|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۴
کد خبر: ۱۱۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
شهردار تهران با تاکید بر اینکه مردم بدانند ما بدهکاری غیرمنطقی نداریم، افزود:‌ ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم و در این رابطه ستادی به طور ویژه برای دیون شهرداری گذاشتم که جلسات را خودم اداره می‌کنم تا بتوانیم دیون شهرداری را امسال به زیر چهار درصد برسانیم.
شهردار تهران امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران پیشنهاد داد که صندوق ذخیره شهری پایتخت ایجاد شود.

محمدباقر قالیباف؛ شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: گزارشی که امروز توسط آقای گودرزی در شورا ارائه شد؛ منتهی به خرداد 95 بود. برخی‌ها گله‌من هستند و به طور مثال می‌گویند؛ شورا برای نمایشگاه بین‌المللی 200 میلیارد تومان تصویب کرد، اما چرا شهرداری گزارشی از هزینه‌کرد این اعتبار در نمایشگاه ارائه نکرده است، این درحالی است که باید بگویم این روند در حال انجام شدن است و به هرحال تهیه گزارش‌های مالی روندی را باید طی کند و مسیر قانونی دارد.

وی با اشاره به اینکه بحث‌هایی که امروز در ارتباط با گزارش مالی شهرداری ارائه شد؛ آخرین اسنادی است که مورد تایید قرار گرفته، گفت: سرجمع عددها در گزارش مالی شهرداری از سال 84 تا 94، 109 هزارو 876 میلیون تومان است که شامل 62 هزار و 26میلیارد تومان نقدی و 47 هزار و 850 میلیارد تومان غیر نقدی می‌شود.

شهردار تهران با بیان این مطلب که در این سال‌ها نه تنها از املاک شهرداری کم نشده، بلکه اضافه هم شده است؛ اظهار داشت: ما در این سال‌ها، دارایی‌های شهرداری را اضافه کرده‌ایم؛ البته این دارایی‌ها ثابت نیست به طور مثال ما ساختمان‌هایی که در مسیر اتوبان‌های امام علی بوده را خریداری کرده‌ایم و این اقدام هم به رضایت مردم انجام شده است. آیا نباید اتوبان امام علی(ع) تملک شهرداری شود؟

قالیباف در تایید اضافه شدن املاک شهرداری در این سال‌ها به مثال‌هایی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در منطقه یک 9 هکتار زمین خریداری کردیم و آن را تبدیل به فضای سبز کردیم و یا توانستیم زندان قصر و شهر آفتاب را به تملک خود در آوریم. آیا از این قطعات بزرگتر وجود دارد؟ مثال دیگر اینکه توانستیم 1500 هکتار پارک یاس را به تملک خود در آوریم، در حالی که بخشی از این پارک برای سازمان‌ها بوده و ما به آنها پول دادیم و آن را خریداری کردیم.

شهردار تهران اضافه کرد: اگر در موضوع املاک 1600 بدهی ملک داریم به این صورت است که مثلاً افرادی بیش از 25 سال است که می‌گویند پارک ساعی مال آنهاست آیا ما باید به آنها پولی بدهیم؟ در این گونه موارد خیلی‌ها از شهرداری ادعا دارند.

قالیباف با اشاره به اینکه اگر در دادگاهی شهرداری محکوم شده و باید پولی را پرداخت کند ما آن را در لیست بدهی‌ها آورده‌ایم، گفت: البته نمی‌توان هرکسی که ادعایی از شهرداری دارد را در لیست بدهی‌های خودمان قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل، شهرداری 50 درصد وامی که گرفته بود را بازپرداخت کرد، اما دولت همچنان بدهکار است، گفت: هنگامی که می‌خواستیم ال سی باز کنیم به ما گفتند که شما بدهکار هستید و ما گفتیم که دولت بدهکار است نه ما. از سال 84 به بعد بخشی از دیون دولت به مترو را شهرداری پرداخت کرده‌ است.

وی با اعلام اینکه مجموعه دیون شهرداری تهران زیر 8 درصد است، تصریح کرد: در حالی دیون شهرداری زیر 8 درصد است که در افکار عمومی اینطور قضاوت می‌شود که شهرداری بدهکار است و این گونه طرز تفکر ظلم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مردم بدانند؛ شهرداری دیون غیرمنطقی ندارد، گفت: ما نه تنها سرمایه‌های شهرداری را نفروختیم، بلکه این سرمایه‌ها را دو نیم برابر افزایش دادیم. ما شهر را ساختیم بطوریکه حدود 45 درصد زیرساخت‌های شهر در سه دوره شورا ساخته شده است. این زیرساخت‌ها شامل ساخت تونل، بزرگراه، پل و زیرساخت‌های بزرگ فرهنگی و اجتماعی است.

شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس اسنادی که داریم؛ طلب شهرداری 14 هزار میلیارد تومان است، افزود: ما حدود هزار و 600 میلیارد تومان از مردم طلبکار هستیم؛ در حال حاضر برخی‌ها با کاربری مسکونی کار تجاری می‌کنند و باید پولشان را به شهرداری بدهند، در حالی که من گفته‌ام به مردم فشار نیاورید. از سوی دیگر نیز در هزار و 800 بافت فرسوده فیش ساختمانی صفر است و مردم پولی ندارند و من حتی گفتم که عوارض متفرقه باید حذف شود.

وی اضافه کرد: مجلس مصوبه‌ای دارد که دولت را مکلف کرده که برای حمل و نقل عمومی دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به شهرداری بدهد از این میزان یک میلیارد دلار متعلق به شهر تهران و 300 میلیون دلار برای بقیه شهرهاست و مابقی متعلق به کلان‌شهرهاست. دولت به این مصوبه اعتراض کرد و مجلس دوباره آن را تصحیح کرد و به تشخیص مصلحت رفت و در آنجا تایید شد و در نهایت دولت در سال 91 این مصوبه را در متن بودجه آورد و این قانون دائمی شد. بدهی قطعی دولت به شهرداری 1.2 دهم میلیارد تومان است و این بدهی را باید از صندوق ذخیره ارزی به ما بدهد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مردم بدانند ما بدهکاری غیرمنطقی نداریم، افزود:‌ ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم و در این رابطه ستادی به طور ویژه برای دیون شهرداری گذاشتم که جلسات را خودم اداره می‌کنم تا بتوانیم دیون شهرداری را امسال به زیر چهار درصد برسانیم.

قالیباف در پایان به اعضای شورا پیشنهاد داد که صندوق ذخیره‌ای برای تهران ایجاد شود تا همه طلب‌های شهرداری در آن ریخته شود تا بتوانیم برای آینده شهرمان سرمایه داشته باشیم و هنگام مشکلات اقتصادی از این صندوق استفاده کنیم. اعضای شورا اگر با این پیشنهاد موافق باشند؛ لایحه را در جلسات بعدی به شورا تقدیم می‌کنم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین