|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
اف‌بی‌آی در تلاش برای تشخیص انگیزه عمر متین، عامل کشتار در باشگاه همجنس بازان در اورلاندو، از مردم خواسته است هرگونه اطلاعاتی را که از این فرد دارند در اختیار پلیس قرار دهند.
اف‌بی‌آی در تلاش برای تشخیص انگیزه عمر متین، عامل کشتار در باشگاه همجنس بازان در اورلاندو، از مردم خواسته است هرگونه اطلاعاتی را که از این فرد دارند در اختیار پلیس قرار دهند.

به گزارش BBC، درخواست پلیس فدرال از مردم در حالی صورت گرفته است که گزارشی حاوی مطالبی که عمر متین در ساعات قبل و در جریان گروگانگیری و تیراندازی در باشگاه پالس کلاب در فیسبوک خود منتشر کرده بود و شرح رفتار او در این مدت در اختیار کمیته امنیت داخلی مجلس سنای آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش این کمیته، عامل کشتار اورلاندو پیش از اقدام به این حمله، با کلید واژه "پالس اورلاندو" و "تیراندازی" به جستجو در اینترنت پرداخته و در فیسبوک خود، شعارهای خشم آلودی علیه "شیوه های پلید غرب" منتشر کرده و ایالات متحده را به خاطر "مرگ زنان و کودکان بیگناه" مورد سرزنش قرار داده بود.

در آخرین مطلب در فیسبوک عمر متین آمده است که "طی چند روز آینده، شاهد حملات داعش در ایالات متحده خواهید بود."

او همچنین روسیه و آمریکا را به خاطر بمباران مواضع داعش در سوریه به شدت محکوم کرده و به باد ناسزا گرفته بود. اف‌بی‌آی دریافته است که پنج حساب فیسبوک با عمر متین مرتبط بوده و کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا در نظر دارد مارک زوکربرگ، مدیرعامل فیسبوک را احضار کند و خواستار اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت متین در فیسبوک شود.

گزارش اف‌بی‌آی به کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا همچنین شامل اطلاعاتی از رفت و آمدهای عمر متین و رفتار او در ساعات قبل از حمله و همچنین در جریان این حمله است.

به گزارش آسوشیتدپرس، طبق اطلاعاتی که در اختیار سنا قرار گرفته، عمر متین قبل از عملیات به رستورانی در یک مرکز تفریحی رفت اما مشخص نیست که انگیزه او چه بوده است. هنگام این عملیات هم، در تماس با تلفن خدمات اضطراری (٩١١) اعلام کرد که با رهبر داعش بیعت کرده است.

با وجود مطالب فیسبوک و اعلام وفاداری به داعش، مقامات آمریکایی گفته‌اند که هنوز شواهدی در دست نیست که ثابت کند انگیزه اصلی و اولیه عمر متین در ارتکاب کشتار اورلاندو، ارتباط و تبعیت از آموزش‌های گروه داعش بوده باشد. به همین دلیل هم پلیس فدرال از مردم خواسته است هرگونه اطلاعاتی که در مورد سابقه، فعالیت ها و خصوصیات شخصیتی این فرد را در اختیار پلیس قرار دهند.

همچنین، با وجود انتشار گزارش‌هایی از بازجویی از نور سلمان، همسر فلسطینی تبار عمر متین، هنوز مشخص نیست که او تا چه اندازه در جریان برنامه‌ریزی و تدارک حمله به پالس کلاب آگاه بوده است. براساس برخی گزارش‌ها، خانم سلمان دست کم از نیت همسرش برای انجام این عملیات اطلاع داشته اما هنوز معلوم نشده که آیا در این زمینه، با او همکاری هم کرده باشد.

عمر متین ٢٩ ساله روز یکشنبه با استفاده از تفنگ جنگی و سلاح کمری حاضران در باشگاه پالس کلاب در شهر اورلاندو ایالت فلوریدا را به گلوله بست و ۴٩ نفر را کشت و ۵٣ تن را زخمی کرد و سرانجام به ضرب گلوله مأمواران امنیتی از پای درآمد. از آن زمان، اطلاعات متناقضی در موردا شخصیت و انگیزه احتمالی او منتشر شده است.

این حمله به موضوعی در مجادلات سیاسی به ویژه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم تبدیل شده است. در حالیکه دونالد ترامپ، که انتظار می‌رود نامزدی حزب جمهوریخواه را به دست آورد، این حمله را به اعتقادات دینی عمر متین نسبت داده و آن را توجیه کننده نظر خود پیرامون محدودیت ورود مسلمانان به آمریکا دانسته، مقامات ارشد دولت آمریکا و هیلاری کلینتون، که نامزد حزب دموکرات محسوب می‌شود، نواقص قوانین مربوط به مالکیت فردی اسلحه در آمریکا را مسئول دانسته‌اند.
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین