیت شورا در شهرستان‌ها به چه گونه است؟

الان هم «مجمع اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه داریم »و هم «شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها» که بین 50 تا 200 نفر عضو دارد. احزاب استانی، مدیران اجرایی سابق، نمایندگان ادوار و چهره‌های صاحب نفوذ در این تشکل‌ها عضویت داشته و در کنار هم جمع شده‌اند. در آینده هر وقت شرایط فراهم شد حزب فراگیر همه‌جانبه اصلاح‌طلبی خواهیم داشت، اما الان به صورت جبهه فعالیت می‌شود.

 آقای عارف عنوان کردند برای ائتلاف انتخاباتی از هویت اصلاح‌طلبی عبور کردیم؛ آیا اگر دوباره ناچار به ائتلاف شدید، از هویت تان عبور می‌کنید؟

همان گونه که استحضار دارید167 نماینده از فهرست امید وارد مجلس شدند اما در انتخابات هیأت رئیسه مجلس 103 نفر به عارف رأی دادند. این تفاوت باعث شده دوستان سؤال کنند چرا فقط اصلاح‌طلبان را در فهرست نیاوردید؟ ما هم توضیح دادیم که سه دسته افراد در فهرست داشتیم؛اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل. طبیعی است در ائتلاف، همه دیدگاه‌های مشترک ندارند. ما برای اینکه مجلسی ملی، کارآمد و موفق باشد ائتلاف کرده و گام دوم را برداشتیم. امروز هم باید گام سوم را برداریم.هر چند هنوز سخن گفتن در این خصوص زود است و باید ببینیم ساختار انتخابات سال آینده چگونه خواهد شد، اما قرائن نشان می‌دهد شرایط کشور شرایطی نیست که دولت جا به جا شود. مگر اینکه رئیس جمهوری را از کاندیدا شدن منصرف کنند که امیدواریم این گونه نشود و رفتارشان را ادامه ندهند.

 این یعنی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از روحانی حمایت می‌کنید؟

رئیس جمهوری از سال 92 تا امروز نسبت به قول‌ها و شعارهایشان پایبندی نشان داده و هر چه پیش‌تر می‌رود اصلاح‌طلبانه‌تر عمل می کنند. به همین خاطر مردم در انتخابات اخیر رأی خوبی به حامیان دولت داده و برجام را تأیید کردند. لذا ما فکر می‌کنیم نباید بدون قید و شرط همراه رئیس جمهوری باشیم؛ باید مذاکره کنیم و رئیس جمهوری هم به قول‌هایی که تا الان عمل نشده، جدی‌تر عنایت کنند. الان وقت حل مسائل رونق اقتصادی است.اگر شوکی وارد شود و دلواپسان دوباره برای فریب مردم عکس مار بکشند، کشور دچار دست‌انداز می‌شود. اصلاح‌طلبان به جهت اینکه خود را نیروهای صادق، با ظرفیت و خوش سابقه کشور می‌دانند منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح داده‌اند. باید با تدبیر و صبوری راه را ادامه داد و زمانی که گرفتاری‌ها رفع شد گله‌ها را مطرح کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین