|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۰
تصورات غلط در مورد غذاهای منجمد، یکی از عوامل هدررفت مواد غذایی و دور ریز آنها به شمار می آید به طوری که آژانس استاندارد غذا در انگلیس اعلام کرد سالانه هفت میلیون تن غذا در این کشور به همین دلیل دور ریخته می شود.
تصورات غلط در مورد غذاهای منجمد، یکی از عوامل هدررفت مواد غذایی و دور ریز آنها به شمار می آید به طوری که آژانس استاندارد غذا در انگلیس اعلام کرد سالانه هفت میلیون تن غذا در این کشور به همین دلیل دور ریخته می شود.

نظرسنجی آژانس استاندارد غذا نشان می دهد 43 درصد افراد بر این باور غلط هستند که مواد غذایی باید در همان روز خرید، منجمد شوند چون در غیر این صورت خراب می شوند و 38 درصد تصور می کنند که مواد غذایی نگهداری شده در فریزر فاسد می شوند و باید دور انداخته شوند.

این آژانس در بیانیه ای توضیح داده است که می توان مواد غذایی را با خیال راحت تا تاریخ انقضا در فریزر نگهداری و مصرف کرد.

گرچه نگهداری غذا در فریزر به دلیل ایجاد بلورهای یخ سبب تغییر در طعم و بافت آن می شود؛ اما این موضوع به منزله خراب شدن غذا نیست.

بیشتر باکتری های موجود در مواد غذایی با انجماد مواد، زنده می مانند اما به دلیل کاهش دما و آب غیرفعال می شوند؛ بنابراین مواد بر اثر انجماد فاسد نمی شوند.

بر اساس گزارش سال گذشته سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سالانه حدود 1.3 میلیارد تن غذا یعنی حدود یک سوم کل مواد غذایی جهان، دور ریخته می شود. این مقدار غذا برای سیر کردن 870 میلیون انسان کافی است.

در فرآیند تولید این میزان غذا، سالانه 3.3 گیگاتن، معادل 3.3 هزار میلیارد کیلو دی اکسید کربن به جو زمین وارد می شود و البته در جریان تجزیه این میزان مواد غذایی در طبیعت مقدار قابل توجهی گاز متان نیز آزاد می شود.

بخش عمده این دور ریز غذا در کشورهای ثروتمندی مانند آمریکا به وقوع می پیوندد. در این کشور سالانه 52 درصد از میوه و سبزیجات، 50 درصد از غذاهای دریایی، 38 درصد از غلات و 22 درصد از گوشت تولید شده، دور ریخته می شود. علت عمده این رویه در کشورهای ثروتمند، روش های نادرست مصرف کنندگان در خرید و استفاده از مواد غذایی است.

دور ریز کشورهای ثروتمند اروپایی نیز اندکی کمتر از آمریکا است. میزان غذای دور ریز در کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر در مقایسه با آمریکا و اروپا 10 برابر کمتر است. با وجود این، بازهم مقادیر عظیمی از مواد غذایی در این کشورها دور ریخته می شود. برای مثال بر اساس گزارش فائو، مقدار غذایی که سالانه در آفریقا دور ریخته می شود، می تواند 300 میلیون نفر را سیر کند.

بخش عمده مواد غذایی که دور ریخته می شود، در طول زنجیره تامین تا رسیدن به بازار، از بین می رود. بخش زیادی از مواد غذایی در جریان حمل و نقل از بین می رود و بخش دیگر آن به ویژه در کشورهای توسعه نیافته، به دلیل نگهداری نامناسب کیفیت خود را از دست می دهد. شکل گیری کلانشهرها در کشورهای درحال توسعه نیز با ایجاد تغییر در ساختار و رویه بازار و همچنین عادات غذایی شهروندان به این مشکل دامن می زند.

برای مقابله با این مشکل، مقامات بین المللی به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن دور ریز غذا تا سال 2030 میلادی هستند. برای این منظور، سازمان فائو و سایر سازمان های بین المللی سیستمی را برای ثبت میزان غذای دور ریز در کشورها و تبادل این اطلاعات ایجاد کرده اند.

آمریکا و اروپا، برنامه های آموزش مصرف کنندگان را آغاز کرده اند. اما در کشورهای در حال توسعه اتخاذ راهکارهای دیگر از جمله بکارگیری فناوری های مناسب برای نگهداری، حمل و توزیع مواد غذایی، ضروری است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین