داعش از تمامی امکانات تبلیغاتی پیشرفته و مدرن برای جذب افراد استفاده میکند و از اعضای خود میخواهد با فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک برای یارگیری استفاده کنند.
وبسایت انگجت در گزارشی منتشرشده از کاخ سفید آورده که ترافیک توییتر گروههای افراطی در دو سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.
تا حدودی در این موضوع تنها مساله سرعت مطرح بود. مقامات رسمی دولت آمریکا پذیرفتند که در ابتدا اشتباهاتی را در مبارزه با پیامهای آنلاین داعشی داشتند، اما حالا مطالب بیشتری را برای مقابله با این گروه در نظر گرفتهاند.
این روزها در توییتر مطالب ضدداعشی بیشتری در مقایسه با مطالب حامی داعش وجود دارد (با نسبت شش در برابر یک) و حسابهای طرفدار داعش موجود فالوئرهای بسیار کمتری در مقایسه با سال ۲۰۱۴ دارد (با نسبت ۳۰۰ در برابر ۱۵۰۰).
همچنین برخی از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب نیز اقدام به حذف خودکار مطالب ارسال شده توسط گروههای افراطی میکنند تا از این طریق در جنگ علیه تروریسم کمکی کرده باشند.
آنچه که ظاهرا اهمیت دارد این است که شبکههای اجتماعی گامهای مهمی را برای مقابله علیه گروههای افراطی در پیش گرفتهاند.