|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
ده‌ها هزار نفر از مردم انگلیس پس از گذشت تنها هشت روز از برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن، روز شنبه بار دیگر به خیابان‌های لندن آمدند و علیه خروج کشورشان از اتحادیه اروپا تظاهرات کردند.
 ده‌ها هزار نفر از مردم انگلیس پس از گذشت تنها هشت روز از برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن، روز شنبه بار دیگر به خیابان‌های لندن آمدند و علیه خروج کشورشان از اتحادیه اروپا تظاهرات کردند.

این تظاهرات گسترده که از سوی فعالان مدنی برنامه‌ریزی‌شده و براساس گزارش‌های اولیه 50 هزار تن در آن حضور دارند، از پیش از ظهر روز شنبه ( به‌وقت محلی) از 'پارک لین ' در قلب لندن شروع و قرار است در میدان پارلمان خاتمه یاید.

'مارک توماس' یکی از متصدیان این تظاهرات، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت : 'ما به رأی مردم در همه‌پرسی 23 ژوئن در صورتی‌ که مبتنی بر اصول بازی بود، احترام می‌گذاشتیم اما اطلاعات غلط باعث این رأی شد و مردم از این مساله سرخورده شده‌اند.'

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، ضمن سردادن شعارهایی در حمایت از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا، شعارنوشته‌هایی در دست دارند که بر روی برخی از آنها نوشته‌شده است: 'ما هم همیشه اروپایی می‌مانیم' ، ' من اروپا را دوست دارم'.

برخی از شرکت‌کنندگان به نشان همبستگی با اتحادیه اروپا، ضمن در دست داشتن پرچم این اتحادیه صورتشان را با طرح این پرچم رنگ کرده اند.

این برای چندمین بار است که مردم انگلیس در مخالفت با برگزیت اقدام به برگزاری راهپیمایی و تجمع‌های اعتراضی می‌کنند.

هزاران تن از شهروندان انگلیسی شامگاه سه‌شنبه ، با برگزاری تجمع و راهپیمایی آرام در قلب لندن اعتراض خود را به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا به نمایش گذاشته بودند.

حضور گسترده و پرشور اقشار مردم خصوصاً جوانان از این تجمع‌ها، نشانگر آن است که حداقل بخشی از جامعه انگلیس حاضر به پذیرش برگزیت نیست .

بیکر یکی از شرکت‌کنندگان در این راه‌پیمایی می‌گوید: ما خواهان ترک اتحادیه اروپا نیستم و اگر حتی اگر بخواهید به تصمیم گرفته‌شده در همه‌پرسی احترام گذاشته شود که بایستی این کار صورت گیرد، بایستی همچنان چشم‌انداز ما اتحادیه اروپا باشد.

مردم انگلستان در همه پرسی روز پنجشنبه 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) با 51.9 درصد رای موافق در برابر 48.1 درصد رای مخالف به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.

اما در جریان این همه‌پرسی به‌رغم رأی قاطع انگلیسی‌ها به برگزیت، 59 درصد از مردم لندن به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه‌پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که از طرفداران ماندن کشورش در اتحادیه اروپا بود، به دنبال اعلام نتیجه همه پرسی از سمت خود استعفا داد.

وی در اولین نشست پارلمان بعد از همه پرسی روز 23 ژوئن گفت که برگزاری همه پرسی دومی در کار نیست و نخست وزیر بعدی ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را فعال خواهد کرد.

پس از گذشت هشت روز از برگزاری همه‌پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا و پیروزی شوک‌آور حامیان برگزیت، تاکنون بیش از 4میلیون انگلیسی با امضای توماری، خواستار برگزاری‌ مجدد این‌همه پرسی شده‌اند.

براساس آخرین آمار منتشرشده در تارنمای مجلس عوام انگلیس، تا ظهر شنبه 4 میلیون و 95 هزار نفر تومار درخواست همه‌پرسی مجدد، را امضاء کرده‌اند و این رقم همچنان در حال افزایش است.

براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین