تحولات
سوریه و تبعات آن، ابعاد گوناگونی از نظر تأثیرگذاری بر امنیت ملی ایران
دارد؛ اما یک بُعد آن که میتواند تأثیر فوری بگذارد، موضوع استقرار
دوفاکتوی احزاب کُردی سوریه در مناطق کردنشین و در غیاب حاکمیت حکومت
مرکزی، تشکیل نوعی حکومت محلی در این مناطق است که امیدواری سرابگونهاي
به سایر احزاب کُردی در سایر کشورها داده است. خطرات مستقیم و غیرمستقیم
این رؤیای سرابگونه بر امنیت ملی سایر کشورها از جمله ما، درخورتوجه
است. احزاب غیررسمی کُردی که در خارج از ایران و عمدتا در اقلیم کردستان
عراق زندگی میکنند، تصور کردهاند از قافله عقب افتادهاند و درحالیکه
احزاب کُردی در عراق و سوریه به حکومتهای محلی رسیدهاند، احزاب کُردی
ایرانی باید سریعا اقدامی کرده و جایی برای خود دستوپا کنند. مردم ایران
برای همه هموطنان خود و ازجمله هموطنان کُرد احترام و اهمیت فراوانی
قائل هستند؛ زیرا اصولا ایرانزمین از فرهنگها و قومیتهای گوناگونی تشکیل
شده؛ اما تاریخ، تمدن، زبان و مذهب مشترک، رمز موفقیت و وحدت ملی مردم ما
محسوب میشود. احزاب خارجنشین کُرد ایران، با مشاهده تحولات سوریه و عراق،
با عجله اعلام کردهاند به درخواست مردم کردستان وارد فضای جدید و
تلاشهای جدید شدهاند و از این به بعد روش دفاعی را در پیش خواهند
گرفت. درحالیکه مردم شریف کردستان نشان دادند پابهپای همه مردم ایران در
انتخابات ریاستجمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردهاند و سطح
مشارکت آنها اغلب از دیگر شهرهای بزرگ ایران بالاتر بوده است. این به این
معناست که مردم کُرد مانند بقیه مردم ایران اعتقاد به روشهای مسالمتآمیز و
دموکراتیک دارند و از راه اصلاحات اجتماعی سیاسی مایلاند به توسعه سیاسی و
مردمسالاری بپردازند و هیچ همگونیای با روشهای ادعاشده خشونتآمیز و
دیکتهشده از خارج ندارند. مردم ایران در تمام سطوح و لایههای اجتماعی
متشکل از همه قومیتها و مذاهب برای بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و
کسب مطالبات خود به روشهای دموکراتیک تلاش میکنند. بهراستی جمهوری
اسلامی ایران که به یاری مردم عراق و سوریه برای غلبه بر افراطیگری و
تروریسم کور داعش و مانند آن رفته و حفظ تمامیت ارضی این دو کشور را لازم
میداند، هیچ حرکت تحریکآمیز کُردی یا غیرکُردی را تحمل نکرده و
مقتدارانهتر از سال ١٣٥٨ از عهده چنین مأموریتی برمیآید؛ بنابراین این
استراتژی غلط احزاب خارجنشین کُردی ایران، جز به هدردادن فرصتها و به
عقبانداختن توسعه در این منطقه، نتیجه دیگری نخواهد داد. چنانچه به صحنه
اجتماعی ایران نگریسته شود، اقشار مختلف مردم با مشاهده سرنوشت مردم عراق،
سوریه، لیبی، تونس و مصر و نابسامانیهایی که در اثر گسترش افراطیگری و
مداخلات خارجی در این کشورها صورت گرفته، آنقدر حساس شدهاند که حاضر
نیستند از کوچکترین حرکتی که امنیت کشورشان را به خطر بیندازد و شاهد
ویرانیها و قتل و غارتها باشند، حمایت کنند؛ بنابراین وجه دوم استراتژی
غلط احزاب کُردی خارجنشین این است که همه مردم ایران یکپارچه در مقابل
چنین استراتژیای، مقاوم خواهند ایستاد و هر حرکتی در این راستا محکوم به
شکست خواهد بود. آیا آنچه در صحنه ترکیه درباره مسائل کُردی اتفاق میافتد،
به نفع مردم کُرد است؟ اینکه چرا مردم و احزاب کُردی در ترکیه از فاز
مبارزات دموکراتیک و مسالمتآمیز خارج شده و به حرکات نظامی روی آوردند و
تقصیر کیست، باید در جای دیگری بحث شود؛ ولی نتیجه آن جز آوارگی، ویرانی،
نفرت و کشتار اقوام مختلف ترکیه چیست؟ توصیه میشود دستگاههای مسئول در
کشور با صبر و بردباری تلاش کنند فرصتطلبی و استراتژی غلط احزاب خارجنشین
کُردی که با سفارش دولتهای خارجی تنظیم شده، برای مردم عزیز کردستان شرح
داده شود. همچنین حمایت خود را از تلاشهای دموکراتیک و قانونمند برای کسب
مطالبات و حقوق مشروع همه مردم ایران و ازجمله مردم شریف کردستان بیش از
گذشته در دستورکار قرار دهند.
از سوی دیگر نمایندگان محترم کردستان در مجلس به مطالبات مشروع مردم این منطقه توجه بیشتری کرده و دست در دست مردم به سیاستهای غلط و شکستخورده احزاب خارجنشین واکنش منفی نشان دهند؛ اما سومین سوی این ماجرا، احزاب کُردی خارجنشین هستند. آنها میتوانند به تأمل بنشینند که آنچه در سوریه و عراق از باب رفتار کُردها و استقرار موقت سیاسی آنان میگذرد، پایان داستان نیست و تنها ضعف موقتی حاکمیتهای سوریه و عراق اجازه چنین بیثباتیای را داده است؛ ولی در گذر از شرایط کنونی، مجددا چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق نسبت به حفظ تمامیت ارضی یکدیگر حساس هستند. فراموش نکنیم در سالهای دهه ٧٠ شمسی، به دلیل ضعف حکومت مرکزی عراق در اعمال حاکمیت در منطقه کردستان، سه کشور ایران، ترکیه و سوریه با تشکیل اجلاسی مشترک، تمامی تحولات تجزیهطلبی در عراق را زیر نظر گرفته و با سیاستهای بهموقع خود، خلأ حاکمیتی ناشی از درگیری صدام با نیروهای ائتلافی ناتو را پر کردند. در آن ایام عربستان هم با نگرانی شدید از جانب همه کشورهای عربی، با اجلاس مشترک سه کشور مزبور، همکاری و مشورت میکرد که امروز هم میتواند فصل مشترک همکاری ایران، ترکیه، سوریه، عراق و عربستان قرار گیرد. پیشنهاد نگارنده این است که وزارت امور خارجه نسبت به رفع اختلاف سلیقهها با ترکیه در مسائل منطقه گامهای ممکن را بردارد تا به همراه دو کشور سوریه و عراق، بتوانند سیاستهای خود را در حفظ تمامیت ارضی یکدیگر همداستان کرده و در مرحله بعد عربستان را نیز در مشورتهای خود وارد کنند.