|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
بان کی مون با اعتراف های خود شاید نتواند ائتلاف سعودی را دوباره به فهرست سیاه سازمان ملل برگرداند اما اقدام او پیام چالش برانگیزی برای آل سعود و حامیان بین المللی آن دارد.
درج نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل متحد به دلیل کشتار کودکان یمنی و سپس خارج شدن نام این ائتلاف از فهرست، یک رسوائی بزرگ بود تا جائی که « بان کی مون » دبیرکل سازمان ملل ترجیح داد در ماه های پایانی فعالیت خود به برخی فشارها و تهدیدها اعتراف کند.

 بان کی مون با اعتراف های خود شاید نتواند ائتلاف سعودی را دوباره به فهرست سیاه سازمان ملل برگرداند اما اقدام او پیام چالش برانگیزی برای آل سعود و حامیان بین المللی آن دارد.

ریاض برای توجیه اعمال فشارهایش بردبیرکل سازمان متحد گفت که واشنگتن هم برای جلوگیری از درج نام رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه جنایت علیه کودکان فلسطینی به سازمان ملل فشارهای زیادی وارد کرده است.

در همین رابطه « حسن جونی » استاد روابط بین الملل دانشگاه ملی لبنان در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر تاکید کرد که آمریکا نقش مهمی در حذف نام ائتلاف سعودی و اسرائیل از فهرست های سیاه سازمان ملل دارد.

جونی خاطرنشان کرد:با وجود درخواست های متعدد بین المللی برای درج نام اسرائیل در فهرست سیاه، «جفری فلتمن» معاون آمریکائی دبیرکل سازمان ملل، فشارهای زیادی بر این سازمان برای همراهی با آمریکا و متحدانش وارد می کند و به همین دلیل همیشه درخواست های از سازمان ملل در این زمینه نادیده گرفته می شود.

وی تصریح کرد: قدرت های سیاسی غربی نمی توانند جلوی اسرائیل بایستند اما می توانند علیه سعودی موضع بگیرند وبه همین دلیل عقب نشینی سازمان ملل از موضع خود و حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه بر خلاف انتظارها بود.

اما اعتراف های بان کی مون در خصوص فشارهای مالی سعود، این عقب نشینی را توجیه می کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل تسلیم قدرت های سیاسی به ویژه غربی و آمریکائی است که بر بخش های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و علمی آن سیطره دارند.

السفیر به نقل از «ندیم حوری » مدیر دفتر موسسه دیده بان حقوق بشر در بیروت هم نوشت که این موسسه به همراه دهها سازمان مردم نهاد خواستار درج نام رژیم اسرائیل در«فهرست ننگین» شدند و در تاریخ 27 آوریل 2014 این درخواست مکتوب خود را برای سازمان ملل ارسال کردند.

در این درخواست نسبت به نادیده گرفته شدن جنایات خطرناک رژیم اسرائیل علیه کودکان فلسطینی و تجاوز به حقوق آنها ابراز نگرانی شده است.

ندیم حوری گفت: ما بر اساس همان معیارها که علیه اسرائیل مطرح کردیم امروز خواهان درج نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل هستیم.

** سوء استفاده سعودی از اسلام

السفیر با اشاره به سوء استفاده سعودی از اسلام نوشت: آل سعود ، سازمان ملل را به درج نام آن در فهرست دشمنان اسلام تهدید کرده است.

منابع نزدیک به سازمان ملل گفته اند که در نشست شیوخ وهابی در ریاض ، صدور فتوا ضد سازمان ملل و اعلام دشمنی این سازمان با اسلام بررسی شده است.

سعودی ها دیدگاه خود درباره حقوق بشر را نظر اسلام می دانند و بارها از تریبون شورای حقوق بشر اعلام کرده اند حاضر به قبول معیارهای حقوقی این شورا نیستند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به حمایت انگلیس از آل سعود در زمینه نقض حقوق بشر نوشت: وزیر خارجه انگلیس گفته است باید درک کنیم اقدامات سعودی مورد تایید اکثرمردم این کشور است.

السفیر افزود: موضع غربی ها به ویژه انگلیس در خصوص نقض حقوق بشر توسط سعودی ها عجیب نیست، به ویژه اینکه (بر اساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس) با کمک انگلیس « فیصل بن حسن طراد » نماینده سعودی به عنوان رئیس کمیته کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شده است.

طبق این اسناد، انگلیس در مذاکرات محرمانه با سعودی ها در ماه نوامبر سال 2013 به آنها وعده این منصب را داد مشروط بر اینکه از یکدیگر در داخل شورای حقوق بشرحمایت کنند.

پیش از فاش شدن رسوائی در روابط بین سعودی و بان کی مون، سازمان ملل چند بار از رژیم سعودی خواسته بود تا اجازه دهد در باره بمباران کودکان و غیرنظامی ها در یمن تحقیق کند و هر بار با وعده های توخالی مسئولان سعودی مواجه شد.

بعد از آن بود که سازمان ملل در ماه ژانویه گذشته با استناد به نتایج یک گزارش حقوق بشری اعلام کرد که سعودی ها احتمالا در یمن مرتکب جنایت های ضد بشری شده اند و انگلیس هم ادعا کرد که مفاد این گزارش را با جدیت فوق العاده پیگیری خواهد کرد .

در نهایت سعودی ها به گفته «زید بن رعد الحسین » یک نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر، به تعهدات خود ملتزم نماندند.

وی در ماه مارس گذشته و پس از بمباران بازاری در یمن و کشته شدن بیش از 100 تن، با انتقاد از ائتلاف سعودی تاکید کرد که تحقیقات وعده داده شده سعودی ها هیچ پیشرفتی نداشته است.
نزاع بین سازمان ملل و سعودی های ننتیجه جنایات امروز و دیروز سعودی ها نیست و حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه کشتار کودکان یمن یک مرحله از مراحل نزاع آرام و ضعیف بین سازمان ملل و پادشاهی نفت و طلا است.

در سال 2013 و تنها چند ساعت پس از انتخاب سعودی به عنوان عضوغیر دائم شورای امنیت، سعودی ها شروع به باج گیری کردند و انتظارهای خود را در خصوص پرونده های مختلف از جمله سوریه بالا بردند و این منصب را به بهانه آنچه « معیارهای دوگانه» خواندند، رد کردند.

این در حالی بود که کشورها و مراکز مطالعات بین المللی در پرونده حمایت از گروه های تروریستی تکفیری در سوریه ، عراق ، افغانستان ، جنگ علیه یمن و گسترش موج تروریسم در دنیا، انگشت اتهام را به سمت سعودی نشانه رفته بودند.

السفیر نوشت: البته معیارهای دوگانه در عملکرد سازمان ملل متحد واقعیتی غیرقابل انکار است.
سازمان ملل متحد ازیک سو نام ائتلاف سعودی را درفهرست سیاه قرار می دهد واز سوی دیگر جایگاه «دُرّ گرانبها» ی شورای حقوق بشر سازمان ملل یعنی ریاست کمیته کارشناسان مستقل این شورا را به آن اعطا کرده است.

ریاست این کمیته که مسئولیت نظارت بر میزان پایبندی اعضای شورای حقوق بشر به تعهداتشان را برعهده دارد در حالی به رژیم سعودی اعطا شد که سازمان ها و موسسه های حقوق بشری مانند سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر تاکید کرده اند این رژیم ، حقوق بشر را در داخل و خارج از عربستان زیر پا گذاشته است.

برخورد دوگانه نیز همین است که سازمان ملل با سفارش این و آن، لباس سفید حقوق بشر را بر تن رژیم سعودی می پوشاند و بعد با درج نام آن در فهرست سیاه آن را رسوا می سازد و سپش تسلیم تهدیدها و فشارها شده و از تصمیم خود منصرف می شود.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: در میان این همه تناقض ها شاید خیلی ها حق داشته باشند از سازمان ملل و دبیرکل آن سوال کنند، « قاضی جهان چطور همزمان در جایگاه متهم قرار می گیرد؟»

اما سوال دیگر،«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیرجنگ سعودی که بیشترین نقش را در کشتار کودکان یمنی داشته است، امروز در دیدار با بان کی مون چه گزینه ای برای ساکت کردن او در چند ماه آخر ریاستش در سازمان ملل دارد، شاید دلارهای نفتی بیشتر.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین