|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۰۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
گونه‌ای که هر ساله از سرمای سیبری با هزار امید به گرمای کشور ما پناه می‌آورد، متاسفانه بدلیل عدم آگاهی مردم محلی مورد تعرض شکارچیان متخلف قرار می‌گیرد و تورهای هوایی مأوای آنها می‌شود.
در زمستان سال 93 بود که به دنبال توافق دو جانبه سازمان حفاظت محیط زیست و فدارسیون والیبال قرار شد نماد "درنا" روی پیراهن والیبالیست‌های تیم ملی قرار گیرد. وزرات ورزش جزو معدود وزراتخانه‌هایی است که از ابتدای تشکیل دولت روحانی دست همکاری به سوی محیط زیست دراز کرده و در راستای ارتقای فرهنگ محیط زیستی کشور کمر همت بسته است.از همین رو از وزارتخانه‌ای که به تازگی جایزه ملی محیط زیست را نیز از آن خود کرده انتظار می‌رود در اجرای طرح درنا نیز به وعده‌اش عمل و در شناساندن این گونه در حال انقراض تلاش کند.
درنا

گونه‌ای که هر ساله از سرمای سیبری با هزار امید به گرمای کشور ما پناه می‌آورد، متاسفانه بدلیل عدم آگاهی مردم محلی مورد تعرض شکارچیان متخلف قرار می‌گیرد و تورهای هوایی مأوای آنها می‌شود.

در این باره، رضا شجیع سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با دبیر و رئیس فدارسیون والیبال به منظور پیگیری موضوع "درنا"می‌گوید: فدراسیون والیبال مخالفتی با اجرای طرح "درنا" ندارد و بارها نیز وزیر ورزش و رئیس فدارسیون والیبال موافقت و استقبال خود را از این طرح اعلام کرده‌اند ؛اما طرح قبلی درنا مورد پسند داورزنی، رئیس فدارسیون قرار نگرفت و معتقد بودند که درنا در طرح به خوبی دیده نمی‌شود.

 شجیع با اشاره به اینکه برای طراحی جدید درنا نیز به فدراسیون اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در صورت نیاز، طرح جدید با حضور آرش نورآقایی ایده پرداز اصلی ارائه شود،  تاکید می‌کند: برای قرار گرفتن درنا روی پیراهن ملی پوشان به یک هماهنگی سه‌جانبه بین فدراسیون والیبال، حامی مالی تیم ملی و سازمان حفاظت محیط زیست نیاز است. بانک دی اسپانسر تیم ملی است و اگر بتوانیم بانک دی را هم مجاب کنیم که از این طرح حمایت کند اتفاق مهمی خواهد افتاد.

وی ادامه می‌دهد: از نظر قوانین تبلیغاتی یک حجم و سایز مشخصی از پیراهن تیم ملی به شرکتی فروخته می‌شود، بنابراین برای جاگذاری نماد درنا موافقت اسپانسر تیم لازم است. ممکن است آن شرکت تبلیغی ادعا کند که با گذاشتن نمادی اثر تبلیغی شرکت کم می‌شود ولی فدراسیون می تواند این موضوع را حل کند که آقای داورزنی اعلام کردند که این موضوع قابل حل است.

سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان یکی از طرف‌های این توافق، پیگیر اجرای طرح درنا است که محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با رضایت‌بخش دانستن عملکرد وزرات ورزش در حوزه محیط زیست به ایسنا می‌گوید: طبق رایزنی‌های صورت گرفته و جلسات متعددی که با دفتر محیط زیست وزرات ورزش برگزار شده مشکل درنا به سرعت حل می‌شود و این موضوع، مطابق تفاهم‌نامه‌ای است که سازمان محیط زیست با وزرات ورزش امضاء کرده است.

در این میان، محمود افشاردوست دبیر فدراسیون والیبال نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه فدراسیون به طور کلی موافق اجرای طرح درنا و قرار گرفتن آن روی لباس بازیکنان است، اظهار می‌کند: سال گذشته طرح درنای ارائه شده، شرایط خوبی نداشت برای همین روی پیراهن والیبالیست‌ها قرار نگرفت و طرح، امکان اجرا شدن نداشت.

این نماینده فدارسیون نوید یک خبر خوب را می‌دهد و می‌گوید: در مراسم افطار رئیس جمهور با جامعه ورزشی کشور که یکشنبه شب 30 خرداد ماه برگزار شد، در نتیجه گفت‌وگوی شجیع سرپرست دفتر محیط زیست وزرات ورزش و  داورزنی رئیس فدارسیون والیبال، قرار شد طرح درنا ارائه شود، در حال حاضر طرحی فرستاده شده که در صورت تایید از سوی فدراسیون و موافقت فدراسیون جهانی در هفته سوم بازی‌های لیگ جهانی که ایران میزبان است این طرح روی لباس بازیکنان قرار می‌گیرد.


یکی از دلایل انتخاب درنا به عنوان نماد فدراسیون والیبال این است که اسم دیگر این پرنده "امید" است تا هم روحیه‌ای برای ملی‌پوشان باشد و هم این مسئله که معضل خشکسالی با مدیریت صحیح امکان حل شدن دارد، بیان شود.

آرش نورآقایی ایده‌پرداز طرح درنا نیز با اشاره به اینکه بحث درنا در حال پیگیری است، به ایسنا اظهار می‌کند: اسم دیگر درنا "امید" است و ما در کشور با بحران خشکسالی روبه‌رو هستیم. بنابراین قصد داشتیم با طرح درنا این پیام را بدهیم که با وجود خشکسالی هنوز امید وجود دارد. در حقیقت قرار بود والیبال کشور روایت‌گر وضعیت خشکسالی کشور و در عین حال امید برای تغییر این وضعیت باشد علاوه بر این حفاظت از یک گونه در حال انقراض نیز مدنظر است.

نورآقایی با بیان اینکه اگر قرار باشد لوگوی جدیدی طراحی کنیم، فدراسیون والیبال باید حمایت لازم را داشته باشد، تاکید می‌کند: تقاضا داریم فدارسیون امکانی را فراهم کند تا از تعدادی از طراحان استفاده کنیم  و طرح خوبی ارائه شود. اگر مشکل مالی مرتفع شود می‌توانیم از طراحان خوب دعوت به همکاری کنیم .

مریم بهمن دبیر کارگروه والیبال و محیط زیست وزارت ورزش و جوانان نیز با اشاره به اینکه این پرنده از سیبری به مناطق گرم مهاجرت می کند و در مبدا بحث آب شدن یخ‌ها و در ایران به عنوان مقصد نیز بحران خشکسالی و کم‌آبی وجود دارد، می‌گوید: گرمایش و خشکسالی به عنوان دو موضوع در بحث تغییرات اقلیم مورد تاکید است. طرح درنا شامل یک کره زمین، قطرات آب و نقش درنا است که به صورت خط نقاشی برگرفته از خط نستعلیق طراحی شده که سعی داشتیم بحث ایرانی بودن طرح حفظ شود.

این فعال حوزه محیط زیست می‌افزاید: ایرادی که به طرح گرفته شد این بود که وقتی پیراهن داخل شورت ورزشی قرار می‌گرفت به خوبی دیده نمی‌شد. بنابراین در طرح جدید کره زمین برداشته شد، در مورد باقی ماندن یا برداشتن طرح قطرات آب هنوز به نتیجه قطعی نرسده‌ایم ولی طرح خط نقاشی درنا باقی است.



به گفته بهمن، قوانین فدراسیون جهانی والیبال ( (FIVBبه گونه‌ای است که جای قرار گرفتن نماد اسپانسر و اندازه شماره پیراهن را مشخص می‌کند. بنابراین فضای بسیار محدوی برای قرار دادن درنا داریم و سعی داریم طبق قوانین رفتار کرده و درنا را در جایی از پیراهن جانمایی کنیم که هم طرح کوچک نشود و هم به خوبی قابل دیدن و مورد پسند همه باشد.

دبیر کارگروه والیبال و محیط زیست وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه پیگیر تشکیل جلسه با فدراسیون والیبال به منظور مشخص کردن نکات فنی طرح درنا هستیم، افزود: اگر همین طرح نقاشی خط پذیرفته شود  در مورد اندازه آن تصمیم‌می‌گیریم در غیر این صورت باید فرصت سه روزه داشته باشیم تا تعدادی از طراحان را جمع کرده و یک اتاق فکر تشکیل و طرح جدید را ارائه دهیم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین