|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۱۰۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در موافقت با یک فوریت این لایحه گفت: اشکالات وارده به این مناطق مورد قبول است، اما این مسئله یا به مجریان امور بر می گردد و یا به قوانینی که برای نحوه اداره این مناطق گذاشته ایم.
مشاور رئیس جمهور با اشاره به درخواست دولت برای ایجاد ۷ منطقه آزاد جدید تجاری و صنعتی، گفت: این مناطق در نوار مرزی و برای توسعه ارتباط با همسایگان ایجاد می شود.

 در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی یک فوریت لایحه «ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی»، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در توضیح دلایل ارائه این لایحه، گفت: هر کدام از این ۷ منطقه آزاد دارای یک فلسفه وجودی هستند و فلسفه محوری ایجاد مناطق آزاد نیز، توسعه ارتباط با همسایگان است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد جدیدی که لایحه آنها ارائه شده همگی در مناطق مرزی و برای تسهیل ارتباط با همسایگان ایجاد می شوند، ادامه داد: به عنوان مثال منطقه آزاد اروند که پیش از این بوده است، برای توسعه ارتباط با عراق جنوبی بوده و سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مراوده تجاری داشته است.

ترکان افزود: در لایحه جدید، منطقه آزاد مهران برای توسعه ارتباط با عراق مرکزی و منطقه آزاد بانه-مریوان برای توسعه ارتباط با اقلیم کردستان عراق پیشنهاد شده است.

مشاور رئیس جمهور همچنین درباره منطقه آزاد اینچبرون گفت: پیشنهاد ایجاد این منطقه آزاد زمانی ارائه شد که روسای جمهور قزاقستان، ترکمنستان و ایران برای افتتاح راه آهن مشترک به این منطقه آمدند و این منطقه می تواند استعداد ایجاد قطب متالورژی و توسعه صنعتی در گلستان را داشته باشد.

ترکان افزود: منطقه آزاد سیستان نیز به جهت تغییرات اقلیمی و آسیب های زیادی که به اقتصاد این منطقه وارد شده پیشنهاد شده است؛ در نهایت منطقه آزاد جاسک با این هدف ارائه شده است که به عنوان پایانه دوم صادرات نفت ایران پس از منطقه خارک فعالیت کند تا بتوانیم از طریق جاسک با خط لوله از شمال خلیج فارس نفت را به خارج از آن صادر کنیم.

پس از توضیحات ترکان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تذکر داد که منظور ترکان از عباراتی مانند عراق جنوبی و عراق مرکزی، مناطق جنوبی و مرکزی کشور عراق بوده است.

کوچکی نژاد: مناطق آزاد تاکنون کاری جز واردات انجام نداده اند

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مخالفت با یک فوریت این لایحه اظهارداشت: با توجه به اینکه فلسفه این مناطق، گسترش صادرات بوده است، این سوال وجود دارد که آیا مناطق فعلی کاری جز واردات انجام داده اند؟

وی با اشاره به فرار مالیاتی، مشوق های خاص و رانت ها و فسادهای بسیار در مناطق آزاد، تصریح کرد: اگر سازمان بازرسی کل کشور گزارش دهد، بسیاری از دوستان از موافقت خود با این لایحه می گذرند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: مناطق آزاد حتی تا امروز به دیوان محاسبات اجازه نداده اند که منابع جمع شده در این مناطق را مورد بررسی قرار دهند.

حاجی دلیگانی: به خاطر اشکالات مناطق آزاد، صورت مسئله را پاک نکنیم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز در موافقت با یک فوریت این لایحه گفت: اشکالات وارده به این مناطق مورد قبول است، اما این مسئله یا به مجریان امور بر می گردد و یا به قوانینی که برای نحوه اداره این مناطق گذاشته ایم.

وی تاکید کرد: اگر اشکال از مجریان است، باید فشار بیاوریم که درست اداره کنند و اگر ناشی از قانون است، باید قانون را اصلاح کنیم نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.

در نهایت، یک فوریت این لایحه با ۱۳۰ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارسال شد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین