|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: محل حادثه واژگونی اتوبوس حامل سربازان ارتش در نی ریز فارس جزو نقاط حادثه خیز نبوده است.
 معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: محل حادثه واژگونی اتوبوس حامل سربازان ارتش در نی ریز فارس جزو نقاط حادثه خیز نبوده است.

به گزارش اداره کل راه وشهرسازی فارس، «داوود کشاورزیان» در نشست فوق العاده کمیسیون ایمنی راهها افزود: بطورقطع اگر راننده اتوبوس با سرعت مطمئن و مجاز حرکت می کرد چنین اتفاقی روی نمی داد.

وی ادامه داد: بر‌اساس آنچه تابلوهای راهنمایی رانندگی نشان می دهند، در جاده ای با مشخصات عنوان شده سرعت مجاز نباید بیشتر از 50 کیلومتر باشد در حالی که سرعت اتوبوس حامل سربازان ارتش در این مسیر بیش از سرعت مجاز تعیین شده بوده است.

او اظهار کرد: در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که با سرعت غیرمجاز رانندگی کرد و با مشکل و حادثه ای هم مواجه نشد، این یک انتظار غیر واقع بینانه است.

کشاورزیان با اشاره به اینکه نقاط پرحادثه در جاده ها بر اساس یک دستورالعمل خاص شناسایی می شوند نه به شکل دستوری، گفت: یکی از فاکتورهای شناسایی نقاط پرحادثه، وقوع تصادف و حوادث مختلف در یک نقطه است که در نقطه مذکور تاکنون تصادفی گزارش نشده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چند صدمتر پایین تر از ‌محل حادثه و در یک پیچ تند 90 درجه سه سال قبل دو دستگاه کامیون در دو شب متوالی به دره سقوط کردند که پس از آن تصمیم به ایمن سازی آن منطقه گرفته شد و یک نقطه ای ایمن سازی انجام گرفت و قبل و بعد آن دیگر نیازی به این کار احساس نشد.

وی تصریح کرد: ایمن سازی این نقطه به گونه ای صورت گرفته که اگر اتوبوس حامل سربازان دقیقا در آنجا دچار حادثه می شد قابل کنترل بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: بنابراین از آنجا که محل وقوع حادثه جزو نقاط حادثه خیز نبوده، اگر راننده با سرعت مطمئن و مجاز حرکت می کرد، شاهد چنین اتفاق ناگواری نبودیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگان بیان کرد: از مدتها قبل به دنبال متصل کردن معاینه فنی به مراکز خدمات پس از فروش شرکت ها بودیم به این شکل که یک ارتباط سیستماتیک بین اینها وجود داشته باشد تا هر معاینه فنی فقط مجاز به تایید خودروهای خاصی باشد که برای تایید آن آموزش دیده و تخصص دارد.

کشاورزیان افزود: هم اینک مراکز معاینه فنی مجازند که از پراید تا بالاترین مدل خودروی جدید را بررسی و برای همه مدل ها برگ معاینه فنی صادر کنند.

او تصریح کرد: اگر پلیس راهور کمک کند و راننده ای را که رفتار پرخطر دارد به ما معرفی نماید، به محض اینکه رفتار پرخطر گزارش شود پیامی از سوی ما به این فرد ارسال خواهد شد که به منزله یک کارت زرد و اخطار برای او خواهد بود.

وی ادامه داد: با رفتار پرخطر دوم اخطار دوم و کارت قرمز را دریافت خواهد کرد که این به معنای تعلیق یکساله از رانندگی خواهد بود و بعد از بازگشت دوباره در صورتی که مجددا اولین رفتار پرخطر را مرتکب شود برای همیشه از رانندگی محروم خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: برای انجام این کار نیاز به اطلاعات پلیس راهور داریم و امیدوارم هر چه سریعتر مذاکرات به نتیجه برسد.

2 دستگاه اتوبوس حامل سربازان مرکز آموزش صفر پنج کرمان روز دوم تیرماه 95 در کیلومتر 15جاده نی ریز - کرمان و کیلومتر 65 جاده سروستان - شیراز واژگون شد که در نتیجه آن 19تن جان خود را از دست دادند.

در سانحه سقوط اتوبوس حامل سربازان در محور شیراز - نی ریز 16 تن در دم و سه تن در حین انتقال به بیمارستان و یک نفر پس از چند روز بستری در بیمارستان جان خود را از دست دادند که 13 نفر از این جانباختگان سرباز، چهار نفر راننده و خدمه اتوبوس و سه نفر از اتباع بیگانه بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین