|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴
اختصاص دو هزار میلیارد ریال به مرکزهای علمی برای اجرای فیلترینگ هوشمند
کد خبر: ۱۰۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدام های صورت گرفته در دولت یازدهم، میزان مراجعه کاربران به شبکه های غیر اخلاقی را از پنج درصد درسال 1392 به یک درصد کاهش داده است.
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدام های صورت گرفته در دولت یازدهم، میزان مراجعه کاربران به شبکه های غیر اخلاقی را از پنج درصد درسال 1392 به یک درصد کاهش داده است.

محمود واعظی یکشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به اجرای فیلترینگ هوشمند در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: اجرای فیلترینگ هوشمند سبب شد میزان رویارویی کاربران با فیلترینگ غیرهوشمند که در سال 1392 بیش از پنج درصد بود اکنون به حدود نیم درصد کاهش یابد.

وی اعلام کرد میزان استفاده از فیلترشکن در سال 1392 حدود 15 درصد بود و اقدام های صورت گرفته سبب شد اکنون این میزان به حدود پنج درصد برسد.

واعظی از تلاش برای اجرای فیلترینگ هوشمند با کمک دانشگاه ها و مرکزهای علمی خبر داد و گفت: مبلغ دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.

وزیر ارتباطات اینترنت را هم تهدید و هم فرصت دانست و بر استفاده از فرصت های آن برای توسعه کشور تاکید کرد.

وی ادامه داد: باید برای کاهش تهدیدهای اینترنت نسبت به فرهنگ سازی عمومی اقدام کرد و آگاهی جامعه را برای استفاده صحیح از آن افزایش داد.

واعظی از طراحی برنامه های آموزشی با هدف ارتقای سطح آگاهی جامعه خبر داد و گفت: آموزش درست استفاده از اینترنت خطرهای آن را کاهش خواهد داد.

وزیر ارتباطات در ادامه از افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور از ۹۰۰ گیگابیت برثانیه به ۴۱۰۰ گیگابیت خبر داد و افزود: این نشان می دهد ظرفیت شبکه انتقال ارتباطات کشور ۴.۵ برابر شده است.

وی یادآور شد: ظرفیت پهنای باند شبکه داخلی کشور از ۶۲۵ گیگابیت با ۶.۵ برابر افزایش به چهار هزار گیگابیت رسیده است.

واعظی شمار مشترکان اینترنت را ۳۴ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: در آغاز دولت، فقط پنج میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند.

وی از سرمایه گذاری برای افزایش سایت های بی.تی.اس نسل سوم و چهارم موبایل خبر داد و افزود: امروز شمار سایت های BTS نسل سوم از ۹۴۳ به ۱۵ هزار و ۵۴۳ مورد و شمار سایت های نسل چهارم به سه هزار و ۶۹۳ سایت رسیده است.

وزیر ارتباطات یادآوری کرد حجم بازار در بخش آی.سی.تی اکنون 420 هزار میلیارد ریال است و اضافه کرد: تا پایان برنامه ششم این میزان باید به حدود 860 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کند.

به گفته وی، حدود دو هزار میلیارد ریال نیز برای سالم سازی فضای مجازی اختصاص یافته است.

واعظی بر توسعه سامانه های هوشمند و صیانت فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت:‌ در آغاز دولت برای موضوع مرزبانی الکترونیک 26 گیگاهرتز فرکانس پایش شده که در شرایط کنونی به 110 گیگاهرتز رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از سیاست‌های مهم این وزارتخانه را کم کردن ترافیک بین‌الملل و افزایش ترافیک داخلی برشمرد و یادآوری کرد: در آغاز دولت 10 درصد مردم از ترافیک داخلی استفاده می‌کردند اما این میزان امروز به 40 درصد رسیده است.

به گفته وی، در آغاز دولت یازدهم زیان انباشته پست جمهوری اسلامی، سه هزار و 500 میلیارد ریال با حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال بدهی بود اما اکنون همه زیان ها برطرف شده و پست با ایجاد 22 خدمت تازه و تجارت الکترونیک از نظر درآمدی 69درصد رشد داشته است.

واعظی اعلام کرد در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 6 پروژه برای این بخش در نظر گرفته شده است و دو پژوهشگاه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به تحقق این اهداف کمک می کنند.

وی درباره دستاوردهای پس از برجام گفت: ارتباط با دنیا بهبود یافته و در زمینه خرید، امتیازهای خوبی کسب شده است زیرا تلاش می کنیم محصول ها و شبکه بومی داشته باشیم.

واعظی از طراحی شبکه توانا متکی بر توان داخل خبر داد و افزود: با هدف حمایت از خط و زبان فارسی تاکنون دو جویشگر بومی طراحی و اجرا شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: راه اندازی شبکه ملی ارتباطات در دولت های گذشته به دلایل مختلف به تاخیر افتاد اما این دولت آن را در اولویت جدی خود قرار داده است؛ به گونه ای که در پایان سال 1394 زیرساخت های مربوط به وزارتخانه آماده شد و بیست و هفتم اردیبهشت امسال مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی ارتباطات در تهران راه اندازی شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین