|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
وزیران بازرگانی کشورهای عضو «جی 20» در پایان نشست دو روزه خود در شرق چین، با ابراز نگرانی از رکود اقتصادی جهان، خواستار اتخاذ تدابیر لازم و همچنین تقویت همکاری برای مقابله با این بحران شدند.
  وزیران بازرگانی کشورهای عضو «جی 20» در پایان نشست دو روزه خود در شرق چین، با ابراز نگرانی از رکود اقتصادی جهان، خواستار اتخاذ تدابیر لازم و همچنین تقویت همکاری برای مقابله با این بحران شدند.

در بیانیه ای که پس از مباحثات طولانی در شهر شانگهای منتشر شده، آمده است: دنیا از مشکلات بانکی و مالی رنج می برد و بحران های اقتصادی دامنگیر بسیاری از کشورها شده است.

بیانیه می افزاید: اگرچه برخی از کشورها با بسته های محرک اقتصادی توانسته اند برخی از چالش ها را برطرف کنند اما در فرایند جهانی شدن لازم است همه کشورها بخصوص اقتصادهای قوی تدابیری برای تقویت همکاری برای مقابله با بحران اقتصادی اتخاذ کنند.

در بیانیه تصریح شده است که اگر کشورها نتوانند بر وضعیت تجارت و اقتصاد دنیا مدیریت کنند، نمی توانند جلوی رکود را بگیرند.

این نخستین بار است چنین بیانیه جامعی در تاریخ این گروه منتشر می شود و یکی از بندهای آن نیز توجه به اقتصاد آزاد و آزادسازی تجاری است.

سرمایه گذاری، اصلاحات، ابتکار و اقدامات ابداعی، کاهش مداخله جویی های دولت ها در امور اقتصادی آزاد، وضعیت ارز، تجارت خارجی و برون رفت از بحران مالی از جمله موضوعات دیگری بود که توسط شرکت کنندگان در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آمار سازمان تجارت جهانی نشان می دهد که رشد اقتصادی جهان به طور قابل توجهی در سال های اخیر کاهش یافته است.

در حالی که تا قبل از سال 2009 میلادی رشد اقتصادی بین هفت تا هشت درصد بود آمار نشان می دهد بین سالهای 2009 تا 2015 میلادی رشد اقتصادی دنیا به زیر 3 درصد رسیده است و حتی در برخی مواقع به 2 درصد نزدیک شده است.

گزارش ها حاکیست که سال 2015 میلادی، در واقع چهارمین سال متوالی است که رشد اقتصادی در سراسر دنیا به زیر 3 درصد رسید.

در بخش دیگری از بیانیه وزیران بازرگانی «جی بیست» آمده است که کشورها باید هزینه تجارت را کاهش داده و به دنبال تجارت در خدمات و تجارت اینترنتی باشند و تعاملات بانکی و مالی را رونق بخشند.

اقتصادهای بزرگ «گروه 20» همچنین پیش بینی کردند که رشد اقتصادی در سال جاری میلادی همچنان روند نزولی داشته باشد.

گروه «جی 20» نزدیک به 85 درصد از اقتصاد جهان، 80 درصد از تجارت دنیا و 70 درصد از کل سرمایه گذاری های در سراسر جهان را در اختیار دارد و قرار است اجلاس سران این گروه نیز اوایل شهریور ماه سالجاری در شهر «هانگ جو» واقع در استان «جه جیانگ» در شرق چین برگزار شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین