|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
آیت الله مکارم همچنین دومین تاکید آیه 12 سوره حجرات را لزوم پرهیز از تجسس در زندگی افراد عنوان کردند و افزود: تجسس سبب می‌شود که انسان سوءظن پیدا کند و موجب تفرقه میان صفوف مسلمین شود.
یکی از مراجع تقلید افرادی را که به نظام علاقمند نیستند به وحدت دعوت کرد و گفت: اگر کسی علاقه به نظام ندارد، علاقه به کشور که دارد؛ برای حفظ امنیت و اعتبار کشور راهی جز اتحاد وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در بیست و سومین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه اخلاق در چهار بخش «نسبت به خدا»، «خلق خدا»، «خویشتن» و «طبیعت و جهان آفرینش» تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: نزدیک‌ترین رابطه بین دو انسان رابطه عاطفی برادری است و از نظر اسلام همه مسلمانان برادر و خواهر یکدیگر هستند.

وی افزود: قرآن مجید نزدیک ترین رابطه عاطفی را در میان همه مسلمانان دنیا، از گذشته تا آینده و از هر نژاد، زبان و ملیت برقرار کرده است و به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد این رابطه متزلزل شود و از آسیب‌های ممکن ممانعت کرده است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 12 سوره حجرات گفت: قرآن در این آیه می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است، و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید، و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید، تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است».

سوءظن سبب تفرقه و بدبینی است

وی نخستین تاکید آیه 12 سوره حجرات را پرهیز از سوء ظن عنوان کرد و گفت: بدبینی و سوءظن از عوامل تفرقه است که اسلام بر لزوم پرهیز از آن تاکید کرده و می‌گوید حتی اگر برادرت کاری انجام داد، حمل بر صحت کنید.

گفتار و کردار دیگران را حمل بر خوبی کنیم

مکارم شیرازی افزود: اسلام می‌گوید اگر برادر دینی را همراه با خانمی مشاهده کردی، نباید دچار سوءظن شد و این احتمال را بدهید که خواهر یا همسر وی است؛ همچنین اگر برادر دینی در مجلسی شرکت کرد که حتی مشکلاتی دارد، این احتمال را مطرح کنید که برای نهی از منکر رفته است؛ در برخی روایات اشاره شده انسان باید تا می‌تواند گفتار و کردار دیگران را تا هفتاد محمل، حمل بر خوبی کند. سوءظن از جمله گناهانی است که سبب تفرقه می‌شود و باید از آن ممانعت کرد.

حکم عمومی اسلام پرهیز از تجسس در زندگی افراد است

وی همچنین دومین تاکید آیه 12 سوره حجرات را لزوم پرهیز از تجسس در زندگی افراد عنوان کردند و افزود: تجسس سبب می‌شود که انسان سوءظن پیدا کند و موجب تفرقه میان صفوف مسلمین شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه انسان نباید عیوب پنهانی دیگران را آشکار کند، ابراز کرد: حکم عمومی اسلام و قرآن عدم تجسس درباره زندگی دیگران است؛ اینکه اشخاصی برای حفظ نظام اسلامی و کشور ناچار هستند درباره بعضی افراد تجسس کنند که مبادا فاسد، مفسد و جاسوس باشند، استثنا است.

حضور در مجلس غیبت حرام است

مکارم شیرازی سومین تاکید آیه 12 سوره حجرات را پرهیز از غیبت برشمرد و گفت: حقیقت غیبت این است که کسی کار خلافی در پنهان انجام دهد و فرد دیگری آن گناه را در میان دیگران بازگو کند و سبب بی آبرویی، قطع رابطه و اختلاف در جمعیت مسلمین شود.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در توجیه غیبت خود مدعی می‌شوند که به بیان صفات فرد غیبت شونده پرداخته اند، ادامه داد: اگر صفت آن فرد نباشد که تهمت زده اند و گناه بسیار سنگین تری از غیبت مرتکب شده اند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه حضور در مجلس غیبت حرام است، افزود: غیبت کردن برای گوینده و شنونده حرام است چرا که سبب بدبینی می‌شود؛ چرا ما باید عیب پنهانی کسی را فاش کنیم و موجب از بین رفتن اعتماد شویم؟

راه حفظ مملکت وحدت است

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه «اتحاد» از نظر اسلام بسیار مهم است، تصریح کرد: امروز در شرایطی که دشمنان چنگال خود را برای انقلاب نشان داده اند و در داخل ممکن است عواملی نیز داشته باشند، جز با اتحاد و وحدت نمی‌توان مملکت را حفظ کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین افرادی را که به نظام علاقه مند نیستند به وحدت دعوت کرد و افزود: اگر کسی علاقه به نظام ندارد، علاقه به کشور که دارد؛ برای حفظ امنیت و اعتبار کشور راهی جز اتحاد وجود ندارد.

اختلاف افکنان بی‌عقل هستند

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه قرآن تعابیر عجیبی درباره اختلاف افکنان دارد، گفت: قرآن در یکی از تعابیر خود می‌فرماید اختلاف افکنان عقل درستی ندارند.

این مرجع تقلید به آیه 14 سوره حشر «لا یُقاتِلُونَکُمْ جَمیعاً إِلاَّ فی‏ قُریً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَیْنَهُمْ شَدیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ» اشاره کرد و افزود: قرآن در این آیه درباره جمعی از یهودیان مدینه می‌گوید «آنها را متّحد می‌پنداری، در حالی که دل‌‌هایشان پراکنده است این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمی‌کنند»؛ این آیه تاکید می‌کند کسانی که با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند، بی عقل هستند چرا که عقل می‌گوید در مقابل دشمن باید متحد باشید.

وی همچنین با اشاره به آیه 32 سوره روم «مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ»، اظهار کرد: قرآن در این آیه اختلاف را شبیه شرک می‌داند و می‌فرماید «اقدام کسانی که دین خود را از یکدیگر جدا کردند و مذاهب را در مقابل یکدیگر قرار دادند و تبدیل به گروه‌های پراکنده شدند، و (عجب اینکه) هر گروهی به آنچه نزد آنهاست (دلبسته) و خوشحال هستند».

جناح‌پرستی سبب اختلاف می‌شود

مکارم شیرازی افزود: اگر من جناح خودم و دیگری جناح خودش را پرستش کند، سبب اختلاف می‌شود.

این مرجع تقلید همچنین به آیه 159 سوره انعام «إِنَّ الَّذینَ فَرَّقُوا دینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَفْعَلُونَ» اشاره کرد و گفت: قرآن خطاب به پیامبر می‌فرماید «کسانی که آیین خود را پراکنده ساختند ، و به دسته‌های گوناگون ( و مذاهب مختلف ) تقسیم شدند ، تو هیچ گونه رابطه ای با آنها نداری! سر و کار آنها تنها با خداست سپس خدا آنها را از آنچه انجام می‌دادند، با خبر می‌کند».

مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه بدون تردید پیامبر اکرم(ع) به عنوان پیشوای مسلمین از اختلاف افکنان بیگانه است، افزود: امروز کسانی که در سوریه، عراق و یمن به کشتار مسلمین می‌پردازند، بیگانه کامل از اسلام و پیامبر(ص) هستند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در راستای وحدت مسلمین روز به روز کوشش بیشتری کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین