|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۰۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
استاندار سمنان با اشاره به اینکه در هر شش ثانیه دو هکتار به بیابان‌های جهان افزوده می‌شود، گفت: در هر شش ثانیه دو هزار کیلوگرم دی‌اکسیدکربن وارد آب، خاک و هوا می‌شود. با ادامه این روند تصویر یک صده آینده دنیا در پرده ابهام قرار گرفته است.
 استاندار سمنان با اشاره به اینکه در هر شش ثانیه دو هکتار به بیابان‌های جهان افزوده می‌شود، گفت: در هر شش ثانیه دو هزار کیلوگرم دی‌اکسیدکربن وارد آب، خاک و هوا می‌شود. با ادامه این روند تصویر یک صده آینده دنیا در پرده ابهام قرار گرفته است.

خباز  در همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه و فراگیر HSE (ایمنی، بهداشت، محیط زیست) با اشاره به جمعیت 7.5 میلیاردی جهان اظهار کرد: برخی انسان‌ها به واسطه فعالیت‌های نابخردانه و به منظور تأمین آب، مسکن و خوراک از طریق روش‌های غیراصولی محیط زیست را تخریب می‌کنند.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه اگر رفتارهای انسان محیط زیستی باشد نتایج آن به خود او بر می‌گردد، گفت: منابع حیاتی ما محدود است و بهره‌برداری هر روزه از آنها بیشتر می‌شود و قدرت بشر برای سرعت بخشیدن به این بهره‌برداری‌ها رو به افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه در برابر وقوع خطرات زیست محیطی ایران هم جزیره امنی نیست، گفت: بحران‌های محیط زیست از مرزهای سیاسی تبعیت نمی‌کنند همان‌طور که پروژه‌های سدسازی ترکیه باعث خشکی تالاب‌ها در کشورهای عراق و سوریه و در نهایت منجر به تشکیل کانون‌های گرد و غبار شده است. در نتیجه این وضعیت تنفس 27 استان کشور ما دچار مشکل شده است. هر کشوری که از سطح دانش محیط زیستی بیشتری برخوردار باشد و امکانات بیشتری در این زمینه داشته باشد می‌تواند رفتار خردمندانه‌ای در برابر محیط زیست اتخاذ کند که این همان توسعه پایدار است.

خباز با اشاره به اینکه اولین شرط توسعه پایدار، ارتقای سطح دانش محیط زیستی و برخورد مناسب با پدیده‌های زمین است، اظهار کرد: حق نداریم در شرایطی که از این علوم برخوردار نیستیم محیط زیست را دچار تغییر کنیم. استان سمنان از بیش از 20 درصد مساحت تحت تاثیر محیط زیست حفاظت می‌کند که این عدد دو برابر شاخص ملی است. همچینن یک چهارم پرندگان و پستانداران کشور در استان سمنان، چهل گونه خزنده، تمامی گربه‌سانان کشور، یک دهم گیاهان شناخته شده در مناطق حفاظت شده استان سمنان حفاظت می‌شوند.

استاندار سمنان با بیان اینکه خشکسالی سمنان شبکه حیاتی را در معرض خطر قرار داده است، گفت: تداوم شبکه حیاتی به تامین آب وابسته است. به جز گرمسار هیچ یک از شهرستان‌های سمنان به منابع آب سطحی دسترسی ندارند و تمام آب شرب صنعت و کشاورزی از طریق آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود در نتیجه آن سطح آب‌های زیرزمینی تا یک متر در سال افت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای صرفه‌جویی و مدیریت آب در تمام شهرهای استان سمنان عملیاتی شده است، اظهار کرد: تمام چاه‌های آب‌های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند هستند. همچنین تمام شهرستان‌های سمنان به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل شده یا در مرحله اتصال هستند.

به گزارش ایسنا، استاندار سمنان با اشاره به سقوط رتبه ایران در حوزه محیط زیست، افزود: طی 10 سال گذشته رتبه کشور ما سقوط چشمگیری داشته است. افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، نشست زمین، به وجود آمدن چاله‌ها در روی زمین، نابودی جنگل‌ها و مراتع، تغییرات آب و هوا، طوفان‌ها و سیلاب‌ها، زوال تنوع زیستی، آلودگی آب و خاک، بحران پسماند و فقر و گرسنگی همگی خطراتی هستند که کشور ما را تهدید می‌کنند.

خباز با بیان اینکه بحران بی‌آبی و غلبه بر سکونتگاه‌ها جدی است، افزود: یک کیلومتر بالاتر می‌توان به انتقال آب تداوم حیات در استان سمنان را ایجاد کرد که به خاطر وجود مسیر لوله احتیاج به تخریب مجدد نیز نیست.

استاندار سمنان با تاکید بر اینکه در این زمینه هنر دانش بشری آن است که تخریب‌ها را به حداقل برساند، گفت: ارائه راهکارهای عملی برای حل مساله و نه پاک کردن صورت مساله ضروری است. داشتن محیط زیست سالم از امور مورد توجه شهروندان سمنانی است.

وی با بیان اینکه کاهش منابع قابل تجدید، کمبود آب و مواد غذایی، تخریبات زیست محیطی در سطح جهان از طریق سلاح‌های هسته‌ای، افزایش گرسنگی و فقر، مشکلات گریبان‌گیر همه جهان است، گفت: قاعده عدل بر آن است که برخورد با مواهب طبیعی باید به طوری باشد که این مواهب به نسل خاصی اختصاص نداشته باشد؛ بلکه تمام نسل‌ها امکان بهره‌مندی از منابع را به اندازه کافی داشته باشند.

خباز افزود: اصلاح نظام بهره‌برداری از منابع طبیعی و مهار عوامل ناپایداری منابع، ارتقای مشارکت‌های مردمی در مدیریت پایدار، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی اثرگذار با اعمال مدیریت یکپارچه و نظام‌مند بر منابع طبیعی کشور، اعمال دیدگاه‌های آمایشی برای تغییر کاربری اصولی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی در توسعه کشور از جمله پیشنهادات راهبردی برای حفظ منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود.

استاندار سمنان در پایان با بیان اینکه از جمله چالش‌های محیط زیست در آینده مشکلات امنیتی محسوب می‌شود، افزود: ضرورت دارد ابعاد مختلف تبعات زیست محیطی در قالب شیوه‌های تاثیرگذار برای اقشار مختلف مردم بیان شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین