|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
وی در خاتمه در رابطه با علت همه پرسی ترکیه برای حضور یا عدم حضورش در اتحادیه اروپا گفت: ترکیه در اتحادیه اروپا عضو نیست ولی این همه پرسی نمیتواند بی دلیل باشد.
کارشناس روابط بین الملل گفت: برگزاری همه پرسی در ترکیه می‌تواند تفکری سیاسی پشت خود داشته باشد که با جو روانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ترسیدن از سقوط قدرت، اتحادیه بخواهد به طور جدی به پذیرش ترکیه فکر کند.

 مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل درباره جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا باعث بروز بحران برای این اتحادیه شد و به بیان دیگر واقعه ای در مسیر تحرک اتحادیه اروپا اتفاق افتاد و سبب شگفتی تمامی کشورها شد. این واقعه در کشمکش بین مدرنیسم قدیم و جدید و در نوعی واگرایی و همگرایی به عنوان دو کنش متضاد در انگلستان بود که در نهایت باعث جدایی بریتانیا شد.

مطهرنیا ادامه داد: این جدایی در ظاهر انگلستان را از صحنه بین الملی مستقل کرد ولی در پشت این ظاهر استقلال، قدرت وی را در مقابل اتحادیه و امریکا تضعیف خواهد کرد. اگرچه به ظاهر کسانی خواستار جدایی انگلستان از اروپا بودند، اما در عمل تنها موجب تضعیف قدرت انگلیس به عنوان یک متحد رقیب در مقابل واشنگتن شد. انگلیس پس از جنگ جهانی دوم و دکترین ترومن به عنوان یک ابر قدرت در مقابل ایالات متحده بود و اکنون آرام صحنه قدرت را ترک و به انزوای خود می رود.

وی در خصوص عدم رضایت اسکاتلند و ایرلند برای جدایی از اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: این دو کشور در سابقه تاریخی خود انگلیسی محسوب می‌شوند، ولی سالها تلاش کردند تا بتوانند از انگلیس جدا و مستقل شوند. امروز با جدایی از سازوکار انگلیس از اتحادیه اروپا ایرلند و اسکاتلند با پیوستن مجدد خود به اتحادیه می‌توانند شخصیت مستقل سیاسی و اقتصادی خود را در عرصه بین المللی به دست بیاورند، این در حالی است که سالها از نظر روانی، سیاسی و سلطه انگلیس بر آنها موجب اعتراض  این کشورها شده بود.

مطهرنیا در خصوص چگونگی رابطه ایران پس از حضور انگلیس در اتحادیه اروپا گفت: ایران امروز کمتر از گذشته می‌تواند به انگلیس به عنوان رقیب در عرصه قدرت نگاه کند. لندن هرگز قدرت سابق خود را نخواهد داشت و با تضعیف اتحادیه اروپا، زمینه های تقابل بین اعضای اتحادیه وایالات متحده بیشتر از قبل خواهد شد و نقش انگلیس در این تقابل بسیار کم رنگ خواهد بود. باید توجه کنیم که رابطه ایران با انگلیس نسبت به سایر کشورها  پس از انقلاب از بهترین روابط بوده است. چه بسا نزدیک یکسال پس از تسخیر سفارت انگلسیس توسط مردم، رهبر انقلاب این عمل را ناپسند دانست و محکوم کرد.

وی در گفت و گو با برنا با بیان اینکه "پس از برجام رابطه ایران وانگلیس بهبود خواهد یافت" تصریح کرد: باید توجه کرد انگلیس از امریکا جدا شده است. حتی اگر اوباما در مقابل کاخ سفید اعلام کند "هیچ تقابلی در بین واشنگتن و لندن پیش نخواهد آمد" ما باید تعارف سیاسی را از اعلام حمایت تشخیص دهیم. درهرحال باید توجه کنیم که نوع ارتباط ایران با انگلیس جهت گیری خاص خود را دارد و باید ادامه آن با حسن رفتار باشد.

وی در خاتمه در رابطه با علت همه پرسی ترکیه برای حضور یا عدم  حضورش در اتحادیه اروپا گفت:  ترکیه در اتحادیه اروپا عضو نیست ولی این همه پرسی نمیتواند بی دلیل باشد. تمایل ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا ریشه تاریخی دارد.نزدیک چند دهه است که ترکیه درخواست عضویت دراتحادیه را تکرار میکند، بدون آنکه جواب مثبتی از سمت اتحادیه دریافت شود. اکنون برگزاری همه پرسی میتواند تفکری سیاسی پشت خود داشته باشد که با جو روانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ترسیدن اتحادیه از سقوط قدرتش بخواهد به طور جدی به پذیرش ترکیه فکر کند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین