|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
رییس شورای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت : با مهار کودتا در ترکیه و مسلط شدن دولت قانونی این کشور بر اوضاع پیش بینی می شود مرز دو کشور در دو روز آینده برای تبادل کالا به وضعیت عادی باز گردد.
رییس شورای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت : با مهار کودتا در ترکیه و مسلط شدن دولت قانونی این کشور بر اوضاع پیش بینی می شود مرز دو کشور در دو روز آینده برای تبادل کالا به وضعیت عادی باز گردد.

رضا کامی اظهار داشت : بسته شدن مرز و توقف کامیونهای حمل بار در مرز بازرگان با توجه به اتفاقاتی که در ترکیه افتاد یک مسئله عادی است و با توجه به اقداماتی که از سوی دولت ترکیه با کمک نیروهای مردمی برای مسلط شدن بر این رویداد صورت گرفت بزودی شرایط ترکیه عادی خواهد شود و حمل و نقل کالا از سر گرفته می شود .

رییس شورای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به این پرسش که محموله کالاهایی که به ترکیه صادر می شود عمدتا چه نوع کالاهایی است و در این چند روز توقف آیا لطمه ای نخواهد خورد ،گفت : خوشبختانه کالاهایی که به ترکیه صادر می شود اقلام و موادی را تشکیل می دهد که فاسد شدنی نیست و با توجه به اینکه این اتفاق در زمانی می افتد که صادرات فصل بهاره به اتمام رسیده و تا رسیدن فصل پاییزه صادرات زمان هست در نتیجه صادرات ایران به ترکیه در حداقل حجم خود قرار دارد وتبعات آن کمتر است .

وی پیش بینی کرد در دو روز آینده وضعیت تجارت کالا به ترکیه به حالت عادی باز گردد و ادامه داد :بر اساس دستور‌العملی که از سوی دولت اعلام شده است، کلیه مرزهای هوایی ایران و ترکیه و مرزهای زمینی "بازرگان" و "سرو" و همچنین کلیه ترانزیت‌ها از طریق منطقه آزاد ماکو فعلا تا رسیدن به وضعیت ثبات سیاسی و مشخص شدن وضعیت عبور و مرور بسته خواهد بود.

کودتا روابط تجاری دو کشور را مستحکم تر کرد

وی گفت :با توجه به موضع گیری مناسب مسولان کشورمان در قبال این کودتا که آن را محکوم کرده اند ،خود نشان می دهد که روابط دو کشوربا چنین رویدادهایی تیره نمی شود و حتی درآینده ممکن است این مسئله به نفع اقتصاد ما هم باشد؛ برای اینکه ترکیه با ارزیابی موضع ایران نسبت به کشور خود، گسترش روابط تجاری با ایران را در دستور کار خود قرار دهد. چون ایران در عمل و تئوری سیاست تنش‌زدایی با منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: «امیدواریم آرامش هر چه سریع‌تر در آن سوی مرزها برقرار شود، چراکه علاوه بر ماشین‌هایی که حامل بار از ترکیه به مقصد ایران هستند حامل بار ترانسپورت و ری اکسپورت به مقاصد دیگر نیز هستند که همگی از طریق مرز بازرگان و جاده شمال شرقی یعنی ترکمنستان و جنوب ایران برای حمل بار به سمت شیخ نشینان حرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد:این تعطیلی مرزها به دلیل امنیتی است نه به دلیل اینکه رابطه تجاری-اقتصادی ایران با ترکیه آسیب دیده باشد. در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه انجام می شود.

منبع : جام جم آنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین