کد خبر: ۱۱۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران هزینه تامین هر کیلووات ساعت برق در اوج مصرف تابستان را پنج هزار ریال اعلام کرد و گفت: 7500 مگاوات انرژی تجدیدشونده پیش بینی شده در ظرفیت نیروگاهی، می تواند کشور را از هر گونه خطر تامین نشدن انرژی ایمن کند.
 مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران هزینه تامین هر کیلووات ساعت برق در اوج مصرف تابستان را پنج هزار ریال اعلام کرد و گفت: 7500 مگاوات انرژی تجدیدشونده پیش بینی شده در ظرفیت نیروگاهی، می تواند کشور را از هر گونه خطر تامین نشدن انرژی ایمن کند.

«سیدمحمد صادق زاده» در نخستین روز از چهارمین همایش دو روزه انرژی بادی ایران در محل وزارت نیرو افزود: ثبات قوانین و مقررات و تضمین خرید برق، دو نکته اساسی بسیار مهم مورد نظر بخش خصوصی در تولید برق است.

به گفته این مسئول، بخش خصوصی مشکلی از نظر تامین فناوری، طراحی، بهره برداری و تامین مالی ندارد اما برای آن اعتماد کردن به روش خرید تضمینی برق توسط وزرات نیرو بسیار اهمیت دارد تا بتواند با موفقیت سرمایه گذاری کرده و به سود مورد انتظار دست یابد.

وی درباره بدهی های صنعت برق حرارتی به تولیدکنندگان برق و کمبود منابع دولتی، تصویب آیین نامه تعرفه خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر را بسیار مهم عنوان کرد.

صادق زاده یادآور شد: بررسی ها حاکی است هر جا در جهان سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید انرژی اوج گرفته، ناشی از تضمین خرید برق توسط دولت بوده است و امروز تولیدکنندگان بخش خصوصی می توانند مطمئن باشند خرید تضمینی برقشان به یک قانون دایمی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: بر مبنای ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق، منابع تامین مالی خرید انرژی های تولیدی تجدیدپذیرها از عوارض دریافتی از مصرف کنندگان دریافت می شود و منابع آن به بودجه دولت مرتبط نیست.

مدیرعامل سانا اضافه کرد: اینک 900 مگاوات قرارداد تضمینی خرید برق فعال در کشور وجود دارد که تا پایان امسال 100 مگاوات آن به بهره برداری می رسد و بیشتر در قالب نیروگاه های پراکنده با ظرفیت کم است.

وی به برخی مشکلات موجود در یک سال گذشته در این عرصه اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی بارها از تغییر تعرفه های برق انتقاد رد اما برای ایجاد وحدت رویه، قانونگذار فرمول (رابطه) مربوط را بر اساس سوخت صرفه جویی شده و هزینه های زیست محیطی تدوین کرده است.

صادق زاده بیان داشت: اشکال این رابطه، متغیر بودن آن بر اساس تنوع و تغییر قیمت های نفت در سطح جهان است، به طوری که پارسال با کاهش قیمت نفت شاهد کاهش قیمت خرید برق تولیدی حاصل از انرژی های تجدیدپذیر بودیم.

وی اضافه کرد: با وجود نزول قیمت نفت و به تبع آن کاهش 700 ریالی قیمت تجدیدپذیرها در همسنجی با سال پیش از آن، به دلیل پایین آمدن قیمت جهانی فناوری های تجدیدپذیر و ثبات اقتصادی موجود در کشور، توسعه انرژی های تجدیدپذیر با چالش روبرو نشد.

وی گفت: این اتفاق منفی (کاهش قیمت نفت) امروز به عامل تثبیت کننده وضعیت فعالان عرصه انرژی های تجدیدپذیر تبدیل شده است و توسعه سه تا چهار ساله مورد نظر وزارت نیرو، در یک سال محقق شد.

این مسئول گفت: با وجود همه اتفاق های پیش گفته، بخش خصوصی خود را شرایط جدید انطباق داده و از مهرماه آینده نخستین واحدهای تولید برق تجدیدپذیر وارد مدار می شود.

صادق زاده اعلام کرد: باید منافع اجتماعی تجدیدپذیرها را در کشور جدی گرفت که از جمله آنها افزایش امنیت تامین انرژی بویژه در مقوله پدافند غیرعامل است.

مدیرعامل سانا اضافه کرد: امروز لزوم تولید برق از زباله که به پیشگیری از پیامدهای زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی آب و هوا می انجامد بر هیچ کس پوشیده نیست و باید به هر قیمتی به اجرای این طرح ها پرداخت.

وی گفت: با تمهیدهای اندیشیده شده، تا هفت سال آینده هرگونه قراردادی که در عرصه انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی شود بدون مشکل خواهد بود اما از هم اکنون باید برای تامین مالی آنها اقدام کرد.

این مسئول بیشتر مصرف برق کشور را مربوط به فصل تابستان برشمرد و افزود: تامین برق اوج مصرف تابستان بیش از پنج هزار ریال در هر کیلووات ساعت تمام می شود و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در همه جای کشور به دلیل الگوی مصرف برق فصلی، به یقین اقتصادی است.

به گزارش ایرنا، چهارمین همایش انرژی بادی ایران بیست و نهم و سی ام تیرماه (سه شنبه و چهارشنبه) در محل وزارت نیرو برگزار می شود.

برگزاری نشست تخصصی «مشارکت بین المللی در توسعه صنعت انرژی بادی کشور»، نشست تخصصی «اهداف و مدل های توسعه صنعت باد کشور» و نشست تخصصی «فرصت ها و چالش های اقتصادی توسعه انرژی بادی کشور» همراه با برگزاری نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای این صنعت، از برنامه های همایش است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین