|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور اجرای برنامه‌های غربال‌گری موجب شده است نرخ معلولیت شنوایی و بینایی با کاهش همراه شود.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور گفت: به طور متوسط سالانه سه تا پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور متولد می‌شود که کاهش آمار آن امکان‌پذیر نیست.

 مینو رفیعی صبح دوشنبه در حاشیه کارگاه غربال‌گری اختلالات ژنتیک  در جمع خبرنگاران تصریح کرد: به منظور مداخله به هنگام در معلولیت سال گذشته برای یک میلیون و ۶۴ هزار نوزاد غربال‌گری شنوایی انجام شد.

وی با بیان اینکه این رقم پوشش ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد، اضافه کرد: برخی استان‌ها به مراتب وضعیت بهتری دارند و آمار پوشش بالاتر است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور به شناسایی سه هزار کودک با اختلال شنوایی در پی این طرح اشاره کرد و متذکر شد: با مداخله به هنگام تنها می‌تواند به درمان این کودکان کمک کرد.

به گفته رفیعی طرح‌های غربال‌گری موجب شده است آمار پذیرش مدارس استثنایی به واسطه ناشنوایی کاهش یابد و در برخی استان‌ها حتی به صفر درصد برسد.

وی همچنین به سنجش تنبلی چشم سه میلیون و ۵۰ هزار کودک سه تا شش سال اشاره کرد و افزود: در پی اجرای این طرح نیز ۱۵ هزار کودک با تنبلی چشم شناسایی شده است.

وی به کاهش شیوع تنبلی چشم در کشور تا یک درصد اشاره کرد و متذکر شد: این در حالی است که در سطح دنیا شیوع بین دو تا پنج درصد است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور در خصوص وضعیت شیوع معلولیت‌های جسمی حرکتی اضافه کرد: به دلیل اینکه پژوهش جامعی در خصوص این نوع معلولیت وجود ندارد آمار دقیق مشخص نیست.

رفیعی تصریح کرد: بهزیستی تنها می‌تواند آمار معلولانی که در این مجموعه تشکیل پرونده داده‌اند را بیان کند و حتی در خصوص علت‌های این معلولیت نیز نمی‌توان با قطعیت ابراز نظر نکرد.

جسمی حرکتی شایع‌ترین نوع معلولیت در کشور

وی با تأکید به اینکه علت معلولیت در طیف گسترده و وسیعی است، اضافه کرد: بر اساس پرونده‌های بهزیستی شایع‌ترین نوع معلولیت جسمی حرکتی و سپس معلولیت ذهنی است.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور اجرای برنامه‌های غربال‌گری موجب شده است نرخ معلولیت شنوایی و بینایی با کاهش همراه شود.

وی ۵۰ درصد از علت معلولیت شنوایی، بینایی و حرکتی را ژنتیک و مابقی را اکتسابی عنوان کرد و بیان داشت: هر چند گمان می‌شد تصادفات یکی از دلایل اصلی معلولیت جسمی حرکتی است اما با مطالعات بیشتر مشخص شد دلیل اصلی سقوط است.

رفیعی متذکر شد: سقوط به معنی خودکشی نیست و در واقع سقوط از ارتفاع به ویژه در مناطقی که درختان گردو بیشتر است آمار معلولیت جسمی حرکتی را افزایش داده است.

وی بیشترین دلیل ضایعه نخاعی را سقوط از ارتفاع عنوان و تأکید کرد: به ویژه برای سالمندان نیز این عامل موجب معلولیت جسمی و حرکتی می‌شود.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین