|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
عادل فردوسی‌پور وقتی رودرروی رامبد جوان در خنداونه نشست، درباره این‌که چرا هیچ برنامه ورزشی نتوانسته موفق شود گفت چون همه برنامه‌ها می‌خواستند از نود تقلید کنند و به همین دلیل نتوانسته‌اند موفق شوند.
«شبکه ورزش» با «شب‌های فوتبالی» در میان مخاطبان جا باز می‌کند

 عادل فردوسی‌پور وقتی رودرروی رامبد جوان در خنداونه نشست، درباره این‌که چرا هیچ برنامه ورزشی نتوانسته موفق شود گفت چون همه برنامه‌ها می‌خواستند از نود تقلید کنند و به همین دلیل نتوانسته‌اند موفق شوند. حالا مدتی است برنامه‌ای در شبکه ورزش ساخته شده که به جای این‌که چند روز بعد از پایان لیگ بازی‌ها را پخش کند و دست به نقد و بررسی بزند، بلافاصله بعد از پایان بازی‌ها این کار را انجام می‌دهد. برنامه شب‌های فوتبالی توانسته تا حد زیادی بازار نود را کساد کند و با عنصر تازگی باعث جذب مخاطب برای برنامه‌اش شود.

عادل از قافله عقب مانده؟

عادل فردوسی‌پور در روزگاری که برنامه‌های ورزشی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بودند وارد تلویزیون شد و با ایده‌های جدید و ساخت برنامه‌های جذاب توانست برای خودش در شبکه سه امپراتوری بسازد. نود با وجود تمام جذابیت‌هایش به دلیل ضعف و کمبود بقیه برنامه‌های ورزشی توانست یکه‌تاز بی‌بدیل صداوسیما در عرصه فوتبال شود. نام عادل فردوسی‌پور و نود در فوتبال ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. عادل در آن سال‌های نود بیشتر از متن به حواشی فوتبال پرداخت و همین باعث محبوبیت خودش و برنامه‌اش شد. باج ندادن به مدیران و حرف‌شنوی نکردن از این و آن باعث شد روحیه نقادانه عادل و جرات و جسارتش او را به محبوب‌ترین مجری رسانه ملی تبدیل کند. فردوسی‌پور به خوبی نیاز مخاطب سال‌های گذشته تلویزیون را شناخت و جای پایش را محکم کرد اما به نظر می‌رسد همه چیز درحال تغییر است. در عصر ارتباطات و با انفجار اطلاعات مخاطب تلویزیونی به چیزی بیشتر از نقد فنی و داوری بازی‌های فوتبال یا اطلاع از وضع ورزشگاه‌ها و ... دارد. نود یکی دو سالی می‌شود که از شرایط آرمانی‌اش فاصله گرفته و این بهترین زمان بود برای بقیه برنامه‌سازان ورزشی تا با ایده‌های جدید بازار فوتبال را در صداوسیما به‌دست بگیرند. فردوسی‌پور امسال هم به دلیل برخی مشکلات برای اولین‌بار نتوانست هفته اول لیگ را پوشش دهد و این نشان می‌دهد عادل کمی از قافله  عقب مانده است.

زنگ خطر برای نود

از شهریور ماه‌سال گذشته برنامه‌ای در شبکه ورزش به نام شب‌های فوتبالی ساخته شد؛ این برنامه کاری که نود چند روز بعد از بازی‌ها انجام می‌داد را همان شب و بلافاصله بعد از پایان بازی‌ها روی آنتن می‌برد. برنامه مذکور در هر شبی که مسابقات لیگ پخش می‌شود کارشناسی داوری و فنی آن را نشان می‌دهد و حاشیه‌هایش را هم به تصویر می‌کشد. یعنی کاری که نود بعد از چند روز می‌خواهد انجام دهد، شب‌های فوتبالی بعد از اتمام بازی‌های به مخاطب ارایه می‌کند. به نظر می‌رسد چنین برنامه‌ای زنگ خطر را برای عادل و نود به صدا درآورده است. نود که مدت‌هاست به دلیل کاهش کیفیتش با ریزش مخاطب رو‌به‌رو بوده، حالا حریفی قدر پیدا کرده است. حریفی که برخلاف حرف خود عادل به دنبال تقلید از نود نبوده بلکه با ایده‌های جدید توانسته جذب مخاطب کند.

پخش   مستقیم کنفرانس‌های مطبوعاتی

یکی از جالب‌ترین ایده‌های برنامه شب‌های فوتبالی پخش مستقیم کنفرانس مطبوعاتی بازی‌ها بلافاصله بعد از پایان بازی‌ها است. این اتفاق از بازی برگشت سایپا و استقلال در‌سال گذشته با آن کنفرانس مطبوعاتی معروف مجید جلالی کلید خورد که منجر به اخراجش از سایپا هم شد. بعد از بازی استقلال و نفت هم کنفرانس مطبوعاتی منصوریان و دایی پخش شد. اتفاقی جالب برای هواداران فوتبال که می‌توانستند بدون واسطه و بدون ادیت صحبت‌های مربیان را بشنوند. مجید خواجه‌نژاد، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه شب‌های فوتبالی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:  «اساس کار ما در برنامه شب‌های فوتبالی این است که در سریع‌ترین زمان ممکن اخبار و اطلاعات را به مخاطبان برسانیم. در این عصر انفجار اطلاعات که مردم از طریق اینترنت اخبار را لحظه به لحظه دنبال می‌کنند، نمی‌شود چند روز آنها را تشنه اطلاعات نگه داشت. ما برای پخش مستقیم کنفرانس‌های مطبوعاتی با مشکلات فنی و کمبود نیروی انسانی روبه‌رو بودیم که با کمک سازمان همه این مشکلات حل شد. توانستیم بی‌واسطه و بدون ویرایش، صحبت‌های مربیان و سوالات خبرنگاران را پخش کنیم که جذابیت زیادی حتی برای خود مربیان داشت. البته مشکلاتی هم ممکن بود پیش بیاید اما ما به مشکلات فکر نکردیم و می‌خواستیم نیاز مخاطب را برآورده کنیم. اگر مشکلی پیش نیاید، این روند تا پایان لیگ هم ادامه پیدا می‌کند. حتی در تلاش هستیم که با شهرستان‌ها نیز هماهنگی به عمل بیاوریم تا بتوانیم کنفرانس‌های شهرستان‌ها را هم پخش کنیم.»

آینده شاید فردوسی‌پور باید به دنبال ایده‌های جدید باشد تا بتواند نود را به روزهای خوبش که در صدر برنامه‌های ورزشی بود برساند و چه بسا در غیراین‌صورت قافیه را به رقیب نوپای خود
واگذار کند.

منبع: شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین