|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۰۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن نوشت کاخ سفید به عنوان لابی ایران عمل می کند و در تلاش است تجارت با ایران را افزایش دهد، اقدامی که کنگره با دقت آن را زیر نظر دارد.
 پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن نوشت کاخ سفید به عنوان لابی ایران عمل می کند و در تلاش است تجارت با ایران را افزایش دهد، اقدامی که کنگره با دقت آن را زیر نظر دارد.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تفسیری به قلم آدام کردو افزود: مقامات دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاشی بین المللی را به منظور تشویق بازرگانان و دولت ها برای از سرگیری تعامل با ایران سازماندهی می کنند.

به گفته نمایندگان کنگره و منابع متعدد این اقدام دولت اوباما موجب شده است اتهاماتی از سوی اعضای مهم کنگره مطرح شود مبنی بر این که کاخ سفید به عنوان لابی جهانی جمهوری اسلامی عمل می کند.

گفته می شود تلاش های دولت اوباما در راستای تامین منافع ایران که حتی فراتر از تعهدات قید شده در توافق هسته ای تابستان گذشته است، گروه ویژه اقدام مالی را تحت فشار قرار داده است باوجود نقش تهران به عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان، تلاش های ضد تروریستی خود را که بر روابط اقتصادی تهران با دیگر کشور ها تاثیر می گذارد، کاهش دهد.

تصمیم گروه ویژه اقدام مالی با تلاش های چندجانبه علنی و غیر علنی مقامات ارشد آمریکایی به منظور ارتقای سطح تجارت جهانی با ایران همزمان شده است. تلاش های حمایتگرایانه از ایران که سکاندار آن وزارت امور خارجه آمریکاست، باعث ایجاد شکاف هایی در میان مقامات ارشد دولت اوباما شده که با این تلاش ها مخالفند.

در پی تصمیم هفته گذشته گروه ویژه اقدام مالی در زمینه کاهش اقداماتی که مانع تجارت سایر کشورها با ایران می شود، نمایندگان ارشد کنگره اکنون درگیر جدالی به منظور مقابله با تلاش های دولت اوباما در این زمینه شده اند.

حامیان دولت اوباما که به دستیابی به توافق هسته ای کمک کردند، از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی که یک کودتا به نفع ایران تلقی می شود، استقبال کرده اند. مخالفان توافق هسته ای در کنگره در گفتگو با واشنگتن فری بیکن استفاده دولت از توافق هسته ای به عنوان بهانه ای برای لابی به نفع ایران را اشتباه توصیف کردند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با فری بیکن مدعی شد این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که ایران همچنان کشور حامی تروریسم است. تا زمانی که در این زمینه تغییری ایجاد نشود، بازرگانان حق دارند درباره ورود دوباره به بازار ایران نگران باشند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در هفته های اخیر به صراحت درباره تلاش هایش در زمینه کمک به اقتصاد ایران خارج از توافق هسته ای سخن گفته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تصمیم اخیر گروه ویژه اقدام مالی بخشی از همین تلاش های کری بود.

سناتور تد کروز به فری بیکن گفت هدف هر سیاست مسئولانه ای در برابر ایران باید جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای باشد نه اینکه یک بسته محرک اقتصادی در اختیار این کشور قرار داده شود. اما متاسفانه دولت اوباما دستیابی به توافق - هر توافقی - را تنها هدف خود قرار داد و در نتیجه چنین واقعیت اساسی را نادیده گرفت.

گروه ویژه اقدام مالی از دیرباز ایران را مرکز اصلی تامین بودجه فعالیت های تروریستی معرفی و دولت ها را تشویق کرده بود تا به منظور مجازات این رفتار به اقدامات مقابله ای مبادرت کنند. اکنون زمان بندی تغییر موضع گیری اش با تلاش های دولت اوباما به منظور کمک به تجار آمریکایی مانند شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای انعقاد قرارداد چند میلیارد دلاری با ایران همزمان شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین