|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
»
کد خبر: ۱۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۷
محمد‌رضا تابش، خواهر‌زاده سید‌محمد خاتمی و نماینده شهر او یعنی اردکان در مجلس و یکی از معدود اصلاح‌طلبانی است که در مجلس اصولگرایان حاضر است. همین دلیل کافیست تا او یکی از مهمترین و سرشناس‌ترین حامیان بهارستان‌نشین دولت اعتدال محسوب شود. دولتی که با رأی اکثریت مردم انتخاب شده اما حامیانش در خانه ملت در اقلیت هستند.
تابش در پاسخ به نقد‌هایی که نسبت به عملکرد صد روز اول کار دولت روحانی مطرح می‌شود، از سختی‌های کار دولتی می‌گوید که تعهدات دولت قبل از خود را بدون در اختیار داشتن منابع مالی انجام می‌دهد و در این بین گاهی ذخایر غذایی‌اش به چند روز رسیده اما این خطر را اعلام نکرده تا مشکلی برای کشور ایجاد نشود.

با توجه به وعده دولت برای انتشار گزارش عملکرد صد روزه، شما عملکرد دولت در این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در این صد روز، دولت اوضاع و احوال را در ابعاد مختلف رصد کرد تا ببیند که مملکت در چه وضعیتی قرار دارد، مملکت را در چه وضعی تحویل گرفته و در این وضعیت به چه نحوی می‌تواند شعار‌ها و آرمان‌ها و برنامه‌هایی را که باید به مرحله اجرا در بیاورد، محقق کند.

از نظر شما در حوزه اقتصاد، دولت توانست طی این صد روز، در مسیر تحقق وعده‌هایی نظیر کاهش تورم گام بردارد؟

متأسفانه دسترسی دولت به منابع دلاری و ریالی به واسطه شدت تحریم‌ها بسیار محدود بود. در عرصه اقتصادی علی‌رغم برنامه‌های خوبی که وجود داشت، به دلیل همین عدم دسترسی به منابع ارزی و ریالی و همینطور تعهداتی که دولت قبل ایجاد کرده بود و این دولت باید به آنها عمل می‌کرد، خیلی از موارد در این مدت عملی نشد. عمده تلاش دولت در این مدت، صرف تأمین حقوق کارکنان و بازنشستگان و اختصاص دادن بنزین‌های سهمیه‌ای و واریز یارانه‌های نقدی می‌شد. من شاهد بودم که وقتی این یارانه‌ها به حساب مردم ریخته می‌شد، نفس راحتی می‌کشیدند و بلافاصله مشغول تلاش برای فراهم کردن منابع لازم برای یارانه‌ ماه بعد می‌شدند. با این وضعیت ما نمی‌توانستیم انتظار داشته باشیم که در عرصه اقتصاد داخلی کار شاقی صورت بگیرد. با این حال دولت درباره اصلاح هدفمند‌سازی یارانه‌ها، تیم‌هایی را مشخص کرد و برنامه‌هایی را تهیه کردند که ان‌‌شا‌الله نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد و ما امیدواریم که در ماه‌های آینده هدفمند‌سازی یارانه‌ها با نظم و سیاق بهتری اجرا شود و پروژه‌های عمرانی ناتمام هم به سرانجام برسد.

عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


در عرصه خارجی هم فعل و انفعالات خوبی البته با حمایت‌های بی‌شائبه رهبری معظم انقلاب که جای تشکر و سپاسگزاری دارد، به وقوع پیوسته و امروز مجموعه حاکمیت در حوزه دیپلماسی، از یک حوزه حرف‌های خودش را می‌زند و نتایج آن هم بسیار مثبت بوده است. دولت در همین مدت تلاش خود را برای اعتماد‌سازی انجام داد و گام‌های مؤثری هم در این عرصه برداشت. اینکه قدرت‌های بزرگ دنیا که در مقام دفاع از مواضع ما یا خیر خواه ما نبوده‌اند، به دلیل اهمیت مذاکره با ما، برنامه‌های از قبل تنظیم شده‌شان را لغو کنند و وزرای امور خارجه‌شان برای مذاکره با ما پشت میز بنشینند و اسرائیل اینگونه از پیشرفت دیپلماسی ما ابراز ناراضایتی می‌کند همگی نشانگر این است که در عرصه سیاست خارجی، فعل و انفعالات خوبی صورت گرفته است. ما امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند چون معتقدیم که اگر این مشکل ما حل شود، بسیاری از مسائل و مشکلات داخلی کشور هم حل و فصل خواهد شد.

کارنامه صدروزه دولت در عرصه سیاست داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درباره انتخاب و انتصاب مدیران و مسئولان هم به نظر می‌رسد دولت سعی کرده به عهد خود با مردم وفادار بماند و به فکر جامعه‌ای آزاد و ارزشی با مدیرانی توانمند باشد.

البته درباره وفای دولت به عهد خود با مردم، انتقاداتی در مورد پیدا نشدن گشایش در برخی محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی مطرح است. آیا دولت در خارج کردن وضعیت سیاسی کشور از حالت امنیتی، خوب عمل کرده است؟

در این زمینه هم باید به اختیارات دولت وو مقدورات و امکانات آن نگاه کنیم. مواضع وزرای دولت و به ویژه وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مواضع بسیار خوبی بوده در برخورد با پدیده‌های فرهنگی،‌اجتماعی، سیاسی، امنیتی و تنظیم و تکریم مردم و حتی دفاع از حقوق مخالفین و گسترش رسانه‌ها و مطبوعات مواضع بسیار خوبی را اتخاذ کرده‌اند و تا جایی هم که در ید اختیار دولت بوده، به مرحله اجرا در آورده‌اند.ولی آیا در این کشور دولت همه کاره است؟ ما مجلس و قوه‌قضائیه را داریم و به نظر من اگر همراهی و تعامل و حمایت کامل مجلس و قوه قضائیه از برنامه‌های دولت صورت می‌گرفت، می‌توانستیم فضای بهتری را در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور شاهد باشیم. به نظر من دولت به آنچه که وعده داده بود، عمل کرده اما تحقق وعده‌های دولت در این زمینه، در گرو همراهی قوه قضائیه و مجلس است که امیدواریم اینگونه بشود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین