|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۱۰۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
تیم ماموریت سازمان ملل در سودان جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدها تن از مردم مجبور به فرار شده اند و برای پناه گرفتن در مجتمع‌های این سازمان در تقلا هستند.
در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشتار صدها تن در درگیری‌های سودان جنوبی، یک سخنگوی معاون سابق رئیس‌جمهور گفت که این کشور دوباره وارد جنگ شده است.

 یک منبع دولتی در سودان جنوبی پیش از این اعلام کرده بود، همزمان با فوران مجدد درگیری‌های مسلحانه شدید در بخش‌هایی از جوبا، دست‌کم ۲۷۲ تن در درگیری میان فرقه‌های رقیب این کشور در پایتخت کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری‌ها پنج‌شنبه و جمعه میان نیروهای وفادار به سالوا کر، رئیس‌جمهور سودان جنوبی و طرفداران ریک مچار، معاون سابقش درگرفت. سالوا کر و ریک مچار، معاون سابقش که اکنون به رقیب وی تبدیل شده خواستار آرامش در این کشور شده و به دنبال پایان بخشیدن به درگیری‌ها هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده که با توجه به این شرایط، درباره اوضاع سودان جنوبی نشست اضطراری برگزار می‌کند.

نیروهای وابسته به مچار می‌گویند که نیروهای دولتی به مواضع آنها در جوبا حمله کرده‌اند. با این حال، مایکل ماکوی لوت، وزیر اطلاعات سودان جنوبی گفت که گزارش ها از بروز جنگ "غیرصادقانه" است.

از سوی دیگر، ویلیام گاجیات، سخنگوی نظامی مچار به بی.بی.سی گفت که رئیس‌جمهور سودان جنوبی در مورد توافق صلح جدی نیست.

او افزود، صدها تن از نیروهای مچار روز یک‌شنبه کشته شدند. به گفته وی، نیروهای وابسته به مچار از جهات مختلف درحال پیشروی به سوی جوبا هستند.

در همین حال، وزیر اطلاعات سودان جنوبی گفت که نیروهای دولتی زمانی واکنش نشان دادند که نیروهای وابسته به مچار به یک ایست بازرسی حمله کردند. او افزود:‌ اوضاع عادی و تحت کنترل کامل است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است:‌ این خشونت بی دلیل غیرقابل قبول است و به طور بالقوه می تواند پیشرفت های به دست آمده تا این مقطع در فرایند صلح را وارونه کند. او از رهبران دو طرف خواست فورا از نیروهای خود بخواهند عقب‌نشینی کنند.

تیم ماموریت سازمان ملل در سودان جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدها تن از مردم مجبور به فرار شده اند و برای پناه گرفتن در مجتمع‌های این سازمان در تقلا هستند.

سفارت آمریکا در جوبا نیز اعلام کرد که اوضاع در پایتخت به طور قابل توجهی به وخامت گراییده است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین