کد خبر: ۱۰۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
بايد در نظر داشت نصب چنين بيلبوردها و بنرهايي كه سبب چالش هايي مي‌شود از سوي شهرداري مسبوق به سابقه است، چنانكه شهرداري تهران بعد از توافق هسته‌اي ايران با آمريكا و كشورهاي اروپايي بيلبوردهايي از اين دست را به صورت گسترده در شهر با شعارهايي اينچنيني نصب کرد.
 آرمان در گزارشی به اعتراض اعضای شوری شهر در نصب بیلبوردهای مشکلات آمریکا پرداخته است که در ادامه می‌خوانید؛

«حقوق بشر آمريكايي» اين سه كلمه ديده شد، آن هم بر روي بنرهايي كه از سوي شهرداري نصب شد. بنرهايي كه بر روي هر يك جمله‌اي نوشته شده بود مانند «درآمريكا از هر ۵ نوزاد، ۲ نوزاد نامشروع به دنيا مي‌آيند»، «از ۱۱۰ شهروند آمريكا يك نفر در زندان است» و «هر ۹ ثانيه يك زن آمريكايي مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد». اين جملات براي هموطنان ايراني جالب بود و نخستين واكنشي كه بسياري از آنها نشان دادند مقايسه شرايط كشورهاي ديگر با آنچه بود كه درباره آمريكا بر روي اين بنرها نقش بسته بود. برخي پس از خواندن جملات در گوشي با هم صحبت مي‌كردند و لبخندي بر لبانشان مي‌آمد و برخي هم اخم مي‌كردند و سري از روي تاسف تكان مي‌دادند. در همان ايام كه اين بنرها روی ديوار و پل‌ها بود صداهاي انتقادي نسبت به نصب آنها به گوش مي‌رسيد و در مقابل برخي هم بودند كه دفاع مي‌كردند. از جمله مخالفان نصب اين بنرها غلامرضا انصاري از اعضاي شوراي شهر بود كه گفت: «مگرشهردار تهران رئيس‌جمهور آمريكا يا شهردار يكي از شهرهاي اين كشور است كه مشكلات آنجا را حل كند؟ اين اقدامات جنبه پوپوليستي، تبليغاتي و انتخاباتي دارد و اميدواريم كه به اينگونه رفتارها ادامه ندهند. اگر شهرداري پول اضافه دارد چرا براي اين بيلبوردهايي كه هيچ كارآيي ندارد هزينه مي‌كند؟ براي خدمات شهري هزينه كند. مردم تهران پول مي‌دهند كه مشكلات شهر حل شود. وظيفه شهرداري جمع‌آوري زباله و ارائه خدمات شهري است. شهردار وظيفه دارد بر مساله آلودگي هواي تهران يا حل مشكل آب آلوده‌اي كه در برخي از نقاط تهران به عنوان آب مصرفي يا براي كشت سبزيجات استفاده مي‌شود تمركز و آنها را حل كند.» كه اين انتقاد او بي‌پاسخ نماند و معصومه آباد عضو ديگر شوراي شهر گفت:« محتواي اين بيلبوردها شعارها و ارزش‌هاي نظام است و انتقادي به آنها وارد نيست. پشتوانه اين بنرها راهپيمايي ميليوني مردم ايران در روز قدس است. وقتي مردم با زبان روزه در چنين روز گرمي اين تصاوير را در دست مي‌گيرند، نشان‌دهنده پشتوانه مردمي اين كار است.» اين موضوع براي چند روز مسكوت ماند تا ديروز دوباره موج مخالفت با نصب اين بنرها در شوراي شهر راه افتاد.


اعتراض اصلاح‌طلبان شوراي شهر

ديروز عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران به ماجراي جنجالي بيلبوردهاي نصب شده توسط شهرداري در سطح تهران واكنش نشان داد. محمد مهدي تندگويان اظهار داشت: مگر شهرداري متولي بحث فرهنگي است كه دست به این اقدامات مي‌زند؟ نهادهاي ديگري هستند كه آنها متولي بحث فرهنگ هستند، مثل سازمان تبليغات و اگر قرار است كاري انجام بشود بايد از كانال آنها انجام بشود، حتي اگر آنها بيلبوردها را مي‌زدند و از شهرداري كمك مي‌گرفتند باز موضوع فرق مي‌كرد. تندگويان ادامه داد: اينكه شهرداري در هر موضوعي ورود كند جالب نيست، چراكه جايگاه خود را در جامعه از دست مي‌دهد. تندگويان تصريح كرد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري، سازماني است كه بخشي از فرهنگ شهري را پوشش مي‌دهد، در ضمن ماموريتي كه دارد از جاي ديگري ابلاغ مي‌شود و زيرنظر شهرداري نيست. وي افزود: اگر سازمان فرهنگي هنري يا سازمان تبليغات يا نهادهاي ديگري بخواهند در بحت فرهنگسازي ورود كنند ايراد ندارد ولي اصالتا با اين موضوع كه شهرداري بخواهد ورود مستقيم كند مخالف هستيم. شهرداري در حوزه حقوق شهروندي رسالت دارد كه بايد اطلاع‌رساني كند. تندگويان در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامات شهرداري تهران انتخاباتي است يا خير، گفت: به نظر من اگر باشد ابلهانه است، چون اين موضوعات هيچ كمكي به رئيس‌جمهور شدن نخواهد كرد. البته روز دوشنبه تنها تندگويان نبود كه موضع انتقادي خود را نسبت به نصب اين بنرها نشان داد، بلكه نماينده ديگر مردم تهران در مجلس با بيان اينكه گستره مخاطبان چنين امور فرهنگي بسيار است، اظهار كرد: شهرداري تهران در نصب گسترده بنرهاي تبليغاتي با موضوع نشان‌دادن ضعف‌ها و مشكلات اجتماعي جامعه آمريكا اقدام خوبي نكرده و اين امر نياز به كار كارشناسي بيشتري داشته است. وي با اشاره به اينكه انجام برخي از طرح‌ها بازخورد منفي دارد و طرح مذكور سطحي بوده است، تصريح كرد: هم‌اكنون در رسانه‌هاي مختلف مي‌توان بازخورد منفي اين اقدام را مشاهده كرد كه افراد اقدام به مقايسه كرده‌اند. شيخ با تاكيد بر اينكه براي چنين طرح‌هايي بايد از پيام كوتاهي بهره برد كه به دل مخاطبان بنشيند، ادامه داد: بايد از افراد تحصيلكرده و متخصص در حوزه فرهنگي براي اقداماتي از اين قبيل بهره برد. نگاه يكجانبه به يك موضوع صرفا باعث كــُري‌خواني مي‌شود.

بنرهايي براي انتخابات ۹۶

بايد در نظر داشت نصب چنين بيلبوردها و بنرهايي كه سبب چالش هايي مي‌شود از سوي شهرداري مسبوق به سابقه است، چنانكه شهرداري تهران بعد از توافق هسته‌اي ايران با آمريكا و كشورهاي اروپايي بيلبوردهايي از اين دست را به صورت گسترده در شهر با شعارهايي اينچنيني نصب کرد. در بحبوحه مذاكرات هسته‌اي بيلبوردهايي با نام «صداقت آمريكايي» در شهر نصب شد كه در آنها با استفاده از طرح و عكس درباره مذاكره با آمريكا هشدار داده شده بود. اين بنرها با انتقاد بسياري ازجمله وزارت امورخارجه و اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران مواجه شد. اكنون هم نبايد انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده را فراموش كرد. شايد قاليباف بار ديگر عزم آن را دارد تا خود را در معرض راي مردم براي رسيدن به پاستور قرار دهد و درصدد است نتيجه نصب اينگونه بنرها و بيلبوردها با محتواي ضدآمريكايي را در آن برهه مشاهده كند. فعلا مشخص نيست و بايد كمي صبر كرد. البته ناگفته نماند نصب اين بيلبوردها برخلاف آنچه مسئولان شهرداري انتظار داشتند با واكنش برخي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین