|
|
امروز: پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
نيك مي دانيم كه اقتصاد مقاومتي مجموعه‌اي از سخت افزارها و نرم افزارهايي است كه بايد طراحي و اجرا شوند، ميتوان اين بحث را تحت عنوان فرايندهايي كه منجر به فعال شدن دو كليد تقويت توليد ملي و فرهنگ جهادي خواهند شد مطرح كرد.
اقتصاد مقاومتي مقوله‌اي است كه مقام معظم رهبري بارها به تحكيم و پياده سازي آن در همه بخش هاي جامعه تاكيد فراوان نموده‌اند و با دستورالعملي كه از سوي ايشان ابلاغ شده است همه دستگاههاي مسوول و واحدهاي توليدي و خدماتي مكلف به حركت و تلاش در مسير اقتصاد مقاومتي براي استقلال و خودكفايي بيشتر كشور هستند. حال در اين نوشتار اقدامات اخير گروه خودروسازي سايپا در جهت نيل به اهداف اقتصاد مقاوتي ، از دريچه‌اي ديگر مورد بررسي قرار مي گيرد.

گروه سايپا پيش از برجام در شرايطي قرار گرفت كه بدهي‌هاي كلان به بانك‌ها و قطعه‌سازان، فرايندهاي جاري و توليدي اين گروه خودروسازي را دچار اختلال كرد اما با هدايت مديريت ارشد و تلاش همه اعضا خانواده سايپا، اقدامات مختلفي در گروه سايپا از نيمه دوم سال 94 طرح‌ريزي گرديد و مسيري پيش روي گروه قرار گرفت كه نويد بخش آينده‌اي درخشان براي سايپاست. بازنگري و سامان‌دهي ساختار مالي با هدف تسهيل در تسريع خروج از بحران مالي، بهره‌برداري از سرمايه‌هاي كوچك و سرگردان با طراحي و پياده‌سازي روش‌هاي نوين جذب نقدينگي مانند طرح‌ اتو خدمت، توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي و مذاكره با طرف‌هاي خارجي با هدف افزايش و تنوع بخش سبد محصولات و توسعه بازارهاي صادراتي در كنار يافتن شركاي جديد جهت تامين منابع مالي، تاكيد بر تحقيق و توسعه در جهت جذب دانش و تکنولوژی نوین و بومي سازي آنها به منظور تقويت توليد محصولات با برند سايپا، توسعه توان فني و مهندسي با هدف ارتقا سطح كيفيت محصولات. همگي از جمله اقداماتي است كه در گروه سايپا مورد توجه قرار گرفته.

حاصل فعاليت‌هاي فوق در سال 94، باعث شد توليد شركت از 831 دستگاه روزانه در شهريور 94 با 139درصد رشد در اسفند ماه همان سال به 1989 دستگاه توليد روزانه برسد. توجه به اقدام و عمل در سال 95 نيز باعث تداوم روند روبه رشد توليد و افزايش 14درصدي مجموع ميزان توليد گروه سايپا در سه ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال 94 گرديد و این به این معناست که تولید 93822 دستگاه در سه ماهه اول سال 94 به 106904 دستگاه در بهار سال 95 رسیده است.

يكي از پيش نيازهاي اقتصاد مقاومتي استقلال مالي و عدم وابستگي به حمايتهاي مستقيم دولت است، با تدابير مديريت ارشد اين گروه خودروسازي، سايپا به عنوان اولین بنگاه اقتصادی در کشور، با استفاده از "قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم"، توانست ساختار دارایی‌های بنگاه خود را اصلاح نمایند، و شرايطي قرار گيرد كه امروز نيازي به كمك و دخالت مستقيم دولت ندارد و به عنوان الگوي مجموعه‌هاي توليدي و صنعتي كشور معرفي شود.

نيك مي دانيم كه اقتصاد مقاومتي مجموعه‌اي از سخت افزارها و نرم افزارهايي است كه بايد طراحي و اجرا شوند، ميتوان اين بحث را تحت عنوان فرايندهايي كه منجر به فعال شدن دو كليد تقويت توليد ملي و فرهنگ جهادي خواهند شد مطرح كرد. براي تقويت توليد ملي و تقويت فرهنگ جهادي لازم است كه از همه ظرفيت‌هاي موجود استفاده شود كه در اين بين گروه سايپا با تدبير و دورانديشي به جاي تكيه بر راه حلهاي مقطعي و كوتاه مدت از راهكارهاي ميان مدت و بلند مدت براي خروج از شرايط نامساعد مالي و مشكلات توليد بهره جست، به نحوي كه ضمن توجه به ساماندهي شرايط مالي در بازار سرمايه، نظم بخشي به امور مالي اين مجموعه بزرگ توليدي با تكيه بر توان داخلي نيز در راس فعاليتهاي سايپا قرار گرفت تا سايپا در مسير ثبات و آرامش، فعاليت كند و ثمره اين ثبات به يقين در اقتصاد ملي و خودباوري و استقلال مشهود خواهد بود.

با اميد به اينكه اقتصاد مقاومتي به مرحله اي از بلوغ و تكامل در اقتصاد جهاني دست يابد كه الگويي براي همه كشورهاي كمتر توسعه يافته قرار گيرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین