|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۲
»
کد خبر: ۱۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک گفت وگوی تلویزیونی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دارای نفوذ در سوریه باید در کنفرانس ژنو2 شرکت کند.
لاوروف روز شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی تی.وی.سی روسیه مخالفت با شرکت ایران در کنفرانس بین المللی درباره سوریه را غیرمنطقی دانست.

وی با بیان اینکه پنج عضو دائمی شورای امنیت و کشورهای منطقه همچون ترکیه و اردن در فهرست شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو2 هستند، افزود: خواهان تکمیل گروه شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی درباره سوریه هستیم.

وی گفت: ایران در کنفرانس ژنو در سال 2012 شرکت نکرد اما در حال حاضر اصرار داریم این کشور به همراه عربستان سعودی به عنوان دو کشور متنفذ منطقه در کنفرانس ژنو2 شرکت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره مشارکت معارضان سوری در کنفرانس ژنو2 نیز یادآورشد: گروه های معارض، شرکت در کنفرانس بین المللی ژنو2 را مشروط به برکناری بشار اسد از مقام ریاست جمهوری سوریه کرده اند.

وی اضافه کرد: ائتلاف ملی مخالفان به عنوان نماینده اصلی معارضان از افراد مخالف دولت سوریه مقیم خارج این کشور، غیر از برکناری اسد هیچ برنامه دیگری به ملت سوریه پیشنهاد نکرده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود با تاکید بر موضع کشورش درباره مساله سوریه گفت: مسایل سوریه باید توسط سوری ها بدون مداخله خارجی حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: در توافقنامه ژنو به عنوان سند اصلی حل و فصل سیاسی بحران سیاسی، هیچ بندی دال بر تحمیل نامزدی به ملت سوریه برای ریاست این کشور پیش بینی نشده است و مردم سوریه خود باید در این باره تصمیم گیری کنند.

لاوروف همچنین شرط معارضان سوری درباره شرکت در کنفرانس ژنو2 مبنی بر برکناری اسد را غیرقانونی خواند و گفت: در توافقنامه ژنو چنین چیزی پیش بینی نشده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین