|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۱۱۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
سفر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به چین با هدف فراهم کردن مقدمات سفر باراک اوباما رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است. اوباما در ماه سپتامبر به منظور حضور در نشست سران کشورهای گروه ۲۰ به هانگژو سفر خواهد کرد.
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در جریان مذاکرات با سران چینی خواهان صداقت و شفافیت شد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست با حضور عالی‌ترین مقامات آمریکایی در پکن و پس از رد ادعای چین درباره دریای چین جنوبی در دادگاه حکمیت بین‌المللی امروز (دوشنبه) برگزار شد.

سفر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به چین با هدف فراهم کردن مقدمات سفر باراک اوباما رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است. اوباما در ماه سپتامبر به منظور حضور در نشست سران کشورهای گروه ۲۰ به هانگژو سفر خواهد کرد.

پیش از دیدار با یانگ جچی، مشاور دولت چین، رایس با دیدگاهی مثبت از همکاری‌های پکن ـ واشنگتن به ویژه در مسائل تغییرات آب و هوایی، بهداشت جهانی و منع گسترش تسلیحات  هسته‌ای یاد کرد.

وی با این حال خاطرنشان کرد: ما همچنین خود را در مقابل مسائل و چالش‌هایی جهانی می‌بینیم. تا زمانی که ما بتوانیم براساس صداقت و شفافیت بر این چالش‌ها فائق آییم من مطمئنم که ما خواهیم توانست مانند سایر موارد پیش درباره این چالش‌ها نیز همکاری کنیم.

یکی از موارد بحث و جدل بین دو کشور اکنون ادعای پکن نسبت به حق تملک انحصاری در دریای چین جنوبی است در حالی که سایر کشورهای همسایه این دریا نیز ادعاهایی را درباره آن مطرح می‌کنند ادعاهایی که تاکنون از سوی پکن نادیده گرفته شده‌اند در حالی که چین همزمان اقدام به ایجاد جزایر مصنوعی در این دریا کرده است که مجهز به باند فرودگاه با قابلیت پشتیبانی حملات نظامی کرده‌اند.

واشنگتن طی ماه‌های اخیر چندین کشتی را به نزدیکی این جزایر مصنوعی فرستاده است؛ اقدامی که خشم پکن را برانگیخته است.

تنش‌ها پس از آن بیش از گذشته‌ بالا گرفت که دادگاه حکمیت لاهه طی حکمی در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد، ادعاهای چین درباره تعلق داشتن تقریبا ۹۰ درصد دریای چین جنوبی به این کشور هیچ پایه و اساسی ندارد.

چین این حکم را با "کاغذ پاره" خواندن رد و اعلام کرد، اگر بخواهد حق دارد منطقه شناسایی دفاع هوایی برای کنترل پروازها بر فراز این دریا ایجاد کند.

همزمان در نشست سران کشورهای آسه آن در لائوس در روز (دوشنبه) کشورهای جنوب شرق آسیا از اشاره کردن به حکم دادگاه مذکور خودداری کردند و این خودش نشان دهنده یک پیروزی برای پکن است.

رایس در این اظهارات خود اشاره‌ای به حکم دادگاه نکرد اما بسیار دشوار خواهد بود تا وی طی سفر چهار روزه‌اش که سفر به شانگهای را نیز در بردارد از پرداختن به این موضوع خودداری کند.

در این میان یانگ به عنوان عالی‌ترین مقام سیاست خارجه چین طی سخنان آغازین خود در این دیدار اظهار کرد، روابط آمریکا و چین طی یک سال اخیر در کل باثبات بوده است. وی علاوه بر این افزایش همکاری‌ها حتی با وجود اختلافات را خواستار شد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین