نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی پیرامون ماندگاری جنگندههای «اف-14 » در بدنه نیروی هوایی ایران با وجود سالها تحریمهای نظامی نوشت: جنگندههای اف-14 قدیمی آمریکا بعد از خلع سلاح شدن در موزهها به نمایش گذاشته شدهاند و حتی آمریکا در محل نگهداری هواپیماهای قدیمی خود در آریزونا نیز از آن استفاده نکرده در حالیکه پنتاگون عادت دارد هواپیماهای از دور خارج شده را برای روز مبادا در آنجا نگه دارد.
نشنال اینترست نوشت: با این وجود، داد و ستد مخفی و زیرزمینی کماکان ادامه دارد و شرکتهای نامشخص باقی مانده قطعات اف-14 را به ایران میفروشند. وزارت امنیت آمریکا در اوائل سال 2014 از یافتن دلالانی که قصد فروش قطعات یدکی اف-14 به ایران را داشتند، خبر داد.
بر اساس این گزارش، بیدلیل هم نیست که ایران کماکان تمایل به تجهیز تامکتهای خود دارد. آمریکا در سالهای اخیر جاسوسی بر ایران را افزایش داده و پهپادهای مخفی و رادار گریز چون « آر.کیو -170» را به خاورمیانه فرستاده و آشکارا تاسیسات هستهای ایران را تحت نظر دارند. هرچند که یک پهپاد آر.کیو-170 در سال 2011 به دست نیروهای ایرانی افتاد.
نشنال اینترست نوشت: تامکتها جنگندههایی هستند که قابلیت رهگیری پهپادها را دارند و در اوائل سال 2000، نیروی هوایی ایران یک اسکادران از جنگندههای اف-14 را در اولین تاسیسات هستهای خود (بوشهر) مستقر کرد. ایران سالها بعد اسکادران دیگری از این نوع جنگنده را برای گشتزنی بر فراز دو تاسیسات هستهای دیگرش و در تقابل با تداوم جاسوسیهای آمریکا که سعی در جمعآوری اطلاعات داشتند، به منطقه اعزام کرد.
نشنال اینترست در ادامه این گزارش با اشاره به آمار تلفات تامکتهای ایران خلال جنگ تحمیلی با ارتش وقت عراق نوشت: خدمه تامکتهای ایران از 200 پیروزی هوایی علیه جنگندههای عراقی خبر دادند که 64 مورد آنها تایید شدند. «جلیل زندی» یکی از خلبانان اف-14 از 11 پیروزی هوایی در نبرد علیه خلبانان عراقی خبر داده بود و از او به عنوان بهترین خلبان ایرانی در شکار هواپیماهای عراقی یاد میشود.
همچنین در جریان جنگ ایران و عراق 8 هشت فروند اف- 14 ایران سقوط کردند که یک مورد به طور اشتباه هدف یک «اف-4» ایرانی قرار گرفت و سه فروند آن از سوی میراژهای «اف-1» ،یک مورد توسط «میگ-21» نیروی هوایی عراق و دو مورد دیگر نیز از سوی مهاجمان ناشناس سرنگون شدند.
تیم تحقیق و تفحص ارتش آمریکا آنقدر نگران عدم لو رفتن اطلاعات جنگندههای اف-14 ایران بود که هنگام سرنگون شدن آنها در خاک عراق گشتهای عمقی را در قلمروی این کشور آغاز میکرد تا مانع از افتادن لاشه یا بقایای اف-14 سرنگون شده ایران به دست ارتش شوروی سابق شود.
این نشریه آمریکایی با اشاره به مورد جالبی نوشت: مهندسین ایرانی در اوائل سال 1985 بخش مکانیکی پرتاب بمبهای سنگین را بر 4 جنگنده اف- 14 تعبیه کردند که این جنگندهها را به بمب افکن مبدل مینمود و سالها بعد نیز نیروی دریایی آمریکا تصمیم گرفت جنگندههای اف-14 خود را بدین طریق تغییر دهد.
تصویری از بخش زیرین جنگنده اف-14 و نصب پرتاب کننده بمبهای سنگین با همت مهندسان ایران
نشنال اینترست در ادامه از تلاشهای متخصصین ایرانی، برنامه خودکفایی نیروی هوایی ایران و وارد شدن برخی قطعات اف-14 از سوی مسئولان خرید ایران در خارج از کشور نوشت: «رودی ماتیو» تاریخ شناس دانشگاه دلور آمریکا گفت، ایرانیان تمایل دارند کشور خود را به عنوان یک ملت منحصر بهفرد که بیش از حد غنی است و میتواند از خود بدون کمک خارجی مراقبت نمایند، ببینند.»
نشریه آمریکایی در خاتمه نوشت: خواه چه ایران خود قطعات مورد نیاز اف-14را تولید یا آنها را از خارج تهیه کند، این کشور آشکارا درحال تجهیز اسکادران جنگندههای اف-14 خود است. در اکتبر 2013 برآورد شد که ایران بیش از 40 فروند اف-14 سالم دارد که قابلیت پرواز را دارند. ایران اینک ارتقای تامکتهای خود را با قطعات جدید رادار، وسایل مخابراتی، سامانههای ناوبری و سیمکشی داخلی آغاز کرده و در عین حال با نصب موشکهای « R-73» و « Hawk» بر قابلیتهای رزمی آن افزوده است.
جنگندههای اف-14 ایران با گذشت 5 دهه، بهتر و بهتر میشوند و این مسئله برای دفاع از ایران بسیار مهم است.