|
|
امروز: شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
زهرا نعمتی پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک:
کد خبر: ۱۰۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
قطعا مسئولیت من بسیار سخت‌تر از گذشته است و قابل مقایسه نیست. بچه‌های تیم‌ملی زحمات زیادی کشیدند اما آن‌طور که باید نتیجه نگرفتند.
زهرا نعمتی تنها نماینده تیر وکمان ایران در المپیک ریو است. او نخستین بانوی معلول دنیا لقب می‌گیرد که در بازی‌های المپیک حضور پیدا خواهد کرد. نعمتی که به‌عنوان پرچم‌دار کاروان ورزشی در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ معرفی شده، این مسأله را افتخاری بزرگ برای خودش می‌داند. او حضور پرتعداد بانوان ایرانی در المپیک را یک مسأله مهم تلقی می‌کند و امیدوار است بانوان بتوانند در این رقابت‌ها چند مدال کسب کنند. نعمتی که در چند تورنمنت حضور پیدا کرده، اعتقاد دارد این مسأله او را از تمرینات دور کرده است. او اما به کسب موفقیت در المپیک امیدوار است. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با زهرا نعمتی در ادامه می‌خوانید:

 شرایط تمرینی و روحی پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران در المپیک چطور است؟

شرایط من به گونه‌ای که باید باشد نیست؛ زیرا اکنون در شرایط مسابقه هستم و همین موضوع باعث شده که از شرایط تمرینی به دور باشم. این موضوع کار من را سخت‌تر می‌کند. با همه این تفاسیر سعی‌ خودم را انجام می‌دهم تا بهترین عملکرد را داشته باشم و در این راه کوتاهی از من سر نخواهد زد.

 شما به‌عنوان یک ورزشکار معلول در رقابت با افراد سالم به المپیک رسیدید. این اتفاق بزرگ چطور رقم خورد؟

قطعا آرزوی هر ورزشکاری است که موفق شود و به جایگاهی که مد نظرش است برسد. این‌که پرچم‌دار کاروان هستم یک افتخار بزرگ برای من محسوب می‌شود. من نخستین بانوی معلولی هستم که پرچم‌دار کاروان یک کشور خواهم بود و همین که پرچم ایران بر دستانم است، یک دنیا برایم ارزش دارد. توجه داشته باشید من به‌عنوان یک پار المپیکی توانسته‌ام پرچم ورزش بانوان را در جمع افراد سالم بالا ببرم. البته این روزها شاهد پیشرفت روز افزون پارالمپیک در ایران هستیم که این نکته جالب توجه است. خوشبختانه ورزش تیرو کمان در ایران پیشرفت زیادی کرده و امیدوارم این رویه ادامه دار باشد. امیدوارم پرچم‌داری من باعث بالا رفتن امید و انگیزه ورزشکاران دیگر هم بشود. به‌هرحال همه اینها دست به دست هم داده است که افتخار بزرگی برای ورزش کشورمان به‌دست‌آید و خارجی‌ها نیز به قدرت ورزشکاران ایرانی ایمان پیدا کنند.

  خسروی وفا، رئیس فدراسیون جانبازان چندی پیش اعلام کرد که زهرا نعمتی نمونه واقعی یک تغییر بزرگ و خودباوری تمام است و شما را به‌عنوان یک افتخار ملی لقب داد. نظرتان دراین‌باره چیست؟

تمام مسئولان به من لطف داشته‌اند.‌ درصد زیادی از موفقیت من بابت حمایت‌های دوستان در مراحل مختلف بوده است و این موضوع را به فال نیک می‌گیرم. اگر این موضوعات شکل نمی‌گرفت، قطعا زهرا نعمتی هم نمی‌توانست به جایگاهی که اکنون دارد، برسد. در این راه فدراسیون تیروکمان توجه ویژه‌ای نسبت به من داشت که مایه مباهات فراوان برای من است. این افتخار فقط متعلق به من نیست؛ بلکه به تمام بانوان ایران تعلق دارد و به‌خصوص به ورزش ایران ربط پیدا می‌کند.

 اخیرا با تیم‌ملی تیروکمان راهی مسابقات ترکیه شدید اما متاسفانه ورزشکار دیگری نتوانست سهمیه کسب کند. این‌که زهرا نعمتی در این مسابقات تنها نماینده ایران است، کار شما را سخت نمی‌کند؟

قطعا مسئولیت من بسیار سخت‌تر از گذشته است و قابل مقایسه نیست. بچه‌های تیم‌ملی زحمات زیادی کشیدند اما آن‌طور که باید نتیجه نگرفتند. با این‌که دوستان، مرا در این راه تنها گذاشتند و باری سنگین روی دوشم قرار دادند اما به آینده امیدوارم. من هیچ‌گاه ناامید نمی‌شوم. فشارهای زیادی به من وارد شده است اما با توکل به خدا جلو می‌روم.

 با توجه به رکوردهایی که کسب کردید، فکر می‌کنید در المپیک بتوانید به مدال دست پیدا کنید؟

به هیچ‌وجه ناامید نیستم اما ورزش تیرو کمان رشته‌ای است که در آن پیش‌بینی کردن بی‌معنی است. حتی اگر رکوردهای فوق‌العاده‌ای هم داشته باشید، همه‌چیز به روز مسابقه و شرایط روحی روانی افراد بستگی دارد.

 شما پرچم‌دار کاروان ایران هستید؛ به روز افتتاحیه و رژه فکر کرده‌اید؟

پرچم‌داری کاروان ایران آرزویی بوده که من در تمام عمر به دنبال آن بوده‌ام. اکنون یکی از بزرگترین آرزوهای دوران زندگی من به وقوع پیوسته است. با این حال هیچ برنامه خاصی ندارم. برنامه اصلی من، تمرکز روی مسابقات خود در المپیک است تا نتیجه لازم را کسب کنم. پرچم داری برای من یک انگیزه مضاعف در این بازی‌ها است.

 پرچم‌داری شما به‌عنوان یک بانوی ایرانی چقدر می‌تواند مورد توجه جهان قرار گیرد؟

به این موضوع فکر نکرده‌ام؛ مهم این است که همه در این مسابقات موفق باشیم.

 حضور بانوان در این دوره از المپیک افزایش یافته و رکوردشکنی‌هایی نیز صورت گرفته است. این موضوع را چطور می‌بینید؟

من اعتقاد دارم که در چند‌ سال اخیر نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان شکل گرفته است. به‌خصوص خانم شهریان که در وزارت ورزش توانستند این محیط را فراهم کنند تا بسیاری از بانوان ما به راحتی ورزش کنند و افتخار آفرین باشند. انتخاب‌های خوبی از سوی وزارتخانه برای ورزش بانوان شکل گرفت. رشد خوبی از بانوان را شاهد بودیم و با روند و پیشرفتی که بانوان از خود نشان داده‌اند، قطعا در المپیک هم شاهد کسب مدال از سوی بانوان خواهیم بود.

منبع:شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین