|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴
کد خبر: ۱۱۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
مداراي سترگ شامل آشتي در هدف‌هاي استراتژيك و به ويژه هدف بزرگ رسيدن به رشد ٨‌درصد و ساير اهداف است كه بايد آن را در كانون توجه قرار داد.
بالارفتن از پله‌هاي انواع قدرت شامل قدرت اقتصادي، قدرت اجتماعي و قدرت سياسي در ژرفاي انديشه و نهاد هر فرد آدمي خفته است. برخي افراد در هرجامعه‌اي با هر نيت و هدفي دنبال اين هستند كه قدرت سياسي به دست آورند و اين خواسته نبايد نكوهش شود. درجامعه ايراني نيز شمار قابل اعتنايي از شهروندان با كارنامه و سابقه متفاوت دنبال اين هستند كه در صف و ستادي باشند كه مي‌خواهد قدرت نهفته در دولت را به چنگ آورد.

اين‌گونه شده است كه قانون اساسي برنامه‌ريزي در چارچوب قانون‌هاي عادي، مفاد قانون اساسي و عرف جامعه را ازسوي افراد پذيرفته است. برهمين پايه و مطابق قانون اساسي، تلاش براي كسب مقام رياست‌جمهوري در انتخابات براي افراد با داشتن برخي ويژگي‌ها و نداشتن برخي صفات پذيرفته شده است. احزاب و جمعيت‌هاي سياسي قانوني در ايران بر روال مندرج در قانون هر ٤‌سال يك‌بار در چارچوب قانون كانديداي خود را به مردم معرفي كرده و از شهروندان مي‌خواهند كه به او رأي دهند. اين البته در همه كشورها وجود دارد و پايه و اساس دموكراسي به حساب مي‌آيد.

نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري در‌ سال ١٣٩٢ اين بود كه حسن روحاني بيشترين رأي مردم را به خود اختصاص داد و نفر اول شد و پس از طي مراحل قانوني سكان اداره اجرايي كشور را دراختيار گرفت. درشرايط عادي و درفضاي پيشرفت و مدارا، احزاب و گروه‌هايي كه رأي كافي نياوردند، بايد در فضاي خاص دولت در سايه تشكيل داده و رفتار و گفتار دولت يازدهم را رصد كرده و نقاط ضعف را به اطلاع دولت و رسانه‌ها مي‌رساندند تا جامعه تقويت شود.

متأسفانه برخي طيف‌ها و احزاب سياسي در ايران به جاي مدارا، بردباري و برنامه‌ريزي براي انتخابات‌ سال ١٣٩٦ و معرفي چهره موردنظر خود و برنامه ايشان فقط اين را در دستوركار قرار دادند كه دولت را تخريب كنند. دولت يازدهم كه بنا به گفته وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دولت بي‌صدايي است و صدايش را كسي نمي‌شنود، نزديك به ٣‌سال است كه مدارا را بر مجادله ترجيح داده و تا جايي كه ممكن بوده، كشور را از سرازيرشدن به سوي تنش‌هاي دردسرساز دور نگه داشته است، اما به نظر مي‌رسد مداراي دولت يازدهم و هوادارانش در اين مدت نيازمند مداراي سترگي است. ايران عزيز نياز به مدارا دارد تا در دنياي امروز با عزت و سرافراز بماند و رشد كند.

مداراي سترگ شامل آشتي در هدف‌هاي استراتژيك و به ويژه هدف بزرگ رسيدن به رشد ٨‌درصد و ساير اهداف است كه بايد آن را در كانون توجه قرار داد. مدارا ميان دولت و منتقدان بر سر اين متغير، مدارا ميان نهاد اجرايي و ساير نهادهاي قدرت، مدارا ميان شهروندان كه درقشرهاي متفاوت قرار دارند، مدارا ميان بخش خصوصي و دولت، مدارا ميان نهاد قدرت با نهادهاي مدني، مدارا ميان ايران و غرب و كشورهاي همسايه از زيرمجموعه‌هاي اين مداراي سترگ است.

علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ٢روز پیش درجمع اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور تأكيد كرد: بدون مداراي سترگ، جامعه ايراني در تهديد بزرگ است و اگر تا ٥‌سال آينده از امكانات به شكل بهره‌ور و كارآمد استفاده نكنيم، بدترين وضع را خواهيم داشت. مداراي سترگ پيشنهادشده ربيعي را جدي بگيريم.

منبع: شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین