|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
این حمله را در واقع می‌توان یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی چند سال اخیر در یکی از حساس‌ترین نقاط ترکیه دانست که علاوه بر ایجاد هزینه‌های انسانی، ضربه سختی به امنیت این کشور وارد کرده است.
 یک تحلیلگر مسائل ترکیه انفجارهای متوالی در ترکیه را بی ارتباط با مواضع اخیر رئیس‌جمهوری این کشور نسبت به گروه داعش و مبارزه با آن دانست و تاکید کرد که تنها راه خروج از بحران کنونی، چه در ترکیه و چه در منطقه مبارزه با گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی با حضور همه طرف‌های بین‌المللی است.

شب گذشته (سه‌شنبه) وقوع چند حمله تروریستی در ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول از سوی عاملان انتحاری باعث شد تا نگاه‌های جهانی بار دیگر متوجه ترکیه شود؛ کشوری که چندی است با حملات تروریستی طراحی‌شده از سوی عناصر داعش دست و پنجه نرم می‌کند.

این حمله را در واقع می‌توان یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی چند سال اخیر در یکی از حساس‌ترین نقاط ترکیه دانست که علاوه بر ایجاد هزینه‌های انسانی، ضربه سختی به امنیت این کشور وارد کرده است.

صادق ملکی تحلیلگر مسائل ترکیه در پاسخ درباره چرایی وقوع این حادثه گفت: «به نظر می‌رسد که موج حملات تروریستی و انفجارهای اخیر در ترکیه که شب گذشته (سه‌شنبه) شاهد آخرین نمونه آن در فرودگاه استانبول بودیم ارتباط مستقیمی با عملکرد و سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه دارد.»

وی افزود: «ترکیه اکنون به هدفی برای حملات داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و در این اوضاع، موضع‌گیری‌های بعضا تحریک‌کننده مسئولان ترک ازجمله اردوغان، اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند.»

به گفته این تحلیلگر مسائل ترکیه، «اتخاذ سیاست‌های تهاجمی از سوی ترکیه نسبت به مسائل منطقه، باعث شده است تا مسائل منطقه در ارتباط با ترکیه، از ماهیت سیاسی به یک ماهیت امنیتی تغییر پیدا کند. قطعا در چنین فضایی، آسیب‌پذیری امنیتی، اولین پیامد این وضعیت است.»

 حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول در حالی رخ داده است که پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آشکارا از توافق خود با آمریکا برای مقابله با گروه داعش خبر داده بود. با ورود ترکیه به ائتلاف مبارزه علیه داعش به رهبری آمریکا بود که روز به روز بیشتر صدای انفجار در شهرهای مختلف ترکیه از جمله آنکارا و استانبول، شنیده می‌شد.

ملکی در ادامه درباره مواضع اخیر اردوغان نسبت به داعش و احتمال ارتباط آن با حوادث اخیر گفت: «رجب طیب اردوغان به تازگی خواستار مشارکت کشورهای جهان برای مبارزه با داعش شد و این در حالی است که این کشور خود از جمله حامیان داعش به‌شمار می‌رفت.»

این تحلیلگر مسائل ترکیه تاکید کرد که تنها راه خروج از بحران کنونی، چه در ترکیه و چه در منطقه مبارزه با گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی آن هم به صورت مشارکت جمعی و با حضور همه طرف‌های بین‌المللی است.
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین