|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
حسن وحیدافزود: متاسفانه این امر ناشی از تخریب سرزمینی، به خصوص تخریب پوشش گیاهی و استفاده ناصحیح از طبیعت است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: متوسط فرسایش خاک در استان 17 تن در هکتار در سال است.

حسن وحیدافزود: متاسفانه این امر ناشی از تخریب سرزمینی، به خصوص تخریب پوشش گیاهی و استفاده ناصحیح از طبیعت است.

وی، متوسط فرسایش خاک را بر اساس استانداردها 10تن در هکتار در سال بیان کرد که این میزان در خراسان شمالی هفت تن بیشتر است.

وحید با بیان اینکه فرسایش یکی از مشکلاتی است که در حوزه آبخیز سد شیرین دره وجود دارد، اظهار کرد: این امر سبب شده تا طول عمر سد کاهش یابد و این اداره کل برای جلوگیری از بروز این مشکل، مدیریت یکپارچه عرصه و طرح منارید با همکاری سازمان ملل را در حال اجرا دارد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام مناطق از استان تبدیل به کانون های گرد و خاک شدهاند، بیان کرد: مناطق بیابانی و به خصوص کانون‌های فرسایش بادی در این مناطق منبع فرسایش و تولید گرد و خاک هستند و برای کنترل آن و جلوگیری از فرسایش باید عملیاتی همچون کشت نهال و گیاهان سازگار با منطقه انجام شود. به همین دلیل برای پیشبرد این هدف در مناطق بیابانی، پروژه بین المللی ترسیب کربن را اجرایی کرده ایم که تاکنون نتایج خوبی را به همراه داشته است. علاوه بر آن میزان فرسایش خاک در منطقه کال شور واقع در این استان حدود 16 هزار تن در هکتار در سال است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: تخریب سرزمینی موجب شده تا بسیاری از مناطق استان با فقر مواجه شوند. شخم و شیار بی رویه در منطقه اسدلی اسفراین نمونه بارز این مشکل است.

به گزارش ایسنا سد شیرین دره به دلیل فرسایش و رسوب یک سوم خاصیت خود را از دست داده است و ادامه این روند موجب می شود تا در آینده نزدیک عمر آن به پایان برسد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین