|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
کسانی که توافق هسته ای را زیر سوال می برند، افرادی هستند که هشت سال پشت سیاست های دولت های نهم و دهم ایستاده بودند.
«سیدعلی خرم» تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی در گفت وگو با ایرنا با برشمردن دستاوردهای توافق هسته ای به حاشیه سازی های مخالفان این توافق اشاره کرد و گفت: مخالفان برای فرافکنی در مورد خطاهای دولت های نهم و دهم همواره می کوشند تا دستاوردهای برجام را زیر سوال ببرند.

سه سال از عمر دولت یازدهم و یک سال از زمان توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و دستیابی به برجام می گذرد. طی این مدت گروهی به شکل مداوم با موج سواری بر رخدادهای سیاسی و اقتصادی کشور، به تبلیغ سیاسی، جریان سازی علیه دولت و تخریب مسوولان اجرایی کشور پرداخته اند. گروهی از منتقدان می کوشند دستاوردهای دولت را به ویژه در زمینه توافق هسته ای زیر سوال ببرند.

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا به منظور بررسی انگیزه منتقدان برای سیاه نمایی علیه دولت و فرافکنی های آنان، به گفت وگو با خرم تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی و نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد پرداخت.

به بیان وی، افرادی که توافق هسته ای را زیر سوال می برند، کسانی هستند که هشت سال پشت سر سیاست های دولت های نهم و دهم ایستاده بودند. از این رو، طبیعی است که عده ای از موفقیتی که به دست آمده، دلخور باشند.

به گفته خرم، حاشیه سازان با زیر سوال بردن دستاوردهای دولت به ویژه توافق هسته ای، به دنبال این هستند که مردم متوجه اشتباه های دولت های نهم و دهم نشوند. بر همین پایه، تلاش آنان بر این است که تا اندازه ای چهره دولت یازدهم را تخریب کنند که مردم بگویند، این دولت نیز مانند دولت قبل است.

در ادامه متن کامل گفت وگوی ایرنا با خرم آمده است:

رییس جمهوری در عمل به وعده تعامل سازنده با جهان و افزایش اعتبار و ارتقای منزلت ایران در سطح منطقه و بین الملل، اقدام های موثری انجام داده است، با این حال حاشیه سازان این اقدام ها را بیهوده و بی نتیجه می دانند، دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

بحث تعامل سازنده با جهان در کشور ما مانند هر موضوع دیگری به بازی های سیاسی کشانده می شود. تعامل سازنده اصطلاحی نیست که آقای روحانی آن را ابداع کرده باشد. بر اساس سند چشم انداز بیست ساله که تمام ارگان های کشوری روی آن کار کردند، باید ایران تا سال 1404، به قدرت نخست اقتصادی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف باید با جهان تعامل سازنده داشته باشیم. اگر قرار باشد در این کشور 10 سال زحمت بکشند و سندی را به عنوان سند ملی امضا کنند و دستور اجرای آن نیز ابلاغ شود، سپس عده ای آن را به بازی بگیرند، ما هیچ برنامه ای را نمی توانیم پیاده کنیم. این در حالی است که همه کشورها برای پیاده کردن سندهای ملی شان بسیج می شوند. کسانی که حاشیه سازی می کنند و خودشان را به ندانستن می زنند، به نوعی سند چشم انداز بیست ساله را به بازی می گیرند. این حاشیه سازی نه قابل توجیه و نه قابل دفاع است و باید مسوولان امر به این مساله توجه کنند.

 منتقدان دولت از شروع مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم، نوعی جو ناامیدی و یاس را به جامعه تزریق کردند و اکنون توافق به دست آمده را بدون هیچ دستاوردی عنوان می کنند، آیا چنین ادعایی درست است؟

 کسانی که توافق هسته ای را زیر سوال می برند، افرادی هستند که هشت سال پشت سیاست های دولت های نهم و دهم ایستاده بودند. طبیعی است که حالا از موفقیتی که در زمینه هسته ای به دست آمده، دلخور باشند. در حالی که توافق هسته ای در زمینه های گوناگون دستاوردهای مختلفی را برای ایران ایجاد کرده است.

در سال های 1391 و 1392، به صراحت در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سیاست نفت در برابر غذا در برخورد با ایران سخن به میان آمد. پس ما نخستین نعمتی که از توافق هسته ای به دست آوردیم این است که امروز می توانیم هر اندازه که می خواهیم نفت و کالا صادر و به هر اندازه که نیاز داشته باشیم کالا و فناوری وارد کنیم. بدترین آفت برای یک کشور این است که شورای امنیت بر حاکمیت ملی آن سیطره یابد. با توافق هسته ای، سیطره شورای امنیت بر حاکمیت ملی ما برداشته شده است.

دومین نعمت توافق هسته ای، نجات کشور از یک فساد عمیق است. سومین آورده برای ما این بود که تحریم های سیاسی که از ابتدای انقلاب بر ایران مستولی شده بود، برداشته شد و علت سفرهای فراوان هیات های سیاسی که این روزها شاهدش هستیم همین برداشته شدن تحریم های سیاسی است و نه تحریم های اقتصادی. از زمانی که تحریم سیاسی برداشته شد، برای سفر رییسان و مقام های کشورها به ایران دیگر مانعی وجود ندارد. با وجود این، روابط بین المللی باید طولانی و مستمر باشد تا این روابط باعث تغییر و نتیجه بخش شود. چهارمین نعمت برداشته شدن تحریم اقتصادی بود که باعث شد ما بر سرنوشت خودمان از نظر اقتصادی مسلط شویم.

شماری از منتقدان بر این باورند که دولت همه تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات و توافق هسته ای چیده و از حوزه های دیگر غافل مانده است.

 همه حوزه ها در سیاست خارجی منوط به بازشدن قفل توافق هسته ای بود. زیرا توافق هسته ای تحریم های سیاسی و اقتصادی را از سر ایران برداشت. حتی اگر ما در حوزه های دیگر هم فعالیت می کردیم، تنها در صورت رفع تحریم های سیاسی و اقتصادی، پیشرفت حاصل می شد.

مخالفان با حاشیه سازی علیه دولت چه اهدافی را دنبال می کنند؟ آیا تاکنون نتیجه ای گرفته اند؟

 حاشیه سازان به دنبال این هستند که مردم متوجه اشتباه های دولت های نهم و دهم نشوند. بر همین اساس تلاش آنان بر این است که تا اندازه ای چهره دولت یازدهم را تخریب کنند که به مردم بگویند این دولت هم مانند دولت گذشته است. مخالفان با هجمه به دستاوردهای دولت و حاشیه سازی علیه توافق هسته ای، فرافکنی درباره خطاهای دولت پیشین را دنبال می کنند.

 دولت برای مصون ماندن از آسیب های حاشیه سازی ها باید از چه راهکارهایی بهره ببرد؟

دولت باید به درستی در خصوص مسایل اطلاع رسانی کند. متاسفانه دولت یازدهم، تئوریسین و مُبلغِ کارآمد کم دارد. در حالی که حاشیه سازانِ دولت، افراد حراف و کسانی هستند که به طور مرتب برای تخریب دولت نظریه می بافند.

دولت باید کارشناسان مدبر را تقویت کند، به ترتیبی که آنان وارد میدان شوند و اقدام های دولت را تبیین کنند. بنابر این، دولت باید در حوزه های مختلف فعالیت کرده تا بتواند برای مردم درست را از غلط جدا کند، نه این که دولت خود اسیر حواشی شود. در دولت مسوولان باید از عملکردشان دفاع کارشناسانه کنند، در غیر این صورت شرایطی که دولتی که نتواند سخنانش را درست تبیین کند، به مثابه سم است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین