|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۰۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
یکی از افرادی که خود را در معرض چنین خطرهایی می‌دید، رهبر کاریزماتیک کوبا، فیدل کاسترو بود. او که به خطابه‌های طولانی و ظاهری انقلابی شهرت دارد بارها اعلام کرده که آمریکایی‌ها قصد ترور او از روش‌های مختلف را داشته‌اند.
درگذشت علی دادمان فرزند وزیر راه‌وترابری دولت اصلاحات با این خبر همراه شد که او در یک سفر خارجی مورد طعمه مخالفان ایران قرار گرفته و ترور بیولوژیکی شده است. این خبر اولین بار توسط برخی سایت‌های خبری تندرو منتشر شد. قبل‌تر هم از این واژه برای مرگ فرج‌الله سلحشور استفاده کرده بودند. بعدتر نیز علیرضا طالب‌زاده مستندساز ایران خبر داد که توسط مخالفان ایران ترور بیولوژیکی شده است. طالب‌زاده دیروز در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. اکنون نیز بیژن نوباوه خبر داده که در دوره‌ای که در آمریکا زندگی می‌کرده دچار این حمله شده است. اما ترور بیولوژیکی چیست؟ چند روز پیش اولین‌بار سیدنظام‌الدین موسوی مدیر خبرگزاری فارس در یادداشتی که به مناسبت درگذشت علی دادمان نوشته بود اعلام کرد بدون تردید فرزند وزیر اسبق، در اثر ترور بیولوژیکی کشته شده است. او زمان مسمومیت احتمالی علی را زمان سفر خارج از کشور اعلام کرد و نوشت بلافاصله بعد از بازگشت از سفر بود که علائم بیماری خود را نمایان کرد و علی را از ما گرفت. البته یکی از دکترهایی که دادمان در بیمارستان آنها بستری بود، گفت: «علی دادمان بیمار بخش ما بود و ماه‌ها قبل با تشخیص سرطان کلیه جراحی شده بود. از یک ماه قبل با شکم حاد مراجعه کرد و در اتاق عمل پس از باز کردن شکم متوجه متاستاز متعدد سراسر شکم شدند که کار درمانی نمی‌شد انجام داد. در هفته‌های اخیر به دلیل درد شدید با دریپ مورفین مراقبت می‌شد.» با این حال موضوع ترور بیولوژیکی همچنان موضوع مورد بحث بود.

  ادعاهای مختلف درباره ترور بیولوژیکی
بیژن نوباوه نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد ترورهای زیستی یا بیولوژیکی در مصاحبه‌ای با «نامه‌نیوز» گفته بود که با وجود آنکه قصد ندارد در این رابطه موضوع را باز کند اما در سم‌شناسی‌های صورت گرفته دو نوع سم آمریکایی در بدن او شناسایی شده است. نوباوه استفاده از نوعی سم باغبانی مرسوم در زمان جنگ جهانی دوم را یکی از دو نوع سم کشف‌شده عنوان کرد. نوباوه در ادامه توضیح داده است که این موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری کرده و درنهایت پزشکان ایرانی این موضوع را تایید کرده‌اند که او مورد سوء‌قصد بیولوژیکی قرار گرفته است. نماینده سابق مجلس، روند استفاده از این روش ترور را رو به افزایش خوانده و می‌گوید تاکنون روحانیونی بوده‌اند که در بازگشت از سفر آمریکا به بیماری مبتلا شده و سپس فوت کرده‌اند و پرونده آنها در دستگاه‌های قضایی موجود است.

ادعای نوباوه در این‌باره تنها مورد سوءقصد به ایرانی‌ها نیست. فرج‌الله سلحشور که در پی ابتلا به سرطان درگذشت نیز یکی از مواردی بود که گفته می‌شد از سوی سازمان‌های امنیتی اطلاعاتی بیگانگان کشته شده است؛ مساله‌ای که ابراهیم جباری از فرماندهان سپاه پاسداران در مراسم ترحیم او به‌طور رسمی مطرح کرد. جمال شورجه کارگردان و همکار سلحشور در این‌باره می‌گوید: «از قوم بنی‌اسرائیل هر چیزی برمی‌آید، از سحر و جادو گرفته تا ترور بیولوژیکی.»

نادر طالب‌زاده نیز که اخیرا خبر بیماری خود را منتشر کرده است در مصاحبه با برخی رسانه‌ها ادعا کرد که مورد سوء‌قصد قرار گرفته است. او در این مسیر تنها نیست و به گفته «تسنیم»، علی کرمی عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات بیولوژیکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله این ادعا را تایید کرده است. کرمی در گفت‌وگو با «تسنیم» به ماجرای گم شدن چمدان‌های طالب‌زاده اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایشان در نجف چمدان‌های خود را گم و چند روز بعد در کربلا آنها را دریافت کرد. اگر اطلاع داشتند نباید از لباس‌های داخل چمدان استفاده می‌کردند. چمدان‌ها آلوده بودند.» کرمی در ادامه می‌گوید که همزمان با دریافت چمدان علایم بیماری نمایان شد.

  نمونه‌های جهانی

آیا آنچه آنها می‌گویند درست است؟ تاریخ نشان می‌دهد که تلاش برای آلوده کردن شهرها در پی محاصره آنها یکی از روش‌های مرسوم در دوران روم باستان بود. شهرهای طاعون‌زده‌ای که به سادگی در هم می‌شکستند و بعد از فتح نیز برای پاکسازی به آتش کشیده می‌شدند. اما این روند در قرن بیستم وارد فضای تازه‌ای شد. آلمانی‌ها در جریان جنگ جهانی اول تلاش می‌کردند تا آمریکا، روسیه و فرانسه را آماج حملات میکروبی و بیولوژیکی خود قرار دهند.

در قرن بیست و یکم، بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ارسال نامه‌های حامل ویروس عفونی سیاه‌زخم و دیگر میکروب‌های انتقال بیماری رواج پیدا کرد. مجموعه حراستی و امنیتی کاخ سفید، پنتاگون و دیگر نهادهای امنیتی و حکومتی در آمریکا بارها به خاطر چنین تهدیدهایی به حالت قرنطینه درآمدند. این حملات در سه دسته باکتریایی، ویروسی و استفاده از سموم، طبقه‌‌بندی می‌شوند.

 سابقه استفاده از حملات بیولوژیکی در جهان برای حذف فیزیکی رهبران و چهره‌های سیاسی نیز وجود دارد. حداقل ادعای چنین سوءقصدهایی همواره در فضای رسانه‌ای دنیا مطرح بوده است. یکی از افرادی که خود را در معرض چنین خطرهایی می‌دید، رهبر کاریزماتیک کوبا، فیدل کاسترو بود. او که به خطابه‌های طولانی و ظاهری انقلابی شهرت دارد بارها اعلام کرده که آمریکایی‌ها قصد ترور او از روش‌های مختلف را داشته‌اند. چنین ادعایی در آمریکای لاتین بعدها نیز مطرح شد. هوگو چاوز رئیس‌جمهوری ونزوئلا که در اثر ابتلا به سرطان درگذشت نیز قربانی چنین ترورهایی معرفی شد.

اما در میان چهره‌های جهانی شاید مورد یاسر عرفات رئیس حکومت خودگردان فلسطین بیش از دیگران مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته باشد. گفته می‌شود که ابو عمار، در اثر مسمومیت از سوی اسرائیل کشته شد. در تحقیقات صورت‌گرفته از سوی پزشکان فلسطینی و نبش قبر او چند سال بعد از تدفین، بقایای پلونیوم، عامل مسمومیت دیده شده بود و هیات پزشکی اروپایی نیز این مساله را تایید کرد اما صحت ماجرای ترور همچنان در پرده ابهام قرار دارد.

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین