کد خبر: ۱۱۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
منابع دپیلماتیک غربی روز چهارشنبه محتوای سندی که عربستان سعودی درباره یمن در اختیار اسماعیل ولد شیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن قرار داد، فاش کردند.
منابع دپیلماتیک غربی روز چهارشنبه محتوای سندی که عربستان سعودی درباره یمن در اختیار اسماعیل ولد شیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن قرار داد، فاش کردند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، این سند شامل دو بخش است که بخش اول آن در کویت امضا می شود و بخش دوم آن در مکه.

منابع غربی گفتند: هدف عربستان از امضای بخش دوم این سند در مکه، تعیین نخست وزیر در خاک این کشور و با نظارت عربستان است.

به گفته این منابع، بخشی که در کویت قرار است، امضا شود شامل برقراری آتش بس کامل و فراگیر در یمن است. بند دوم این توافقنامه شامل تشکیل کمیته های نظامی است که بر سر آن توافق شده است.

المیادین افزود: در طرح سعودی به منطقه «أ» اشاره شده که شامل صنعاء پایتخت، تعز و حدیده می شود و بر اساس آن باید سلاح ها در این مناطق تحویل داده شود.

در این توافقنامه همچنین به آزادی همه زندانیان و اسرا از جمله کسانی که اسامی شان در قطعنامه 2216 آمده است، اشاره شده است.

از سوی دیگر هیات صنعاء نیز طرح کاملی را درباره چگونگی عقب نشینی از منطقه «أ» طی 30 روز ارائه داده است.

بازگشایی همه گذرگاه ها برای رساندن کمک های انسانی و تامین احتیاجات اساسی مردم از جمله موارد اشاره شده در توافقنامه یاد شده است.

المیادین در ادامه افزود: توافقنامه کویت با نظارت امیر کویت و فرستاده ویژه سازمان ملل امضا می شود و با توافقنامه دیگری که تاریخش بعدا اعلام می شود، تکمیل خواهد شد.

بخش دوم این توافقنامه نیز در مکه با نظارت دولت عربستان سعودی به امضا می رسد. توافقنامه مکه بر انتخاب معاون رئیس جمهوری با توافق دو طرف، تاکید دارد و همه اختیارات عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن بنا بر طرح اول شورای همکاری خلیج فارس تفویض می شود. پس از آن معاون جدید رئیس جمهوری نیز نخست وزیری را که بر سر آن توافق می شود، انتخاب می کند.

این گزارش می افزاید: نخست وزیر جدید نیز باید در مدت 30 روز و پس از تحویل سلاح در منطقه «أ» دولت وحدت ملی را تشکیل دهد.

بر اساس این گزارش، یک کمیته بین المللی متشکل از اعضای دائم شورای امنیت و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف تضمین اجرای توافقنامه و نظارت بر روند آن تشکیل می شود.

منابع دیپلماتیک غربی همچنین به المیادین گفتند: هیات صنعاء ضمن مخالفت با طرح عربستان سعودی، بر ضرورت دست یابی به توافقنامه ای فراگیر در کویت تاکید کرد. این هیات همچنین بر ضرورت تضمین اجرای توافق خروج یمن از بند هفتم سازمان ملل و لغو تحریم ها علیه این کشور تاکید کرده است.

این در حالی است که گفت و گوها میان طرف های یمنی در کویت همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ پیشرفتی از روند این مذاکرات حاصل نشده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ماه سال 1394 با تشکیل ائتلافی از برخی کشورهای عربی بخصوص امارات و با حمایت دولت آمریکا، تجاوز هوایی و محاصره علیه مردم یمن را به بهانه بازگرداندن منصورهادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به حکومت این کشور آغاز کرد که نتیجه ای جز کشتار بی رحمانه حدود هفت هزار زن و کودک و شهروند یمنی و مجروح شدن دهها هزار و آواره شدن صدها هزار نفر دیگر نداشته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین