|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
امروز پنجشنبه سوم تیر 1395 هجری خورشیدی، هفدهم رمضان 1437 هجری قمری و بیست و سوم ژوئن 2016 میلادی است. 29 سال پیش در چنین روزی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات کوچک نصر 5 را با رمز «یا زهرا (س)» در شهرستان سردشت آغاز کرد.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:


3 تیر 1384
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم در کشور برگزار شد. در نتیجه این انتخابات محمود احمدی نژاد برای چهار سال ریاست جمهوری ایران را بر عهده گرفت.

3 تیر 1383
عباس جلالی سوسن آبادی نگارگر و مینیاتوریست برجسته ایرانی در 70 سالگی چشم از جهان فرو بست.

3 تیر 1374
سید مصلح الدین مهدوی اصفهانی دانشمند و نویسنده معاصر در 79 سالگی رخ در نقاب خاک کشید. وی در طول زندگی ارزشمند خویش اثرهای ماندگاری همچون زندگی‏نامه علامه مجلسی، بیان المفاخر و دانشمندان و بزرگان اصفهان را از خود بر جای گذاشت.

3 تیر 1366
عملیات کوچک نصر5 در منطقه جنوب غربی شهرستان سردشت با رمز یا زهرا(س) آغاز شد. هدف از این عملیات که با مسوولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انجام رسید، پاسخ‏گویی به شرارت‏های عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق کردنشین در عراق، تصرف و تامین بخشی از ارتفاعات مسلط منطقه در جنوب غربی شهرستان سردشت در استان کردستان بود.

3 تیر 1353
مناسبات سیاسی میان دو کشور ایران و غنا آغاز شد.

3 تیر 1305
سربازان پادگان مراوه تپه در ترکمن صحرا به رهبری سالار جنگ علیه رضاخان قیام کردند. این قیام اما پس از گذشت سه هفته به وسیله رضاخان سرکوب شد.

3 تیر 1303
محمدحسین آیرم رییس تیپ مستقل شمال به وزارت جنگ اعلام کرد که او نیز می بایست در صورت انعقاد قرارداد در حوزه شیلات، از این فرایند آگاه شود.

3 تیر 1302
روزنامه ایران در شماره امروز خود از کمبود نان در تهران خبر داد.

3 تیر 1299
وثوق الدوله که پیمان 1919 به وسیله وی منعقد شده بود، از رییس الوزرایی استعفا کرد. او دو دوره نخست وزیر ایران بوده است.

3 تیر 1299
شیخ محمد خیابانی که از مجاهدان عصر مشروطه به شمار می رفت، موفق شد با قیام خود خانواده سلطنتی را از تبریز اخراج کند. در همین روز عین الدوله والی شهر نیز از تبریز گریخت.

3 تیر 1287
محمدعلی شاه قاجار پس از به توپ بستن مجلس دستور حکومت نظامی را در تهران صادر کرد.

3 تیر 1287
میرزا جهانگیرخان شیرازی مدیر روزنامه صور اسرافیل و از مبارزان مشروطه در جریان به توپ بستن مجلس شورای ملی، به وسیله نیروهای قزاق به قتل رسید. وی پس از آن که قزاق ها مجلس را اشغال کردند با به همراه گروهی از یارانش به دستور محمدعلی شاه قاجار دستگیر شده بود.

3 تیر 1287
ملک‏المتکلمین خطیب و روشنفکر مشروطه ‏خواه به دستور محمد علی شاه قاجار به قتل رسید.

3 تیر 1286
صدها تن از روحانیان و طلبه های علوم دینی به منظور رد مشروطه منهای مشروعه به رهبری آیت الله شیخ فضل الله نوری در حرم حضرت عبدالعظیم تحصن کردند. آنان انقلاب مشروطه بدون مشروعه را خلاف اسلام می دانستند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین