کد خبر: ۱۱۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه (2231) آن هم در زمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل و اظهارات نمایندگان 1+5 در شورای امنیت برای جایگاه دبیرکل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدیبر و امید، علی لاریجانی رئیس در نطق پیش از دستور امروز خود با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای اظهارات برخی از نمایندگان 1+5 در شورای امنیت، گفت: گرچه این اظهارات از نظر حقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اما از جهات مختلف خطاهایی را در بر داشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند.

اهم اظهارات رییس مجلس را در ادامه بخوانید؛

*آیا دبیرکل مامور بود که گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف ارائه کند یا مامور ناظر 1+5 در این ماجراست؟ بان کی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را برعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.

* در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه (2231) آن هم در زمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند. مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که دبیرکل سازمان ملل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

*مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

* لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات موردنیاز کشور را آماده نموده و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین