|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۱۰۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
در هشت سال از دولت احمدي‌نژاد، بيش از 100 هزار نفر به كاركنان وزارت نفت افزوده شد بدون آنكه تحولي برجسته در تعريف كار آن هم كار تخصصي در اين وزارتخانه انجام گرفته باشد.
روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده نوشت:

بعد از سه سال مديريت زنگنه به عنوان وزير نفت در دولت يازدهم، موفقيت بدون هياهوي او در وزارت نفت آرام آرام آشكار مي‌شود. اگرچه از آغاز كار رقباي سياسي دولت روحاني به ويژه در مجلس گذشته طرح‌هاي مچ‌گيري از وزارت نفت را به صورت‌هاي گوناگون به‌كار گرفتند تا مگر وزير نفت از درون مجلس عزل شود و در صحنه مطبوعات پرسش‌هاي گوناگون براي ايجاد ابهام در افكار عمومي نسبت به مديريت، سياست‌ها و برنامه‌هاي او در وزارت نفت مدام توليد ‌شد، اما ديري نپاييد كه همه دريافتند وزير نفت دولت يازدهم، كارشناس باتجربه‌ايست كه به‌قول معروف «كاربلد» است و مرحله به مرحله وعده‌هايي كه براي تحول در صنعت نفت داد به اجرا درآورده است.

زنگنه هنگامي سكاندار وزارتخانه نفت شد كه هم در توليد و هم در فروش نفت مشكلات متعددي تا مرز بحران داشتيم. بخش عمده از بايكوت يا تحريم ايران متوجه مجموعه صنعت نفت بود كه به «صنعت مادر» در كشور شناخته شده است. از آغاز كار دولت يازدهم، ما هم در بازار نفت با مشكلات سختي مواجه بوديم و هم توليد نفت به نازل‌ترين سطح خود رسيده بود. بعد از توافق «برجام» روال حذف تحريم‌ها به جريان افتاد، اگرچه آمريكا و شركاي او از دولت‌هاي عربي حاشيه جنوبي خليج‌فارس ماجراي گوناگوني را پيش آوردند تا مگر ايران قادر به تحول در توليد و فروش نفت خود نشود. رقيب سرسخت ايران، دولت سعودي، پرچم‌دار ميدان شد و از هرگونه حركت و اقدام ايذايي در «اوپك» و در بازار نفت براي بايكوت جمهوري اسلامي ايران كوتاهي نكرد. مديريت جديد در وزارت نفت با استقرار دولت يازدهم (روحاني) با مشكلات حاد و گوناگون روبرو شد كه به صورت خلاصه مي‌توان آنها را چنين شمارش كرد:

1ـ در هشت سال از دولت احمدي‌نژاد، بيش از 100 هزار نفر به كاركنان وزارت نفت افزوده شد بدون آنكه تحولي برجسته در تعريف كار آن هم كار تخصصي در اين وزارتخانه انجام گرفته باشد. همچنين وزارت نفت در درون با ركود سختي مواجه شد آن ‌هم در دوراني كه درآمد فروش نفت خام، ارقام نجومي پيدا كرده بود.

2ـ آشفتگي در يافتن بازار نفتي و توقف انعقاد قراردادهاي نفتي جديد، همراه با سقوط آزاد قيمت نفت، بازار نفت ايران را به حالت اغماء فرو برد و توليد تا سقف 500 ميليون بشكه در روز تحقق انتظار شد!

3ـ صنعت نفت، به جاي رشد مثبت، منحني منفي را نشان مي‌داد و تا حد اداره و مديريت وضع موجود خود، مشكلات متعدد پيدا كرد.

4ـ نبض اوپك در اختيار مديريت نفتي سعودي‌ها آن‌هم در رقابت سرسخت با ايران قرار گرفت.

5ـ ميدان‌هاي بزرگ نفتي و فازهاي اكتشافي و تحقيقاتي متعدد آن يا متوقف شد و يا از مدار فعاليت كارشناسانه بيرون رفت.

فعاليت‌هاي مستمر در سه سال گذشته در وزارت نفت، از يكسو ترميم و از سوي ديگر موفقيت در بازسازي و احياء جايگاه صنعت نفت در كشور شده است. طوري كه وزير نفت، ديروز در مراسم توديع و معارفه مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: «بخش عمده‌اي از سهم ايران در بازار نفت احيا شد.»

وزير نفت در اين مراسم گزارش داد: «زنگنه با اشاره به وعده خود به رئيس جمهوري مبني بر افزايش يك ميليون بشكه‌اي توليد در مدت زمان 6 ماه پس از رفع تحريم‌ها، تصريح كرد: ما در كمتر از سه ماه به اين وعده خود عمل كرديم و در نشست امسال اوپك، همه بر اين باور بودند كه سرعت ايران در بازگشت به بازار، شگفت‌انگيز و غيرقابل باور بوده است. وزير نفت گفت: همچنين در حالي كه برخي متصور بودند افزايش توليد نفت خام ايران، به كاهش قيمت نفت دامن مي‌زند، اين اتفاق رخ نداد و با لطف الهي، نه تنها قيمت نفت كاهش نيافت بلكه با افزايش نيز روبرو شد. زنگنه خاطرنشان كرد: شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب همچنان امكان افزايش ظرفيت توليد را تا سه ميليون بشكه در روز دارد و اين مهم در دستور كار قرار گرفته است. زنگنه با اشاره به وارد مدار شدن فازهاي 12، 15، 16 و 17 پارس جنوبي و فعاليت فاز 18 با گاز فازهاي 7، 6 و 8، يادآور شد: همچنين امسال بايد فاز 19 را با ظرفيت 2 فاز متعارف و فازهاي 20 و 21 را به مدار بياوريم. وزير نفت همچنين با اشاره به فعالسازي پروژه‌هاي غرب كارون به‌ويژه ميدان آزادگان جنوبي، افزايش 2 برابري صادرات نفت خام را نيز از دستاوردهاي بزرگ صنعت خواند.»

از آغاز به‌كار دولت روحاني در مجلس گذشته دو وزير او در روال نقد تخريبي قرار گرفتند. اين دو وزير، يكي مركزيت و محوريت روابط خارجي و بين‌المللي را به‌عهده داشت و وزير خارجه «ظريف» بود كه ماجراهاي حضور وزير خارجه به صورت مداوم در مجلس را همه شاهد بودند. وزير ديگر كه نبض مالي و البته جايگاه «صنعت مادر» در كشور را از فروش نفت تا اكتشاف و توليد و بازآفريني بخش‌هاي ديگر و مهم از صنعت نفت را به عهده گرفت، وزير نفت بود كه طرح مچ‌گيري در رقابت سياست‌زدگي براساس «حذف» براي زنگنه به اجرا درآمد. اما هم وزير خارجه و هم وزير نفت دولت روحاني به قول معروف در كار و حوزه تعريف شده مديريتي خود، تخصص دارند و به قول معروف كاربلدند! همين امر رقباي دولت را همچنان عصباني مي‌كند. زنگنه اگرچه در تيرس غوغاسالاري و سياست‌زدگي قرار دارد اما بدون هياهو، مرحله به مرحله گزارش موفقيت‌ها در صنعت نفت كشور را به مردم ارائه مي‌دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین